Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Buurtbudgetten anno 2012/2014: hoe nu verder?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Heb de website van het Kommelkwartier eens nader bekeken, ziet er fraai en verzorgd uit.
    Dan de inhoud, in het oog springt het doel. Er is een doelstelling lovenswaardig. Echter men legt min of meer de werkwijze uit. Wat er precies met de inbreng van buurtbewoners gebeurd, dat niet wordt uitgelegd. Min of meer wordt het representatieve model aangehouden, er wordt gerekend op steun, inbreng en vertrouwen vanuit de buurt. Men is de ogen en oren van de buurt.
    Een ding wordt vergeten te melden: de afweging van standpunten en de terugkoppeling naar de bewoners. Er wordt iets gerept over positieve inbreng, maar de buurtbewoner staat hier buiten. Er wordt niet vermeldt hoe en waar deze plaats vindt. In feite staan hierdoor de buurtbewoners aan de zijkant, ze moeten maar afwachten wat dit BPF ervan brouwt. Dit model wekt alleen maar wantrouwen als verwachtingen die men schept niet worden waargemaakt, en als de achterban aan de zijlijn staat en niet kan controleren. Het staat wel erg ver weg van burgerparticipatie waar de gemeente over rept. Dit soort vorm van buurtkader is geen lang leven beschoren. Tenzij je ze hun gang laat gaan.

    Opmerking


    • Van: Post Gemeente Maastricht [mailtpost@maastricht.nl]
      Verzonden: vrijdag 25 januari 2013 13:58
      Aan: tonwijkman
      Onderwerp: antwoord op uw mail 220113

      Geachte Heer Wijkman,
      Op 22 jan. jl. stuurt u wethouder Damsma per mail een bericht waarin u melding maakt van een verzoek aan het buurtplatform Kommelkwartier. Wethouder Damsma heeft mij verzocht uw mail te behandelen.
      Zoals u ook in uw mail verwoord, de wethouder neemt dit voor kennisname aan.
      Daar wil ik nog graag aan toevoegen, dat uw vraag m.b.t. het toezenden van verslagen van de vergaderingen van het buurtplatform terecht gesteld wordt aan het buurtplatform. U dient dit inderdaad in overleg met het buurtplatform af te handelen.
      Met vriendelijke groet,
      Loen Schroeders | Teammanager
      Bureau Buurtgericht Werken en Veiligheidshuis | Gemeente Maastricht
      T (043) 350 50 95 - 06 21 83 30 91 IE loen.schroeders@maastricht.nl
      Mosae Forum 10, 6211 DW Maastricht I Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht I www.maastricht.nl


      Geachte Dhr Loen Schroeders
      Het buurtplatform reageert niet schijnbaar heeft het rapport en advies ombuds com nul
      En gene waarde..
      Daarom wend ik mij nu tot u
      Dat u hen wijs op de verplichting
      Om informatie te verstrekken van hun doen en laten betreffende het buurtplatform kommelkwartier
      Gr Ton Wijkman bewoner kommelkwartier
      Ps uiteraard bespreek ik deze e mail met meerdere mensen.



      Geachte Kermit
      op 14 jan 2013 heb ik een verzoek gericht aan de secr buurtplatform
      om inzage van de verslagen leden/bestuurverg vanaf dec 2009
      op 21 jan 2013 idem.
      In hun brief op 14 jan 2013 gericht aan de raadsleden spraken zei namens leden
      dus als ER leden zijn .
      Dan verwacht je toch dat de buurt Kommelkwartier dit weet.
      En op zijn minst wat besproken wordt.
      Een pluspunt Men onderschrijft dat ik daar recht op heb.
      Op verslagen
      Doch ik kan me niet van de indruk ontrekken dat het spelletje rond spelen gewoon weer doorgaat.
      Dus wat is dan de waarde van de ombuds commissie
      gr
      Last edited by ; 27 januari 2013, 10:50.

      Opmerking


      • Lijkt me een goed praktijkvoorbeeld en het raakt gelijk de kern van het probleem. Enerzijds verdedigt mevr. Damsma een convenant, waarin op geen enkele wijze de terugkoppeling of verantwoording geregeld is, anderzijds onderschrijft mevr. Damsma uw verzoek om antwoord op uw vragen. De wethouder licht u verkeerd voor, ze had moeten zeggen dit is volgens de regels. De ombudsman kan hierover enkel haar afkeuring uitspreken. De kiezer zou vraagtekens kunnen plaatsen bij de D van D'66 en de betrouwbaarheid van deze wethouder.
        Last edited by ; 27 januari 2013, 11:33. Reden: aanvulling

        Opmerking


        • GL en D'66

          De discussie in de politiek draait om vertrouwen, er wordt vertrouwen van de burger gevraagd.
          Iedere burger kan voor zichzelf nagaan of er vertrouwen is of niet door zich de volgende vragen te stellen.
          1. voel ik mij betrokken bij een organisatie en/of wordt ik betrokken bij de organisatie?
          2. is er ruimte om invloed te hebben op de organisatie?
          3. Worden, meningen, feiten en informatie transparant gecommuniceerd?


          Oproep aan GL en D'66 om deze vragen eens bij zichzelf te stellen en aan de burger in de stad voor te leggen.
          En hebben we zelf constructieve voorstellen of laten we de burger en buurtkaders in de kou staan.

          bron voor de vragen
          Standpunt D'66
          Standpunt GL

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
            De discussie in de politiek draait om vertrouwen, er wordt vertrouwen van de burger gevraagd.
            Iedere burger kan voor zichzelf nagaan of er vertrouwen is of niet door zich de volgende vragen te stellen.
            1. voel ik mij betrokken bij een organisatie en/of wordt ik betrokken bij de organisatie?
            2. is er ruimte om invloed te hebben op de organisatie?
            3. Worden, meningen, feiten en informatie transparant gecommuniceerd?

            Oproep aan GL en D'66 om deze vragen eens bij zichzelf te stellen en aan de burger in de stad voor te leggen.
            En hebben we zelf constructieve voorstellen of laten we de burger en buurtkaders in de kou staan.

            bron voor de vragen
            Standpunt D'66
            Standpunt GL
            Zoals u kunt lezen in bovenstaande topic,
            men blijft ondanks het advies van de ombuds commissie de bal rond spelen.
            Je moet bij het buurtplatform zijn.
            En het buurtplatform rejageerd niet
            Ik hoop dat vanavond raadsleden zijn die deze luchtballon stuk prikken
            Zie de tekst nogmaals.
            Zie topic no 132.

            Daar wil ik nog graag aan toevoegen, dat uw vraag m.b.t. het toezenden van verslagen van de vergaderingen van het buurtplatform terecht gesteld wordt aan het buurtplatform. U dient dit inderdaad in overleg met het buurtplatform af te handelen.
            Met vriendelijke groet,

            Opmerking


            • http://maastricht.notudoc.nl/cgi-bin/agenda.cgi/action=view/id=19317

              de agenda van de Raadsvergadering vanavond 28-01-13

              interesanten punten met name punt 6,1 agenda.
              Last edited by ; 28 januari 2013, 12:46.

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk bericht
                Zoals u kunt lezen in bovenstaande topic,
                men blijft ondanks het advies van de ombuds commissie de bal rond spelen.
                Je moet bij het buurtplatform zijn.
                En het buurtplatform rejageerd niet
                Ik hoop dat vanavond raadsleden zijn die deze luchtballon stuk prikken
                Zie de tekst nogmaals.
                Zie topic no 132.

                Daar wil ik nog graag aan toevoegen, dat uw vraag m.b.t. het toezenden van verslagen van de vergaderingen van het buurtplatform terecht gesteld wordt aan het buurtplatform. U dient dit inderdaad in overleg met het buurtplatform af te handelen.
                Met vriendelijke groet,
                Al eens een verzoek gedaan om een persoonlijk gesprek met bestuur van buurtplatform Kommelkwartier te hebben als buurtbewoner Ton?

                Lijkt volgens mij meer nut hebben .

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
                  Al eens een verzoek gedaan om een persoonlijk gesprek met bestuur van buurtplatform Kommelkwartier te hebben als buurtbewoner Ton?

                  Lijkt volgens mij meer nut hebben .
                  Nee wim dat lukt alleen jouw

                  Opmerking


                  • Ik vind dat er vanuit het gemeentebestuur zelf eerst een krachtig signaal moet komen om het vertrouwen te herstellen. Daarna aan het werk om processen te ondersteunen die dat mogelijk maken. Dan mag ook aan de burger om vertrouwen worden gevraagd. Niet andersom.

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                      Ik vind dat er vanuit het gemeentebestuur zelf eerst een krachtig signaal moet komen om het vertrouwen te herstellen. Daarna aan het werk om processen te ondersteunen die dat mogelijk maken. Dan mag ook aan de burger om vertrouwen worden gevraagd. Niet andersom.
                      Misschien lukt het nu wel wat in 2009 niet lukte

                      De twee petten.

                      Opmerking


                      • Vertrouwen is altijd het resultaat van iets. Iets roept vertrouwen op of niet.
                        Het is curieus dat de partijen die het hardst vertrouwen vragen van de burger, in de commissie het minst voelen om een schijn van belangenverstrengeling tegen te gaan.
                        Hun oproep tot vertrouwen kan in zekere mate opgevat worden als een banvloek: Zwijg en schaamt u dat gij het niet vertrouwt.
                        Last edited by ; 29 januari 2013, 17:48. Reden: redactie spelf

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                          Vertrouwen is altijd het resultaat van iets. Iets roept vertrouwen op of niet.
                          Het is curieus dat de partijen die het hardt om het vertrouwen vragen van de burger, in de commissie het minst er voor voelen elke vorm of schijn van belangenverstrengeling tegen te gaan.
                          Hun oproep tot vertrouwen kan in zekere mate opgevat worden als een banvloek: Zwijg en schaam u dat gij het niet vertrouwd.
                          Dat klopt kijk maar naar het stem gedrag van gisteravond.

                          Gelukkig heeft de overgrote meerderheid
                          zich uitgeproken voor de punten 1.2. en 3
                          5.6. en 8.
                          de raad dus.
                          wat het college gaat doen is koffiedik kijken
                          naar mijn mening wonen sommige op een ander eiland.:(

                          Opmerking


                          • Complimenten aan de raad, in de hoop dat men nu 'de koe' niet laat lopen maar bij de horens vat.

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                              Complimenten aan de raad, in de hoop dat men nu 'de koe' niet laat lopen maar bij de horens vat.
                              Interesant om de geluids opname te horen van gisteravond.

                              (kan je stemgedrag in 2014 naar enkele beinvloeden)

                              Opmerking


                              • Jammer dat de raad een kans niet aangrijpt om zelf een aanzet te leveren door een aantal aantal aanbevelingen zelf uit te werken. De raad staat toch korter bij de burgers dan het college. Ik vrees dat het weer erg politiek gaat worden, terwijl straks mensen uit de wijken ermee aan de slag moeten. Krijgen we weer halfbakken regelingen?

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X