Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Buurtbudgetten anno 2012/2014: hoe nu verder?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Leidraad bij controle van berichten zijn de algemeen maatschappelijk aanvaarde normen en waarden. Verder proberen moderators de structuur van de berichten overzichtelijk te houden.
    Einde discussie op deze plek in het forum wat mij betreft. Ook dit is in wezen forumvervuiling. Iedereen bepaalt zelf of hij/zij zich in dit forum thuis voelt. Wij hebben gekozen voor een directe moderatie. Ieder lid heeft hierbij toegestemd op het moment van aanmelding. Ook staan de regels duidelijk te lezen in het welkomwoord.
    Indien men vindt of een stuk "forum" correct is, laat het dan voor plaatsing even lezen door iemand anders. Wij willen jullie graag op weg helpen indien dit gewenst is.
    Kompleminte

    Toller

    Opmerking


    • Hallo Ton,

      Heb je enig idee wat "vrijwilligersclubs zijn" ????

      Ik ken in Maastricht:
      De UVV Uni Van Vrijwillers (circa 450 vrijwillers)
      De Vrijwilligerscentrale van Traject

      Tja en dan zullen nog wel wat clubs zijn die vrijwilligers werven en plaatsen maar 140 vrijwilligersclubs lijkt me toch wel erg veel of ze moeten de service clubs: Rotary, Rotaract, Kiwanis,en Lions ook zien als een vrijwilligersclub..............de leden zijn er immers vrijwillig bij.

      Wie het weet mag het zeggen!

      Opmerking


      • Beste Ton,

        Wederom heb ik het problematiek rond de buurtplatforms de OPA groep gegooid. Ik deed dit al eerder destijds bij TON zoals je weet en zoals meer mensen weten. Het haalde toen meerder keren de publiciteit.

        Ik vind het best wel een aandachtspunt voor de politiek. Omdat zich in meerdere buurtplatforms problemen voor doen, heeft het een structureel karakter. Ik weet niet of OPA het item als algemeen punt voor Maastricht willen opnemen. Mijn belangstelling heeft het al jaren.

        Bij de lijst OPA is het echter zo dat elke lijsttrekker zijn "eigen ding" doet dus zijn eigen prioriteiten vast stelt en zijn eigen aktiepunten mag uitvoeren.

        Het is dus van groot belang dat je selectief op een bepaald persoon stemt waarvan je zijn aktiepunten kent. Ieder lijsttrekker heeft zo zijn eigen inbreng en ideeen.....dat kan bij OPA. Nadeel is dat als je onzorgvuldig stemt je iets geheel anders kunt krijgen als waar je voor gekozen denkt te hebben. Er is nog geen (landelijke) partij er liggen bij OPA dus ook geen partijprogramma's vast. tja of ze aan dit principe in de verre toekomst nog kunnen vast houden is nog maar helemaal de vraag.

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Ton
          Ik denk John.
          Dat je beter je kunt bezig houden met een sociale klimaat hier in Maastricht , tot nu toe hebben 5 gemeenteraads/ partijen hun tanden stuk gebeten op dit onderwerp.
          Het feit dat dingen moeilijk zijn mag nooit een reden vormen on ze niet aan te bestrijden.

          Het beperkt zich natuurlijk niet uitsluitend tot één thema dat mijn bijzondere aandacht heeft. Nee er zijn in Maastricht een hoop dingen die beter, goedkoper en efficienter kunnen en dat vraagt om vebetringen. Dat soort verbeteringen zijn dan niet aleen goed voor Maastrict maar ook voor de Maastrichtse burger en zijn/haar beurs. Dat laatste vind ik het allerbelangrijkste wat heb je aan een mooie stad sjiek en sjoen, met een "wereldimago" als het de burgers van die stad niet goed gaat! Sjoen ja dat moet, de burgers komen echter op de eerste plaats en als er dan nog wat ruimte is kunnen we aan Sjiek gaan denken!
          Last edited by Painterartist; 9 februari 2014, 17:47.

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door Ton
            .
            tot nu toe hebben 5 gemeenteraads/ partijen hun tanden stuk gebeten op dit onderwerp.
            Beste Ton

            Ik vind het een hele prestatie dat je 5 partijen achter je standpunten hebt gekregen. Daaruit blijkt je geen onzin vekoopt en je argumenten wel degelijk hout snijden. Om 5 partijen achter je te krijgen duurt al een hele tijd, De partijen kijken, terecht, altijd eerst de kat uit de boom. Er staan, zoals je schrijft, 5 partijen achter je. Nu moet je deze partijen/mensen ook de kans geven en gunnen om daadwerkelijk tot resultaten te komen. Helaas duren resultaten in de politiek vaak erg lang. Begrijp ook dat jouw probleempje slechts een van de vele problemen is die er in de gemeentelijke politiek spelenl Die problemen groot en klein verdienen allemaal aandacht.

            Persoonlijk vind ik en ik val in herhaling, dat je veel bereikt heb, ook al ben je zelf daar niet teverden over. Ik weet ook dat dit je veel werk en inspanning gekost heeft maar dat kost dit soort zaken altijd.

            Geen "slijmverhaal" maar mijn eerlijke persoonlijke mening
            Last edited by Painterartist; 10 februari 2014, 20:26.

            Opmerking


            • Goedkeuringstolerantie

              Volgens mij sluiten wij af met goedkeuringstolerantie.

              Opmerking


              • Eindelijk is het dan toch geschied! de gelden zijn goed terecht gekomen
                Kompleminte

                Toller

                Opmerking


                • Ernst & Young constateren wel degelijk "onregelmatigheden"

                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  Volgens mij sluiten wij af met goedkeuringstolerantie.
                  Ik weet niet precies hoe ik bovenstaande quote moet lezen, maar ik denk, de rapporten van Ernst & Young (E&Y) lezende, dat E&Y wel degelijk onregelmatigheden bij de besteding van de buurtgelden heeft geconstateerd.

                  Helaas heb ik uitgerekend vanavond ook nog problemen met mijn internetverbinding die steeds wegvalt en/of sommige sites niet of slechts héél langzaam laadt.
                  Dat maakt dat ik sommige stukken die ik gelezen heb even niet letterlijk kan citeren, maar (op goed geluk) moet weergeven.

                  Zo meen ik dat oa. Maastricht.dichtbij heel duidelijk vermeldt dat E&Y onregelmatigheden heeft geconstateerd bij het Bpf Statenkwartier/Argus.
                  Alleen bagatelliseert verantwoordelijk wethouder Mike Damsma (D66) deze constatering.
                  Volgens mij zegt Damsma dat er alleen onduidelijkheid bestaat als je door een accountantsbril kijkt.....
                  Ik vraag mij af door welke bril je anders moet kijken??

                  In die zin denk ik dat Ton, hoewel hij het iets ongelukkig en onsamenhangend formuleert, in die zin gelijk heeft dat over deze verantwoording, zeker richting het Bpf Argus (Statenkwartier) nog niet het laatste woord is gezegd.

                  Volgens mij is er dus geen sprake van een goedkeuringstolerantie, tenminste als men richting Argus kijkt en zal (de opvolger van) wethouder Damsma zeker nog e.e.a. moeten te leggen.
                  De kans dat Mieke Damsma zich nog zal moeten verantwoorden acht ik daarentegen nihil.
                  Zij zal zeker niet terugkeren als wethouder (van sociale zaken en o.a. buurtgericht werken).
                  Zelfs D66 zal haar na de verkiezingen niet meer naar voren durven te schuiven als wethouder (van Sociale Zaken).
                  Haar rol, hoewel ze dat mogelijkerwijs zelf nog niet inziet, is in de Maastrichtse politiek uitgespeeld.

                  In die zin begrijp ik de D66'ers die in haar de ideale lijsttrekker zagen totaal niet.
                  Last edited by Pier; 27 februari 2014, 21:11.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                    Een goede constatering van Pier.

                    Hoofd buurtgericht werken heeft nu een andere baan. (uitspraken bestaat niet)

                    De ondergeschikte over de buurten Maastricht west is inmiddels met pensioen. (niks ingediend 2010 )

                    En ook ik verwacht Mevr Damsma niet meer terug..
                    DUS..

                    Dit noemt men POLITIEK...
                    Of dit politiek is, zoals Ton schrijft, weet ik nog niet zo zeker.

                    Misschien heeft Ton gelijk, maar misschien ook niet.

                    Bij mijn weten zijn en blijven (schriftelijke) uitspraken, beloften en/of afspraken die door ambtenaren, wethouders en/of het College gedaan zijn voor rekening van (in dit geval) de gemeente Maastricht !

                    Met andere woorden: De gemeente Maastricht is en blijft verantwoordelijk voor het doen en laten van ambtenaren, wethouders en/of College ergo zal hiervoor verantwoording moeten nemen en ook kunnen afleggen.

                    De gemeente Maastricht zal zich dus niet kunnen 'verschuilen' achter argumenten in de zin van: 'de ambtenaar werkt hier niet meer en/of de wethouder is er niet meer' !

                    Maar ... het is de taak van de Gemeenteraad om 'een vinger aan de pols te houden' en dus om alles te controleren.

                    Dualisme, weten wij het nog !?

                    En is het dan misschien toch 'politiek' wanneer iets wel of niet gebeurt ?
                    Mestreechter Geis mage beleve
                    en dat door te kinne geve.
                    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                    Opmerking


                    • Hoe nu verder?

                      Wat in de discussie telkenmale terugkomt is 'hoe kan je buurtbudgetten beter beheren en controleren'. Had dit aan de buurt zelf overgelaten, niet aan het bestuur van het buurtplatform, en niet aan de ambtenaren. Aan wie dan wel. toch niet de buurtbewoners zélf...! Is dit een gekke gedachte en is dit in de praktijk wel uitvoerbaar. Geeft dit de burger meer grip?
                      Daarvoor moeten we de grens over naar Amsterdam-Oost en heel vreemd Brazilië. In de Indische Buurt, in Amsterdam-Oost, menen ze het ei van Columbus te hebben namelijk gevonden te hebben. In een artikel van de Correspondent kwam ik het volgende citaat tegen:
                      Daar worden budgetten al sinds 1979 op buurtniveau door burgers gecontroleerd. Zij controleren zo of er geen geld wegvloeit in verkeerde zakken en krijgen inzicht in waar het geld precies naartoe gaat. Vervolgens vertellen burgers aan politici waar zij het heen zouden sturen. Ze dwingen zo de overheid om transparant te zijn over de besteding van haar middelen. Het vormt een krachtig middel in de strijd tegen corruptie.
                      lees verder: >>>
                      Last edited by Wigo; 2 april 2014, 11:36. Reden: Link aangepast

                      Opmerking


                      • Kritiek op besteden budgettten buurten

                        In Dagblad De Limburger van vrijdag 4 maart 2014 lezen wij o.a.:

                        "In dat licht wordt met verbazing gekeken naar de wijze waarop het stadsbestuur de recentste accountantscontrole van twee buurtbudgetten heeft geaccepteerd. In die begrotingen zijn kosten verantwoord, waarvoor geen rekeningen zijn ingediend, waardoor de rechtmatigheid van de uitgaven niet kon worden vastgesteld. Het gaat om een bedrag van zo’n 30.000 euro".
                        Een verklaring "met beperking" werd afgegeven door de accountant.

                        De Rekenkamer roept de gemeente op om "net als bij de bestedingen van andere publieke middelen" de rechtmatigheid van uitgaven van buurtplatforms te garanderen en haar rol als verantwoordelijke in het dossier serieus te nemen.

                        De Maastrichtse Rekenkamer heeft schriftelijk kritiek geuit op de financiële verantwoording van de buurtplatforms over de periode 2008-2013. Voorjaar 2015 wil de Rekenkamer de gemeenteraad informeren wat concreet met de voorgestelde aanbevelingen is gedaan.

                        Opmerking


                        • Toch simpel?

                          Als de gemeente buurtbudgetten vaststelt (welke bedrag voor welke buurt? Hoe komt zo'n budget tot stand? Per inwoner?) koppelt de gemeente er een externe boekhoudingverplichting aan. De kosten hiervan zijn opgenomen in het buurtbudget. Een beperkt voorschot wordt verleend en na financiële en inhoudelijke verantwoording van een bepaalde periode, komt een ander gedeelte van het budget vrij. Verder dient er rekening gehouden te worden met de situatie dat het onwenselijk is, in het bestuur familieleden/relaties te benoemen om ongewenste machtsblokvorming te voorkomen. Buurtgelden dienen besteed te worden aan buurtbelangen en niet individuele wensen. M.a.w. een regisserende en toezichthoudende rol van de gemeente ter waarborging besteding en gehele buurtbelang - voor zover mensen interesse hebben het buurtbelang te uiten - lijkt mij wenselijk.

                          Opmerking


                          • Waarvan akte en nu overgaan tot de orde van de dag
                            Kompleminte

                            Toller

                            Opmerking


                            • Ton en Toller, de rekenkamer heeft een aantal belangwekkkende constateringen en conclusies getrokken tav de financiering van buurtplatforms. Hier kan niemand om heen. Geen gemeente, geen buurtplatform, ...zelfs de koning niet. Ik wil nog wel eens zien, mochten zich opnieuw dergelijke onregelmatigheden voordoen, wie er dan om de hoek komt kijken, dan gaan we toch in de richting van strafbare zaken. De regelgeving zal dus zeker aangepast worden. Ik hoop daarbij dat de buurtbewoners zelf meer invloed en zeggensschap krijgen en dat bestuurtjes die zomaar hun gang denken te gaan opgedoekt worden.

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                                Als dat zou kunnen dan heb ik mijn doel bereikt

                                Focus op:
                                Buurten, wijken en inwoners worden intensief verbonden met en betrokken bij het gemeentelijk

                                beleid.
                                In dat kader wordt een bestuursopdracht geformuleerd om te komen tot daadwerkelijke burgerparticipatie.

                                Gericht op meebeslissen en meedoen. Dit wordt gefinancierd door een herverdeling
                                van bestaande budgetten.
                                Ook wordt een bestuursopdracht geformuleerd om de huidige structuren (buurtplatforms,

                                wijkaanpak, wijkteams, buurtgericht werken, buurtaccommodaties, buurtbudgetten) zo in
                                te richten dat deze aansluiten op het huidige tijdsgewricht van burgerparticipatie,

                                Voornemens 2014/2018

                                Het succesvol afronden van lopende projecten
                                is een prioriteit van het nieuwe college.
                                Want juist het afmaken hiervan is nu de kunst.


                                Graag een link naar de bron van deze info.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X