Oorspronkelijk geplaatst door Equinox
Bekijk bericht

Het veelbesproken 'gemanipuleerde' matrixbord.
MAASTRICHT – NEW DRUGS, NO RULES, in plaats van de oorspronkelijke tekst NEW RULES, NO DRUGS op de inmiddels weggehaalde matrixborden op de Belgische toegangswegen naar Maastricht. Ofwel: iemand die eigenhandig aan de knoppen in het kastje had zitten draaien, zodat er plotseling een andere tekst verscheen. Het leek te mooi om waar te zijn, en een oude wijsheid leert dat als iets te mooi lijkt om maar te zijn, je maar beter op je tellen kunt passen. En dat deden we dan ook, want de authenticiteit van de foto die Maastricht.dichtbij zaterdag kreeg aangeleverd, leek als een paal boven water te staan. Degene die hem naar eigen zeggen met zijn blackberry had vastgelegd, verzekerde ons dat hij hoogstpersoonlijk met het toetsenbord in het kastje het gestoeid. Een korte rondgang op het internet leerde ons dat dit laatste heel wel mogelijk was. Overigens kwamen er meer meldingen van borden waarmee iets aan de hand zou zijn.
Ook professionele persfotografen gaven ons het voordeel van de twijfel. Waar een enkele fotograaf zei dat de plaat voor '110 procent gephotoshopt' was, gaven andere aan dat de plaat wel degelijk echt moest zijn. ,,Als het een vervalsing is, is het wel knap gedaan. Het is in elk geval wel leuk”, zei een van hen.
Inmiddels heeft zich ene Maurice Habets gemeld. ,,Ik kan jullie vertellen dat ik deze tekst gisterenmorgen persoonlijk heb gemanipuleerd. De betreffende foto heb ik op mijn Facebook-pagina gepost”, schrijft hij.
Volgens Habets, die zich blijkens zijn e-mail bedient van de artiestennaam Ives Argus, is de foto kort nadat hij hem op Facebook had gezet door anderen gedownload en verder verspreid.
Volgens hem gaat het niet om een grap. ,,Ik vind de nieuwe tekst in alle ernst, beter aansluiten bij de situatie die in Maastricht is ontstaan na invoering van de wietpas. Voor de uitvoering van het plan heb ik wegens gebrek aan programmeer-kennis mijn toevlucht moeten zoeken in Photoshop. Ik verzeker jullie echter, als ik iemand had gevonden die deze borden kan hacken, dan was ik op de uitkijk gaan staan!”
Kort en goed: het gaat dus om een vervalsing. Dat wil zeggen: als de afzender van de mail de waarheid spreekt. Want ook dat weten we helaas niet zeker.maastrichtdichtbij.nl
Leave a comment: