Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Invoering wietpas

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Nederlanders tegen wietpas

    De wietpas zoals die op 1 mei onder meer in Limburg is ingevoerd, kan in Nederland op weinig steun rekenen.

    Dit blijkt woensdag uit een peiling van peil.nl van Maurice de Hond. Ruim 60 procent van de ondervraagden vindt de wietpas geen goed idee. Nog geen 30 procent ziet wel heil in het pasjessysteem voor coffeeshops.
    Nederlanders vrezen vooral dat door de instelling van de wietpas de illegale handel in drugs zal toenemen. Acht op de tien ondervraagden denken dat. Op de vraag of softdrugs verboden moeten worden antwoordt 30 procent bevestigend.

    http://www.l1.nl/nieuws/180362-neder...-tegen-wietpas

    Opmerking


    • nederland denkt niet over de grenzen

      Algemeen denk ik; dat als je voor een specifiek probleem geen oplossing weet "de Wiet" zelf, dan voer je een nieuw punt van aandacht aan de discussie toe.
      de wiet pas
      met de intentie dan discussiëren we verder over die pas en de desbetreffende afhankelijkheden maar dus niet meer over het feitelijke probleem waarmee een afleidingsmanoeuvre geschapen is.

      wiet - cannabis - marihuana roken benevelt de zinnen en beïnvloed daarmee het functioneren.
      -Bij enkelen werkt dat positief daar ze chronische pijn hebben of depressief zijn (van aard, of door hun levenservaring / levensloop opgelopen hebben) *medicinaal gebruik* .
      -Bij anderen is de werking zoals alle middelen die benevelen, zoals ook roken en alcohol, een bedenkelijke kwestie gezien het gebruik betreffende de hoeveelheid, de duur en de frequentie.

      Die laatste groep gebruikers (opgesplitst in leeftijd) is al decennia lang onderwerp van medische wetenschappelijke en sociaal wetenschappelijke studies, waarbij de mij bekende studies allemaal waarschuwen voor het frequente gebruik van alle middelen die de zinnen benevelen en omdat ze de algehele gezondheid negatief beïnvloeden bij te frequent gebruik.
      Paranoia en schizofrenie maar ook hormonale dis-balans en orgaan aantastingen zijn al jaren bekend. (ofschoon de wiet rokers beweren er geen verslaving en bijwerkingen van te hebben)

      Sociaal maatschappelijk gezien creëren ze echter Hun Wiet Probleem tot ons Probleem.

      De wiet pas is dus niet een aspect dat een medisch, medicinaal aspect aanpakt maar een sociaal maatschappelijk probleem tracht te sturen.
      Wegens ook de criminele achtergronden en de daarmee samenhangende overlast die zich manifesteert is dat op zich niet verkeerd zo'n poging in te voeren.

      Maar of het gaat werken, ik weet het niet?

      Men stuurt toch op een tweederangsburger die identiek aan de gebruiker van de tabaksplant Nicotiana tabacum het uitschot wordt van deze maatschappij. (die ergens buiten op straat bij de kantoren en Openbare gebouwen zich het sluitstuk voelen van de regeling)
      En strenger nog; de tabak roker mag geen kinderen hebben of moet ook buitenshuis z'n genot zoeken, daar de kinderen geen mishandeling aangedaan wordt.
      Alsook inmiddels de roulerende ideeën over frequent alcohol aankoop en gebruik vast leggen via je Bonuskaart en pinpas.

      Wie houdt er toezicht en wie beslist?
      In het buitenland (regio) meende men al 20 jaar geleden om radicaal te verbieden en te bestraffen...
      (politiek besliste dat terwijl de uitvoerende handhavers van de politie anders dachten)

      Kan de wiet pas dat hier en tegelijkertijd ook in het buitenland oplossen?

      Net als de belasting paradijzen neem je alomvattende regelingen in de EU die het integraal onmogelijk maakt.
      Dus nergens Wiet <of> overal Wiet.
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • Politie in e-mail aan buurtplatform: rond de coffeeshops wemelt het van de runnertjes


        MAASTRICHT – Bij het drugsmeldpunt van de gemeente Maastricht, dat vorige maand nieuw leven is ingeblazen, zijn tot nu toe zo’n driehonderd meldingen binnengekomen van overlast van drugsrunners. Dat schrijft de politie Limburg Zuid in een een e-mail aan de buurtplatforms Argus (Statenkwartier), het Kommelkwartier en de Winkeliersvereniging Brusselsestraat. Volgens de opsteller heeft een groot deel van de klachten betrekking op de situatie rond de coffeeshops, waar het 'wemelt' van de runnertjes.
        Volgens de politie is het aantal van driehonderd meldingen ‘positief te noemen, omdat hieruit blijkt dat de burger in iedere geval wel weer gaat melden’.
        In de e-mail aan het buurtplatform wordt uiteengezet hoe de politie en de gemeente omgaan met de meldingen, die eventueel anoniem kunnen worden gedaan via de website van de gemeente Maasticht. ,,Al deze meldingen worden in het systeem van de politie gezet, onder de projectcode DOEN. ( ) Twee medewerkers van de gemeente bekijken een maal per week samen met de politie en voorzitter van het drugsteam van de gemeente de meldingen, en gaan deze oppakken. Ook zorgt de gemeente voor terugkoppeling naar de melder.”
        De politie laat weten dat het DOEN-team 'in eerste instantie vooral aan de slag gaat in de binnenstad, rondom de coffeeshops en andere hotspots'. ,,Op deze plekken wemelt het nu van de runnertjes, en hier gaat ook een groot deel van de klachten over.”
        Burgemeester Hoes liet anderhalve week geleden tijdens een persconferentie nog weten dat de politie de zaak onder conrole had en dat het - naar zijn oordeel - met name rond de coffeeshops een stuk rustiger is geworden sinds de invoering van de wietpas per 1 mei.

        Dus niet :-)))
        En ben vanmiddag met kinderen en kleinkind de stad in geweest
        en was gezellig druk.
        of niemand wil het zien of ziet het echt niet vraag ik mij nu af ,op markt waren ze gewoon een deal aan het verrichten onder de ogen van de politie .
        Of ze zien het niet of willen het niet zien vraag ik mij nu af !!

        Opmerking


        • de vorige twee reacties zijn exemplarisch te noemen in de altijd doorgaande discussie over drugs. Ze geven naar mijn mening goed weer hoe men denkt en wat waar is of niet.
          - Het gezag faalt of doet haar werk niet en gaat zijn eigen gang.
          - Het bestuur is de greep kwijt of neemt verkeerde besluiten.
          - Drugs zijn niet het probleem van de gewone normale burger.
          - Druggebruikers zijn onverantwoordelijk bezig en denken niet na over gevolgen
          - Drugs brengen de samenleving in gevaar.
          - Overlast is wat men ziet, bv de runners.
          - Het is altijd vele male erger dan wat we denken.
          - Het probleem is bijna niet op te lossen, we verliezen elke controle en zekerheden.

          Mythevorming is ook verslavend.

          Opmerking


          • Kermit,
            ik kan geen mythe vorming ontdekken in mijn bericht.
            Enkel een opvatting, die misschien volgens sommigen achterhaald is.
            De opvatting dat men de medeburgers niet door gedrag / wangedrag in het gedrang brengt.

            Je bent vrij om te leven hoe je dat ook zelf inricht en vorm geeft, totdat je op specifieke punten anderen in je leefomgeving raakt.
            De Duitse taal kent een mooi woord daarvoor "nötigung"
            Maar vergis je niet ook ons Burgerlijk Wetboek schrijft genoeg daarover.
            De kwestie is echter in Maastricht dat het "dader onbekend" betreft daar waar we drugstoeristen kennen.

            Waar ik dus op toespeel is de kosten die wij er door opgedrongen krijgen.
            Als iemand anders door zijn handelen mij extra kosten veroorzaakt is dat "nötigung"

            Als de gezondheidszorg en hulpverlening internationaal geregeld en georganiseerd zou zijn vanuit het medisch standpunt en het sociaal maatschappelijk standpunt was al lang sturing gegeven aan het probleem...
            Zoals ook per EU wetgeving en de ratificatie over het roken van tabak inmiddels is geregeld kan het Wiet onderwerp per gelijkheidsbeginsel geregeld worden.

            En dan, lijkt het erop dat Nederland het gezien de overige leden van de EU zal moeten gaan opgeven.
            De Wiet-pas in Nederland is momenteel de compromis tegenover de andere EU staten daar buitenlanders die het hier komen halen.

            Zoals ik eerder geschreven heb, zijn de handhavers (politie) in het buitenland eerder genegen het vrij te laten daar het voor hen een oneigenlijke taak is die ze niet kunnen oplossen daar de middelen ontbreken.

            Maar de gezondheidszorg per zorgverzekering en de sociale opvang netten zoals uitkeringsinstanties geven de staat en dus onze bestuurders genoeg informatie om als argument te kunnen stellen: dat de kosten die het Wiet Probleem met zich brengt niet gedragen kan worden door de bijdrage van de doorsnee burger.
            Ook de legislatieve en administratieve kosten en dan weer de handhaving ervan.
            Dat kost allemaal geld welk hoofdelijk verdeeld via belasting centen en/of premies ik nodig heb om rond te komen.

            Ergo, zoals tabak roken of alcohol gebruik wordt blowen van wiet overal verboden nadat het eerst enkele tijd strikt wordt ontmoedigd wegens het financiële aspect dat ons allen aan gaat.

            (ik wilde eerst enkel reageren met : ik kan geen mythe vorming ontdekken in mijn bericht. En toen dacht ik neen zo'n reactie moet nog wat uitleg krijgen of men het er mee eens is of niet)
            "wat waar is of niet waar is"

            mvg
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • Ik moet denken aan het KRO programma Wat kost het.... Zo is al eens berekent wat een zonnebril kost, en zelfs een 'oma' wat kost oma ons?, het is uitgerekend. Het zou niet misstaan om om ook de kosten van het 'Wiet Probleem' eens uit te rekenen. Hetzelfde geld voor onze wietpas. Interessant is altijd hoe het sommetje gemaakt wordt, soms kunnen kosten en baten anders uitpakken dat wat men vooraf heeft gedacht. In het geval van de wietpas, schat ik in dat het de economie behoorlijk zal gaan schaden. De relatieve rust nu in mijn omgeving wordt duur betaald.
              Ik zou zou zelf eerder de kosten terug willen halen op onze hobby-politici die met ondeugdelijke wetgeving de samenleving een loer weten te draaien alleen omwille van kiezersgunst op de korte termijn.
              Mocht Nederland echt in de economische problemen komen, legaliseer die handel! Als er een product is dat meer baten geeft dan kosten dan is het wel de wiet. Heineken kan daar zelfs nog niet aan tippen. Het is maar hoe je het bekijkt.
              Last edited by ; 18 mei 2012, 19:32.

              Opmerking


              • Drugsdealers opgepakt







                Drugsdealers opgepakt
                21-05-2012 | 12:33|Maastricht/Sittard
                Tijdens acties rondom de invoering van de wietpas heeft de politie zondag in Maastricht en in Sittard illegale straatverkopers aangehouden.
                In Maastricht liep een 38-jarige inwoner van die stad tegen de lamp toen hij op de President Rooseveltlaan heroïne probeerde te slijten aan een agent in burger. In de woning van de man vond de politie nog 19 bollen heroïne met een gewicht van bijna een kilo.
                De 21-jarige Sittardse dealer werd op heterdaad betrapt toen hij op de hoek van de Nachtegaalstraat en de Kummenadestraat in Geleen wiet stond te verkopen Hij had 30 zakjes hennep bij zich die hij, zoals hij de politie wilde laten geloven, kort voor zijn aanhouding voor eigen gebruik had gekocht, omdat 'je bij zo'n hoeveelheid heel veel korting krijgt'.
                Beide mannen zitten vast wegens overtreding van de Opiumwet.



                © Copyright Politie Limburg-Zuid 2010

                Opmerking


                • Hoezo tegenstrijdig... of hebben we de herkomst van de wietlovers uit Belsj gevonden, nl Wallonië ?

                  Belgische politie zegt sinds wietpas weinig meldingen van overlast te krijgen



                  Drugscontrole aan de grens met Riemst. Foto Jean-Pierre Geussens

                  MAASTRICHT/LANAKEN - Sinds de invoering van de wietpas op 1 mei heeft de lokale politie Lanaken-Maasmechelen drie arrestaties verricht voor het handelen in drugs. De aanhoudingen volgens de Belgische krant het Belang van Limburg verricht in Smeermaas en Veldwezelt, beide plaatsen die grenzen aan Maastricht. Los van de aanhoudingen is tegen 43 personen proces-verbaal opgemaakt voor het invoeren of bezit van drugs.
                  Naast wiet en hasj werden ook hoeveelheden heroïne, cocaïne, speed en LSD in beslag genomen. 29 autobestuurders legden een positieve speekseltest af en kregen een ontzegging van de rijbevoegdheid van vijftien dagen. Zij moeten zich later nog voor de rechter verantwoorden.
                  Met drugsgerelateerde overlast schijnt het mee te vallen, want daarvan kreeg de politie in de grensstraak slechts enkele meldingen, schrijft het Belang. maastrichtdichtbij.nl
                  vs.

                  Luikse straatdealers slapend rijk door wietpas



                  Lang niet alle drugsmokkelaars lopen tijdens de lamp bij grenscontroles. Foto ANP/Marcel van Hoorn

                  MAASTRICHT – Dat onze Belgische buren sinds 1 mei, net als andere ‘niet-ingezetenen’ van Nederland, niet meer welkom zijn in de Maastrichtse coffeeshops wil nog niet zeggen dat ze geen trek meer hebben in een joint. In de regio Luik wemelt het in de straten van de dealertjes die drugs verkopen, zo kan worden afgeleid uit een bericht van het Belgische persbureau Belga.
                  Twee Luikse jongeren (24 en 34 jaar) zijn vandaag voorgeleid voor het parket in Luik nadat ze gisteravond waren aangehouden met maar liefst 228,37 wiet op zak. Daarnaast hadden ze een hoeveelheid gripzakjes en een weegschaaltje bij zich. De spullen waren, zo verklaarden ze, aangeschaft in het illegale circuit in Maastricht. Voor hen, zo blijkt, is de invoering van de wietpas gouden handel. Sinds de wet is ingevoerd worden ze bijna belaagd door straatdealertjes die wachten op een nieuwe voorraad.maastrichtdichtbij.nl
                  Last edited by ; 23 mei 2012, 12:01.

                  Opmerking


                  • Luik heeft altijd al een vrij levendige straathandel gekent, de stad kent veel meer problematische gebruikers en mensen die tussen wal en schip raken.
                    Dat het in Belgisch Limburg rustig is vind ik wel vreemd. Maastricht had toch ook behoorlijk wat clandiesie uit steden als Genk, Maasmechelen en Hasselt. Het weerspreekt de aanname dat na 1mei het in de grensstreek zou gaan wemelen van de drugsrunners. Het kan ook zijn dat het illegale circuit nog niet in het oog springt en buiten de waarneming van de flikken blijft.

                    Opmerking


                    • Straatdealers opgepakt in Maastricht







                      Straatdealers opgepakt in Maastricht
                      23-05-2012 | 12:58|Maastricht
                      De politie heeft dinsdagavond twee mannen van 44 en 18 jaar oud opgepakt op de Kesselskade in Maastricht voor drugshandel. Agenten in burger werden door de 44-jarige man aangesproken en kregen het aanbod om drugs te kopen. Toen de agenten zeiden dat ze wel interesse hadden werd een zich in de buurt bevindende tweede persoon, de 18-jarige gebeld. Deze kwam met de fiets ter plaatse. Hij ging naast de agenten op een bankje zitten en haalde een zakje met wiet tevoorschijn. Hierop werd het tweetal aangehouden. Ze bleken dertig gram van het spul bij zich te hebben.

                      © Copyright Politie Limburg-Zuid 2010

                      Opmerking


                      • Nu stop ik wel met dit soort berichten. Er is duidelijk aandacht voor het niet legaal dealen; er worden successen behaald. Het probleem aan de klantzijde en de achterdeur is niet opgelost. Daar mogen juliie verder over steggelen. Vertrouw geen agenten in burger onder diensttijd.

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                          Nu stop ik wel met dit soort berichten. Er is duidelijk aandacht voor het niet legaal dealen; er worden successen behaald. Het probleem aan de klantzijde en de achterdeur is niet opgelost. Daar mogen juliie verder over steggelen. Vertrouw geen agenten in burger onder diensttijd.
                          Zou ik ook maar doen Breur want de dealertjes raken heus hun spulletjes
                          wel kwijt .
                          2 oppakken =3 nieuwe erbij .
                          Het wachten is gewoon op eerste gewonden of doden daar thuisdealertjes ook zijn toe genomen in Maastricht .
                          Hopenlijk is het dan geen onschuldige want dan hebben sommige toch heel wat uit teleggen .

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
                            Zou ik ook maar doen Breur want de dealertjes raken heus hun spulletjes
                            wel kwijt .
                            2 oppakken =3 nieuwe erbij .
                            Het wachten is gewoon op eerste gewonden of doden daar thuisdealertjes ook zijn toe genomen in Maastricht .
                            Hopenlijk is het dan geen onschuldige want dan hebben sommige toch heel wat uit teleggen .
                            Uitleggen...., taakstraf, 2 weekjes schoffelen en klaar..

                            Opmerking


                            • Extra Duitse controles wietsmokkel

                              De Duitse politie in de grensregio in Noordrijn-Westfalen (NRW) vreest de smokkel van wiet vanuit Nederland en gaat intensiever controleren bij grensovergangen. Dat is een gevolg van de invoering van de wietpas.

                              Door Hans Straus/limburger.nl

                              Dat zegt politiewoordvoerder Manuela Schmickler van het politiedistrict Kleve in de Rheinische Post. Volgens Schmickler zullen de douane en de Duitse politiediensten in de regio gaan samenwerken om de verwachte smokkel van wiet naar Duitsland te bestrijden.

                              Volgens de Duitse politie zijn de extra controles nodig door de veranderde Nederlandse regelgeving. In de provincies Limburg, Zeeland en Noord-Brabant kunnen sinds 1 mei alleen nog maar Nederlanders in koffieshops terecht om er wiet te kopen. Drugstoeristen uit Duitsland en België, voorheen in groten getale aanwezig, moeten door de koffieshops worden geweerd.
                              De nieuwe regels leiden volgens de Duitse politie tot een verplaatsing van de drugsproblematiek en niet tot een oplossing daarvan. Schmickler zegt dat Duitse juristen al rekening houden met een forse toename van rechtszaken vanwege drugssmokkel.

                              Bij de grens van Maastricht en België is de drugshandel de afgelopen periode al toegenomen. Dat heeft de politie van Lanaken-Maasmechelen geconstateerd. In drie weken tijd zijn daar drie mensen opgepakt en 43 processen-verbaal uitgeschreven. Bij verscherpte controles in Limburg zelf hield de politie in de twee weken na de invoering van de wietpas 57 mensen aan.
                              De Duitse politie verwacht dat straks ook vanuit de provincie Gelderland, waar de wietpas volgend jaar wordt ingevoerd, softdrugs naar Duitsland gesmokkeld gaan worden.

                              Opmerking


                              • http://maastricht.dichtbij.nl/shoppi...dank-u-wietpas

                                En het gaat toch zo goed in Maastricht

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X