Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Fijnstof in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Fijnstof in Maastricht

    Bron: L1 nieuws 24 november 2011.

    PvdA Maastricht wil maatregelen luchtkwaliteit


    De PvdA in Maastricht zegt verontrust te zijn over het feit dat de lucht in de stad extreem vervuild is met fijnstof.
    Eerder deze week werden op de Markt metingen verricht in het kader van de campagne Schone Lucht een Mensenrecht. De partij wil dan ook weten welke actie wordt ondernomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Ook wil de raadsfractie weten waar de vervuiling vandaan komt en of de concentraties op andere plekken in Maastricht ook zo hoog zijn.
    Last edited by Pier; 17 december 2014, 14:28. Reden: Foto verwijderd ivm ontbreken auteursrecht

  • #2
    Onno Hoes en fijnstof

    In de eerste editie van de Maastrichtse Rode Hoed (9 oktober 2011) werd het volgende beweerd door Hoes:

    Meurders maakte het Hoes opnieuw even lastig toen hij eerst vroeg hoe belangrijk deze de gezondheid van zijn burgers vindt.

    Heel belangrijk natuurlijk: „Maar hoe zit het dan met de uitstoot van fijnstof bij de monden van de A2-tunnel?” Hoest vertrouwt erop dat deze niet schadelijk is.

    Opmerking


    • #3
      Eind jaren '90 werd er vanuit het Maasdal comité/Comité Basse Meuse al gewaarschuwd voor het fijnstof van Enci en CBR. Een aantal jaar geleden door Klaor Loch. De PvdA is er laat mee, maar desalnietemin zeer welkom met hun kritiek.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        Is dat een Freudiaanse vertieping..?
        Ik heb letterlijk geciteerd; maar zouden die boefjes van D.L. ...?

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
          Eind jaren '90 werd er vanuit het Maasdal comité/Comité Basse Meuse al gewaarschuwd voor het fijnstof van Enci en CBR. Een aantal jaar geleden door Klaor Loch. De PvdA is er laat mee, maar desalnietemin zeer welkom met hun kritiek.
          Zelfkritiek overheden/gemeenten en houden aan c.q., werken naar objectief (?) gestelde normering is zo verdomde moeilijk voor overheden blijkbaar.

          Opmerking


          • #6
            Voor wie de Zembla aflevering m.b.t. fijnstof gemist heeft, zie hier. Helemaal bovenaan het artikel op de door mij geplaatste link staat in het klein geschreven: Geen silverlightplayer? bekijk de aflevering hier. Daar moet je dan natuurlijk effe op klikken.

            Een aanrader, met ook een behoorlijke rol voor de Maastrichtse problematiek.

            Opmerking


            • #7
              Blijvende overlast van de A2 tunnels!

              De A2-tunnel Maastricht wordt een tunnel met een lengte van 2,3 kilometer, die volgens de huidige planning eind 2016 zal worden opgeleverd. De tunnel zal lopen op het stuk waar zich thans de autosnelweg bevindt tussen het kruispunt met de Viaductweg / Terblijterweg ter hoogte van voetbalstadion de Geusselt en het huidige knooppunt Europaplein. De tunnel wordt onderdeel van de autosnelweg A2. Gepland zijn vier tunnelbuizen die op elkaar worden gestapeld (twee boven en twee onder) met elk twee rijstroken. Totaal dus achtrijbanen De bovenste tunnelbuizen zijn bedoeld voor plaatselijk verkeer en de maximumsnelheid bedraagt tachtig kilometer per uur. De onderste tunnelbuizen zijn bedoeld voor doorgaand verkeer, waar de maximumsnelheid honderd kilometer per uur bedraagt. Het wordt er dus aanzienlijk drukker dan in de huidige situatie met 4 rijbanen. Merkwaardiger wijze wil men in deze tunnel geen filters plaatsen! Dit terwijl de lucht al jaren lang ernstig vervuild is langs het stadstraject van de A2, Met de aanleg van de tunnel is inmiddels al enige tijd gelden begonnen, maar de lucht in de tunnel zal niet worden gefilterd Volgens de verantwoordelijke wethouder Nuss is dat niet nodig want ‘dit plan voldoet aan de normen en nog wel ruimschoots(?!)’ Maar volgens diverse deskundige w.o. professor Van Schayck zal de lucht bij de tunnelmonden straks extra verontreinigd zijn, omdat alle uitlaatgassen er daar in meervoudige geconcentreerde vorm uit zullen komen. In de hier op het forum eerder aangehaalde televisie uitzending van het programma "ZEMBLA" geeft wethouder Nuss toe dat hij de filters niet wil installeren omdat er dan een vertraging in de bouw van de kunnen zou kunnen optreden.

              Ondanks de forse Europese subsidies, lijkt het thans zo dat de bewoners bij de uitmonding van de tunnels straks de volle laag uitlaatgassen, van 8 rijbanen over twee kilometer tunnel, over zich heen krijgen," Europa betaalt dan mee aan een tunnel die de eigen EU-regels gaat overtreden. Onderzoek en prognose berekeningen wijzen uit dat de te verwachten luchtverontreinigen aanzielijk boven de Europeese normen zal liggen. Berekeningen van de gemeente Maastricht geven weliswaar aan dat de luchtvervuiling binnen de perken (Nuss-norm ?)blijft, maar deze schattingen zijn volgens diverse onafhankelijke wetenschappers veel te optimistisch.
              Last edited by Painterartist; 20 januari 2012, 12:12.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                Voor wie de Zembla aflevering m.b.t. fijnstof gemist heeft, zie hier. Helemaal bovenaan het artikel op de door mij geplaatste link staat in het klein geschreven: Geen silverlightplayer? bekijk de aflevering hier. Daar moet je dan natuurlijk effe op klikken.

                Een aanrader, met ook een behoorlijke rol voor de Maastrichtse problematiek.
                Zo als altijd een ver van mijn bed show.

                Opmerking

                Bezig...
                X