Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

'Meer Limburg, minder overheid' - Provinciaal bestuur 2011-2015

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • 'Meer Limburg, minder overheid' - Provinciaal bestuur 2011-2015

    Waar blijft onze 'pierlementaire' verslaggever toch met zijn altijd verhelderende commentaar op het deze week bereikte coalitieakkoord tussen PVV, CDA en VVD?

    Haalt deze coalitie 2015, Pier? Kunnen we opgelucht ademhalen of wordt Limburg de komende jaren het lachertje van Nederland, zoals sommigen vrezen? Wordt de 'regeringsdeelname' van de PVV het begin van het einde voor die partij, of gaan ze in Limburg bewijzen dat ze altijd al gelijk hadden? Wat betekenen de aangekondigde beleidsspeerpunten en bezuinigingen voor de stad Maastricht?

    Ikzelf wordt niet vrolijk van het paragraafje Cultuur, zoals te verwachten valt in een akkoord tussen PVV, VVD en CDA. In tegenstelling tot de gemeente Maastricht (en ook Heerlen bijvoorbeeld) gaat de provincie niet in tegen het landelijke beleid om fors te korten op cultuur, maar gaat ze juist mee in die trend. Weliswaar wordt er nog lippendienst bewezen aan Maastricht Culturele Hoofdstad 2018, maar in de praktijk zal die steun niet veel meer voorstellen. Het PVV 'linkse hobbies' cliché klinkt door in zinnetjes als: "MCH moet toegankelijk zijn voor een breed publiek en geen elitair karakter dragen". Een min of meer toegezegde bijdrage van 3 miljoen aan de realisering van het zichtdepot van het Bonnefantenmuseum wordt 'heroverwogen' (gaat dus vrijwel zeker niet door).

    Na 12 jaar Odile Wolfs (PvdA), gaat nu CDA-er Noël Lebens de portefeuille Cultuur beheren. Ik heb hem in zijn diverse blogs en twitters nog niet kunnen betrappen op een bovenmatige belangstelling voor cultuur. Of het moet zijn dat hij beschermheer is van mannenkoor SI-TARD in Sittard en harmonie L'Union in Born... We shall see.

  • #2
    Oei oei, dat klinkt weinig opwekkend. Ik heb nog niet de tijd genomen voor dat akkoord, vrees ik. Inderdaad: 'Boe is Pier?'

    Opmerking


    • #3
      Geen goed nieuws.

      Net terug van mijn zeer geslaagde vakantie op Sicilie. Ik moet zeggen: ze lijken me daar beter bezig dan hier. Ik had een gidsje mee uit 1998. Hierin werd vaak gemeld dat er groot gebrek was aan onderhoud aan historische steden / gebouwen. Nou, ik kan uit eerste hand melden dat de Sicilianen dat achter zich hebben gelaten. Zelfs in kleine dorpjes wordt aandacht besteedt aan de renovatie van historisch erfgoed. Victor de Stuers zou een goedkeurend knikje geven!

      Ik heb aan een week echt te weinig gehad en ga gegarandeerd terug. Cultuur als economische motor.... Is dat weleens onderzocht?

      Opmerking


      • #4
        Dacht dat je in Barcelona zat! Sicilië, wat leuk, heb daar 3 jaar geleden wat rondgetourd. Prachtig eiland, maar ja, 7 Griekse tempels in een vallei, daar kunnen wij niet tegenop...
        Last edited by Pier; 17 december 2014, 14:40. Reden: Foto verwijderd ivm ontbreken auteursrechten

        Opmerking


        • #5
          Dus toch een thread "Provinciebestuur 2011-2015"...

          Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
          Oei oei, dat klinkt weinig opwekkend. Ik heb nog niet de tijd genomen voor dat akkoord, vrees ik. Inderdaad: 'Boe is Pier?'
          Ik dacht al dat veel MO'ers mijn gebabbel over "politiek" moe waren, daarom wilde ik geen thread beginnen over het Provinciebestuur en mij beperken tot het gemeentelijk cabaret met zo nu en dan een zijsprong naar het landelijk volkstheater.
          Maar, als er nu klachten komen, dan verwijs ik ze naar El Loco

          Ik moet wel bekennen dat ik het coalitieakkoord nog niet heb gelezen. Inmiddels heb ik het wel al gedownload (met dank aan El Loco) en ga ik het dadelijk eens lezen.

          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
          (..)
          Haalt deze coalitie 2015, Pier? Kunnen we opgelucht ademhalen of wordt Limburg de komende jaren het lachertje van Nederland, zoals sommigen vrezen? Wordt de 'regeringsdeelname' van de PVV het begin van het einde voor die partij, of gaan ze in Limburg bewijzen dat ze altijd al gelijk hadden? Wat betekenen de aangekondigde beleidsspeerpunten en bezuinigingen voor de stad Maastricht?
          (..)
          Tja El Loco,

          Op de meeste vragen weet ik nu nog geen antwoord. Ik heb wel al eerder geschreven dat Limburg, als "we" het slim aanpakken, wel eens profijt zou kunnen hebben van het feit dat de PVV hier meeregeert.
          Dit is een bewering op het scherpst van de snede, dat realiseer ik me.

          Nogmaals, ik heb het coalitieakkoord (nog) niet gelezen, maar wat MCH 2018 betreft, geloof ik sowieso niet meer dat "we" dit gaan binnenhalen.
          Ook binnen de gemeenteraad bestaat er veel tegenwerking voor dit plan.
          Dit alles samen maakt de kans op het binnenhalen van de titel Culturele Hoofdstad er niet beter op.

          Tot slot nog dit.
          Tijdens de oprichtingsvergadering van de (toekomstige) stichting MO op vrijdag 6 mei 2011, zaten op hetzelfde "publieke domein" van de onderhavige horcea-uitspanning, enkele tafeltjes verder, de onderhandelaars van het CDA, PVV en VVD te borrelen en waarschijnlijk het coalitieakkoord informeel te vieren.
          Grappig dat onze "cultuur-historische" stichting geboren moest worden onder het borrelen van deze coalitie in hetzelfde etablissement
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Ik heb wel al eerder geschreven dat Limburg, als "we" het slim aanpakken, wel eens profijt zou kunnen hebben van het feit dat de PVV hier meeregeert.
            Dit is een bewering op het scherpst van de snede, dat realiseer ik me.
            Wij houden hier wel van het scherp van de snede, Pier! Ik lees ook allerlei dingen in dat coalitieakkoord waar ik (en ieder ander, waarschijnlijk) mij prima in kan vinden. Wie is er niet voor veiligheid en meer aandacht voor de zorg? Welke Limburger is ertegen dat de intercity-treinen doorrijden naar Aken en Luik? Daar heb ik al eens eerder voor gepleit trouwens. Probleem is dat de provincie daar niet over gaat (en de NS er geen zin in heeft). Ik heb sowieso nooit zoveel verwachtingen van 'de politiek'. De meeste ontwikkelingen zijn autonoom en de politiek hobbelt daar meestal achteraan...
            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Dit alles samen maakt de kans op het binnenhalen van de titel Culturele Hoofdstad er niet beter op.
            Dat is zo, maar van de andere kant hebben de andere kandidaatsteden ook met dit soort tegenvallers te maken. 'Brabantstad' wilde zich als cultuurmetropool gaan presenteren op de Biënnale van Venetië (echt belachelijk) en daar heeft het Brabants provinciebestuur godzijdank een stokje voor gestoken.
            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Grappig dat onze "cultuur-historische" stichting geboren moest worden onder het borrelen van deze coalitie in hetzelfde etablissement
            O jeetje. Ik hoop alleen dat jullie daar op dat terras niet de indruk gewekt hebben, dat jullie daar waren om die rechtse rakkers toe te drinken

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
              (...)
              O jeetje. Ik hoop alleen dat jullie daar op dat terras niet de indruk gewekt hebben, dat jullie daar waren om die rechtse rakkers toe te drinken
              Neen,
              Dat viel wel mee.
              Eerlijk gezegd zagen wij ze pas op het moment dat ze opstapten. Tussen ons en "die rechtse rakkers" was nog een rijbaan. Dus er kan nooit gesuggereerd worden dat we samen waren....

              Overigens over "rechtse rakkers" gesproken.
              Ik heb inmiddels het coalitieakkoord gelezen. Zo'n coalitieakkoord is een opsomming van het voorgenomen beleid in de komende 4 jaar, maar dan min of meer verpakt in een soort van reclamefolder.
              Deze "reclamefolder" lezende, zag ik toch wel enkele (ook wel "linkse") ideeën die mij wel aanstonden.

              - Op het moment dat de OV chipkaart volledig in Limburg is ingevoerd, zal een duidelijk tarievenstelsel worden bepaald, met specifieke aandacht voor speciale tarieven voor de doelgroepen MBO scholieren tot 18 jaar en 65+ ers.

              - We zullen gaan onderzoeken of nieuw openbaar vervoer nodig is. Het onderzoeken dan wel uitbreiden van lightrail verbindingen in bepaalde gebieden van Limburg kan een optie zijn om de bereikbaarheid van dorpen en steden te optimaliseren. Bovendien zal dit nieuwe vervoer waaronder lightrail verbindingen de toeristen, die naar Limburg komen, daar brengen waar toeristische trekpleisters zijn gerealiseerd cq. mogelijke ontwikkelingen staan gepland.

              - De provincie voelt zich verantwoordelijk voor de culturele infrastructuur; de ruggengraat van de Limburgse cultuur. Koren, harmonieën, fanfares en schutterijen vormen daarbij de basis. De basis kan echter niet zonder een sterke bovenbouw op muzikaal vlak. Daarom zal de Provincie verenigingen steunen, die bovenlokale culturele uitdagingen aangaan, bijvoorbeeld aanhakend bij Maastricht Culturele Hoofdstad, en daarmee de basis sterk houden of nog sterker maken. Mede met het oog op Maastricht Culturele Hoofdstad zal de Provincie ook de euregionale samenwerking zowel voor basis als top bevorderen. Steun kan worden gegeven door middel van bijvoorbeeld een verlenging van de evenementensubsidieregeling.

              - Limburg is rijk aan monumenten. Monumenten die niet alleen het verleden van onze Provincie tot uitdrukking brengen, maar die ook vandaag de dag onze eigen identiteit accentueren. Het is er de Provincie veel aan gelegen om deze monumenten in stand te houden. We willen ons concentreren op rijksmonumenten en op bepaalde gebieden, die archeologisch het meest interessant zijn. Zonder cofinanciering van de zijde van Provincie en gemeenten, kent het Rijk geen subsidie toe.

              - De economische speerpunten voor onze Provincie zijn Life Sciences, AgroFood, Chemie, Nieuwe Energie, Logistiek, High Tech Systems, Hoogwaardige diensten en Retail en toerisme. (..) Bij de ontwikkeling van bovengenoemde speerpunten wordt maximaal aangehaakt bij het nationaal topgebiedenbeleid van het kabinet en de Brainport 2020-agenda en wordt de verbinding gezocht met Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aken (RWTH). Ter versterking van de onze concurrentiekracht wordt een fonds gecreëerd.

              - We zetten maximaal in op bereikbaarheid van Limburg via weg, rail, water en lucht. (..) De intercitylijnen moeten via een landelijke concessie doorrijden tot aan de dichtstbijzijnde HSL-stations (Düsseldorf, Aken, Luik), waarbij de volle ondersteuning vanuit de Provincie wordt georganiseerd. De Provincie zorgt zelf voor de regionale concessie, die moet voorzien in bediening door middel van regionale (grensoverschrijdende) lijnen.

              - Wij handhaven het openbaar declaratieregister voor bestuurders en stellen een openbaar subsidieregister in. Hierin staat welke organisatie hoeveel geld van de Provincie ontvangt. Deze registers worden actueel bijgehouden op de website van de Provincie.

              and last but not least,
              - De opcenten op de motorrijtuigenbelasting zullen in de komende periode met 10% worden verlaagd (exclusief inflatiecorrectie).

              Waar ik minder gelukkig mee ben is het feit dat deze coalitie (MET PVV !!) nog steeds van mening is dat de provincie een belangrijke bestuurslaag is.
              Was het niet de PVV die eigenlijk de provincies wilde afschaffen???

              Maar goed, de PVV vergeet wel vaker hun beloftes. Ik memoreer even aan de belofte van de pensioengerechtigde leeftijd van 65 (een belofte die een dag na de verkiezingen al gebroken werd) en het feit dat de PVV, en de VVD trouwens ook, 3000 extra agenten beloofden. Nu roepen ze dat alle agenten al blij mogen zijn dat ze hun baan niet verliezen (al heeft minister Opstelten (VVD) dat nog wel even geprobeerd om ze door toezichthouders te vervangen).
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #8
                Historische PVV dag in Limburg, Maastricht


                Je kunt het keren of wenden hoe je wilt.
                Je kunt er blij mee zijn of niet.
                Maar feit is dat vandaag, vrijdag 13 mei 2011, er in Maastricht weer een stukje (politieke) geschiedenis is geschreven.
                De Maastrichtse (oud) huisarts Theo Krebber is vandaag, samen met oud politieman Antoine Janssen, in het gouvernement te Maastricht benoemd tot 's lands eerste PVV gedeputeerde.

                Gelet op hun politiek bestuurlijke ervaring vraag ik mij af of ze het gaan redden. We zullen zien.
                Last edited by Pier; 17 december 2014, 14:41. Reden: Foto verwijderd ivm ontbreken auteursrechten
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking

                Bezig...
                X