Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wachtgeld Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Wachtgeld Maastricht

    Overzicht wachtgeld in de gemeente Maastricht.
    Bedrag: 372.000,- euro; gemiddeld 74.400,- euro per persoon per jaar.
    Aantal: 5 wethouders
    Wie: maakt de gemeente niet bekend.
    Opmerking: het wachtgeld voor ex-burgemeester Gerd Leers is nog niet vastgesteld.

    Bron: L1
    http://www.l1.nl/content/4477259/gem...eld_wethouders .
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Ik heb vanochtend een minuut of tien op de bus staan wachten,
    kan ik hier ook iets voor vangen...?
    Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door lucy Bekijk bericht
      Ik heb vanochtend een minuut of tien op de bus staan wachten,
      kan ik hier ook iets voor vangen...?
      Ja, een kou.....
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Wachtgeld. Terecht of niet?

        Het weekblad ELSEVIER besteedt op 29 januari 2011 aandacht aan de wachtgeldregeling voor oud-politici.
        Elsevier onderzocht de wachtgeldpraktijk in grote gemeenten en provincies en maakte de balans op.
        De conclusie was dat veel gebruik van wachtgeld op z'n minst twijfelachtig was, aldus ELSEVIER
        Maar is dit zo?
        Uiteraard werd ook Maastricht belicht door ELSEVIER. Dus bekeek ik eens of er in Maastricht 'op z'n minst twijfelachtig' gebruik was gemaakt van de wachtgeldregeling.
        Voor alle duidelijkheid, het gaat over het wachtgeld in de periode van 2006 t/m 2009.

        In het ELSEVIER artikel worden in totaal 5 oud-wethouders genoemd, plus oud-burgemeester Gerd Leers.
        Om met die laatste te beginnen.
        Leers stapte op 14 januari 2010 "vrijwillig" op als burgemeester van Maastricht. Leers zou, aldus ELSEVIER, bij de gemeente hebben geïnformeerd of er financieel een verschil zou zijn of hij "vrijwillig" zou opstappen of niet. Dat bleek niet het geval te zijn.
        Gerd Leers had dus recht op wachtgeld.
        Zoals we inmiddels weten is Gerd Leers inmiddels Minister Leers en zal het inkomen van een minister niet minder zijn dan het wachtgeld van een oud-burgemeester van Maastricht.
        Leers heeft globaal slechts 8 maanden gebruik gemaakt van de wachtgeldregeling. Dit verdient volgens mij dus niet het predicaat "twijfelachtig".

        Dan naar de oud-wethouders.
        John Aarts (VVD), Han Hoogma, Piet Keijmis, Mirjam Depondt (allen CDA) en Veronica Dirksen (PvdA) zijn de oud-wethouders die in Maastricht in de periode 2006-2009 recht hadden op wachtgeld.
        De wachtgeldregeling is gebaseerd op de Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA)
        Een goede wachtgeldregeling is m.i. van groot belang wil je goede en capabele bestuurders werven voor een politieke functie.
        Stel je bent schooldirecteur en je kunt wethouder worden namens je partij. Je neemt daarmee een groot risico. Je beëindigt namelijk vaak een lange en veilige loopbaan in het onderwijs en je stopt met bijvoorbeeld je pensioenopbouw. Vaak is er ook geen terugkeergarantie.
        Dus je gaat 'de politiek' in, maar als je pech hebt word je na een half jaar, wellicht om politieke redenen, aan de kant gezet.
        Dan kun je dus terugvallen op de wachtgeldregeling die op zich wel riant is.
        Of de regeling zo riant moet zijn of blijven is een heel ander punt van discussie.
        Mn. de SP heeft veel moeite met deze riante regeling en profileert zich daarom graag en terecht als "anti-zakkenvullerspartij".
        Maar daarbij is wel de vraag gerechtvaardigd of de schooldirecteur in ons voorbeeld gestraft moet worden voor het feit dat hij 'de politiek' in ging. Ik denk daarom dat er veel te zeggen valt voor de huidige wachtgeldregeling.

        Terug naar de Maastrichtse oud-wethouders.
        Als je de totale bedragen ziet die deze oud-wethouders in de periode 2006-2009 kregen, John Aarts (261.575,- euro), Han Hoogma (97.455,- euro) , Piet Keijmis (49.567,- euro), Mirjam Depondt (29.034,- euro) en Veronica Dirksen (86.333,- euro), dan valt natuurlijk gelijk het ogenschijnlijk hoge bedrag van John Aarts op.
        Dit bedrag is, over de 4 jaar verspreid, als volgt tot stand gekomen.
        2006 - € 53.317,-
        2007 - € 72.129,-
        2008 - € 67.446,-
        2009 - € 68.683,-.
        John Aarts zit met het totaalbedrag van € 261.575,- in de top tien van de door ELSEVIER onderzochte oud-bestuurders.
        Maar de vraag is of hier sprake is van 'op z'n minst twijfelachtig' gebruik.
        Sinds 1 april 2009 verdient een wethouder in Maastricht, als ik goed geïnformeerd ben, € 7.703,- bruto per maand.
        Tel daar nog wat toeslagen bij en je komt op een bruto jaarinkomen van rond de € 110.000,-.
        Dit salaris zal sinds 2006 niet spectaculair gestegen zijn.
        John Aarts werd in 2006 niet herbenoemd als wethouder, maar nam weer plaats in de raad. Als dat gebeurt dan ontvangt betrokkene een wethouderswachtgeld dat gedurende het eerste jaar 80% van de laatstgenoten wedde bedraagt en daarna 70%. Wanneer hij nieuwe inkomsten verwerft, waaronder ook begrepen de raadsvergoeding, dan zal de anticumulatieregeling uit artikel 134 van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) in werking treden. (bron: VNG).
        Niet alleen dat hij weer plaats nam in de raad, John Aarts werd ook nog lid van de Provinciale Staten.

        De oud-wethouder Han Hoogma, die slechts 3 jaar wethouder is geweest, heeft nog 4 jaar lang een wachtgelduitkering gehad als aanvulling op (vermoedelijk) een lager salaris in een andere functie.

        Oud-wethouder Piet Keijmis, die slechts 2 jaar parttimerwethouder was, ontving wel nog jaren wachtgeld. In de bewuste periode ontving hij in 2006 en 2007 respectievelijk € 39.478,- en € 10.089,.

        Oud-wethouder Mirjam Depondt had al snel een, waarschijnlijk nog beter verdienende, nieuwe baan. Zij ontving alleen in 2006 € 29.034,- wachtgeld.

        Oud-wethouder Veronica Dirksen, 8 jaar wethouder, heeft tot 2007 een wachtgelduitkering gehad. In 2006 kreeg zij van alle oud-wethouders het hoogste wachtgeld dat jaar, zijnde € 64.615,-.

        Overigens heeft de gemeente Maastricht in haar begroting voor 2010 een bedrag opgenomen van € 372.000,- voor de wachtgeldregeling, exclusief de, toen nog onvoorziene, kosten van de wachtgeldregeling voor oud-burgemeester Gerd Leers.
        Je moet daarbij wel bedenken dat, op het moment e.e.a. begroot werd, men niet kon weten welke wethouders na de verkiezingen van de gemeenteraad zouden terugkeren in het college.

        Wat men echter ook niet had voorzien, was dat Luc Wijnants en Jim Janssen (beiden CDA) na enkele maanden naar huis werden gestuurd.
        Luc Winants heeft inmiddels een nieuwe baan. Hij is nu een (top)ambtenaar van de gemeente Maastricht. Maar bedenk wel dat een ambtenaar waarschijnlijk minder verdient dan een wethouder. Dat verschil wordt de komende jaren dus wel aangevuld met de wachtgeldregeling.
        Dat is zeker helemaal legitiem, maar of dit nu de bedoeling van de regeling is........?
        Oud-wethouder Jim Janssen, die slechts heel kort van zijn wethouderschap kon genieten, zit nu totaal onverwacht thuis. Aan zijn aftreden ligt geen onverantwoord besturen ten grondslag, maar heeft alles te maken met partijpolitiek.

        Er zijn dus ook kanttekeningen te plaatsen bij het ELSEVIER artikel.
        Laat ik beginnen met een fout.
        John Aarts is niet, zoals ELSEVIER schrijft, 4 jaar wethouder geweest, maar 8 jaar. Dit betekent dat hij 6 jaar recht zou hebben gehad op wachtgeld.
        Het beeld wordt ook vertekend als je ziet dat Veronica Derksen “slechts”2 jaar wachtgeld zou hebben gehad. Maar dat komt omdat men uitsluitend de periode 2006 t/m 2009 belicht.

        Nog iets wat deze kille cijfers onbelicht laten, namelijk waarom heeft de genoemde oud-bestuurder wachtgeld?
        Werd hij/zij gewoon niet herkozen, of werd hij/zij om politieke reden tussentijds ‘verjaagd’, terwijl hij/zij er wellicht niets aan kon doen (Jim Janssen)?
        Terug naar onze schooldirecteur. Die man geeft misschien een goede carrière op om vervolgens in het spotlicht, wellicht zelfs letterlijk, naar huis te worden gestuurd met een grote imagoschade.

        Ook zou het zo kunnen zijn dat de bewuste oud-bestuurder om gezondheidsredenen moest afhaken.
        Misschien zelfs om psychische of fysieke redenen, die hun oorsprong vinden in de stress die bijv. het wethouderschap (onverwacht) toch met zich meebracht.

        Tot slot.
        Hoe zouden wij burgers het trouwens vinden als ons salaris met naam en toenaam in de ELSEVIER zou staan?
        Bijvoorbeeld de ambtenaren onder ons, wiens inkomen vastligt in schalen die ook openbaar zijn, zouden die het leuk vinden als zij met hun precieze jaarinkomen in de ELSEVIER zouden staan?
        Of de AOW’er of uitkeringstrekker?
        Misschien had ELSEVIER er beter aan gedaan om, als het de bedoeling was om de (riante) wachtgeldregeling aan de kaak te stellen, de genoemde voorbeelden (deels) te anonimiseren.
        Je kunt misschien best tegen de (riante) wachtgeldregeling zijn. Dat is een persoonlijke (politieke) opvatting.
        Als ik bovenstaande overzie, dan kan ik niet spreken van een "twijfelachtig" predicaat bij de Maastrichtse oud-wethouders.
        Of de wachtgeldregeling al dan niet riant is, is een andere discussie.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Dat van die schooldirecteur.... Is dat op mij gemodelleerd, Pier?

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
            Dat van die schooldirecteur.... Is dat op mij gemodelleerd, Pier?
            Besturen is vooruit zien.......
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking

            Bezig...
            X