Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Interviews lijsttrekkers op TV Maastricht (Gemeenteraadsverkiezingen 2010)

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Interviews lijsttrekkers op TV Maastricht (Gemeenteraadsverkiezingen 2010)

    Wellicht is het al bekend bij enkelen, maar voor de zekerheid en voor degenen die niet in Maastricht wonen, wijs ik hen op de url
    http://www.tvmaastricht.nl/nl/page00142.asp
    van TV Maastricht.

    Daar worden alle lijsttrekkers van de partijen in Maastricht door George Vogelaar geinterviewd.

    Ook 'De Stembus' (aflevering 5) is een aanrader, maar dan meer vanwege het commentaar van Mr. Hiddema.
    Onnavolgbaar prachtig, al heb ik in het verleden niet altijd, zo niet nooit, aan zijn zijde gestaan. Maar het blijft een prachtige persoonlijkheid.
    Last edited by Pier; 17 december 2014, 16:13.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Heb even naar de interviews gekeken.
    Ik heb, zoals de meeste mensen, een zwak voor de underdogs in wedstrijden en/of verkiezingen, daarom kijk ik met belangstelling naar de verkiezingsuitslagen van o.a. de CVP, LPM, TON en de CU.

    Jan Hoen (CVP) vertelt dat hij een ras CDA-er is, maar helaas door toedoen van voormalig burgemeester Leers gedwongen werd om, n.a.v. een Bing-rapport over belangenverstrengeling tussen zijn CDA-raadslidmaatschap en belangenbehartiger van Kon. Horeca Nederland, zijn huidige partij, de Christelijke Volkspartij, op te richten.
    Deze autodidactische 'jongen van het volk' uit Wittevrouweveld, thans woonachtig in Heugem, verwacht met de CVP 3 zetels te halen bij de gemeenteraadsverkiezing.

    Kitty Nuyts van de Liberale Partij Maastricht (LPM) vind ik prachtig. Kitty is voor mij het toonbeeld van de lokale politiek. Een heerlijk Maastrichts accent, tijdens het interview met de 'Hollander' George Vogelaar, en een vrouw die niet raar opkijkt als ze geconfronteerd wordt met de stelling van George Vogelaar dat hij vaker hoort dat mensen haar ‘dom’ over vinden komen. Kitty reageert niet geschokt op deze vraag en als George Vogelaar haar academische prestaties opsomt gaat ze ook niet naast de schoenen lopen. Een vrouw die zegt politiek liefst te bedrijven vanuit de ratio, maar als dat niet kan niet schroomt om haar hart te laten spreken en te laten zien. Haar huilbui bij het ‘Leers-debat’ heeft haar, volgens eigen zeggen, veel positieve reacties opgeleverd.
    En kennelijk is Kitty vertrouwd met ons forum. Ze noemt zelfs twee leden bij naam
    We hadden een PAREL van een BURGEMEESTER. Minpuntje (dom?) is dat Kitty niet kon aangeven in welke buurt (Brusselsepoort) ze woont. Ze zegt de buurtnaam niet te weten en maakt zich er vanaf door het Orleansbuurt te noemen.
    Olijfje.... Hier past enige actie!
    Kitty verwacht 2 zetels te halen bij de verkiezingen.

    Dan Esmeralda Thieme van 'Trots', zoals ze aangeeft liever te worden aangeduid dan TON.
    Esmeralda Thieme woont in de wijk Hazendans en voetbalde ooit nog eens bij Leonidas in Wolder.
    Ze vertelt een wetenswaardigheid dat het VVD haar de naam ‘Gruuts’ voor de neus heeft weggekaapt en zelf claimde (Slogan: VVD gruuts op Mestreech(-online?)).
    Verder een kleine Trots uitglijder van Esmeralda door te twijfelen tussen de keuze 'Of het Nederlands elftal wereldkampioen, of veel zetels in de gemeenteraad'?. Als jullie het antwoord op die keuze willen weten moeten jullie gewoon even kijken.
    Esmeralda, die als beleidsmedewerker bij de Provincie Limburg werkt en vroeger werkzaam was bij de afdeling P&O van de gemeente Maastricht, denkt ook dat er gemeenteambtenaren weg kunnen. Of dat haar populariteit bij haar oude collegae bij de gemeente verhoogd, waag ik te betwijfelen.
    Verder zag ik een gemiste (emancipatie) kans van Esmeralda. Op de vraag hoe haar gezinsamenstelling was, volgens mij een bewuste vraag met bedoeling van George Vogelaar, antwoordde Esmeralda keurig netjes dat ze getrouwd is en een kind, Levi, heeft. Feitelijk een zeer correct antwoord. Jammer dat Esmeralda er niet bij vertelde dat ze getrouwd is met een vrouw. Dat is prima, ook Manon Fokke van de PvdA is met een vrouw getrouwd. Twee vorenstaande Maastrichtse politica (in spee?) zouden dit, wat mij betreft, niet genoeg kunnen benadrukken tbv de homo-emancipatie. Persoonlijk had ik het idee dat Esmeralda dit (om electorale redenen !?!) een beetje in het midden liet. Jammer.
    Overigens gaat 'Trots' er vanuit dat ze minstens een zetel halen.

    Tot slot de, bij mij althans, grote onbekende. Simon Vels, met zijn 70 jaar zelfs nog een jaartje ouder dan Jan Hoen, als lijsttrekker van de Christen Unie. Deze Groningse belijdende protestant landde via Denemarken en Vroenhoven uiteindelijk 35 jaar geleden in Maastricht en woont in Daalhof. Simon komt van het CDA (bloedgroep ARP
    Last edited by Pier; 2 februari 2022, 23:24.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Interview TV Maastricht met Mieke Damsma (D'66)

      Oké, laat ik vooraf stellen dat ik niet geheel objectief kan zijn als iemand van D’66 aan het woord is. Edoch, ik zal proberen het interview met Mieke Damsma (45) zo goed mogelijk te verwoorden en niet al te veel (persoonlijk) commentaar te geven. (Dat gaf George Vogelaar al tijdens het interview)
      Mieke noemt zichzelf politica en zegt vervolgens dat ze ‘verliefd is op mensen en iedereen vertrouwd’. Dit ontlokt George Vogelaar de (terechte?) opmerking “Als ik U zo hoor hoort U niet in de politiek thuis”.
      Gedurende de daarop volgende verdediging van Mieke kaatst George Vogelaar de bal weer terug “Ik ruik de geur van religie”.
      Wat blijkt, de huidige humaniste Mieke Damsma stamt af van katholieke Friezen. Ze vindt zich echter een echte ‘bourgondiër’ en een sociaal mens.
      Mieke is gefascineerd van China en leest graag historische romans. (Ze zal dus ook veel op Mestreech-online zijn, toch? Misschien krijgen ‘we’ van de D’66, dan zittend in het toekomstige college, subsidie!!)

      Mieke is getrouwd, maar heeft geen kinderen.

      Volgens mij heeft haar dag 48 uur, of ik doe iets fout.
      Ze is studentendecaan (HBO Fontys), zit sinds 2006 in de Maastrichtse gemeenteraad en heeft ook nog een baan (ZZP’er?) als zelfstandig conflictbemiddelaar. Daarbij bezoekt ze trouw 2-3 keer per week de sportschool.
      En alsof dat nog niet genoeg is, heeft ze een grote hobby. Haar citroen 2CV, “maar je mag niet lelijke eend zeggen”.

      Geboren in Nijmegen en gewoond hebbend in achtereenvolgens Uden, wederom Nijmegen (studie) en Venlo, kwam ze 10 jaar geleden in de, volgens haar, mooiste stad wonen, nml. Maastricht.
      Ze vindt het prachtig om aandacht te krijgen en spreekt graag in het openbaar voor grote zalen.
      Waarschijnlijk is ze best goed in politiek, want ze vertelt dat ze vroeger aan cabaret deed. Volgens mij onmisbaar als je tegenwoordig in de politiek wilt slagen…….

      O ja…. D’66 wil 4 zetels halen op 3 maart en Mieke wil wel wethouder worden.
      Toch geloof ik niets van haar verhaal dat Maastricht ‘de mooiste stad’ is. Mieke volgt namelijk D’66 cursussen om tzt ergens burgemeester te worden.
      Ach, bij Mestreech-online hebben we al een burgemeester, toch?

      Tot slot nog een geweldige uitglijder.
      Mieke vertelt dat ze een groot voetballiefhebber is. Ze is soms tot tranen toe geroerd als het Wilhelmus klinkt voor het Nederlands elftal. Ze houdt van voetbal, maar …….. in de Geusselt is ze nog nooit geweest !!!
      Scoren is klaarblijkelijk niet haar grootste vaardigheid!

      TV Maastricht, EN PROFIL, uitgezonden 9 febr. 2010
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Nog 9 te gaan.... als ik me niet vergis
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Ik wens je veel sterkte!
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Esmeralda:
            Verder zag ik een gemiste (emancipatie) kans van Esmeralda. Op de vraag hoe haar gezinsamenstelling was, volgens mij een bewuste vraag met bedoeling van George Vogelaar, antwoordde Esmeralda keurig netjes dat ze getrouwd is en één kind, Levi, heeft. Feitelijk een zeer correct antwoord. Jammer dat Esmeralda er niet bij vertelde dat ze getrouwd is met een vrouw. Dat is prima, ook Manon Fokke van de PvdA is met een vrouw getrouwd. Twee vorenstaande Maastrichtse politica (in spee?) zouden dit, wat mij betreft, niet genoeg kunnen benadrukken tbv de homo-emancipatie. Persoonlijk had ik het idee dat Esmeralda dit (om electorale redenen !?!) een beetje in het midden liet. Jammer.
            Waarom zou ze dit vermelden? Ik vind dat irrelevante informatie. Is het noodzakelijk dat je de sekse van je partner vermeld als je je voorsteld?
            In geval van een nieuwe ontmoeting zeg je toch meestal niet; "Ben getrouwd -met een man- en heb twee kinderen".
            Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

            Opmerking


            • #7
              PIER Chapeau voor je geweldige uitleg en "sappig" verwoorden van het TV interview.
              Een aantal heb ik gezien, maar blijf liever hier jouw bijdrage lezen, het geeft mij in ieder geval een goed beeld op wie ik ga stemmen.
              Ben benieuwd naar de volgende beschrijving.
              Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door lucy Bekijk bericht
                Waarom zou ze dit vermelden?
                Hoeft ook niet..... Maar ik vind het een gemiste kans.
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #9
                  Interview Vogelaar-Damsma

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  Het interview met Mieke Damsma (45) [lijsttrekker D'66] (...) Toch geloof ik niets van haar verhaal dat Maastricht ‘de mooiste stad’ is. Mieke volgt namelijk D’66 cursussen om tzt ergens burgemeester te worden. (...)
                  Tot slot nog een geweldige uitglijder. Mieke vertelt dat ze een groot voetballiefhebber is. Ze is soms tot tranen toe geroerd als het Wilhelmus klinkt voor het Nederlands elftal. Ze houdt van voetbal, maar …in de Geusselt is ze nog nooit geweest ! Scoren is klaarblijkelijk niet haar grootste vaardigheid!
                  Met alle respect voor Piers inspanningen: je kunt zijn gegevens ook anders lezen. Vooropgesteld, ik heb het interview niet gezien, maar ik zou op basis van Piers verslag toch wat kanttekeningen willen plaatsen:

                  1. Waarom zou mevrouw Damsma Maastricht niet de mooiste stad van Nederland kunnen vinden en tegelijkertijd met het oog op haar carrière een traject willen volgen dat haar waarschijnlijk ver van Maastricht zal brengen? Heeft de kwalificatie 'mooiste stad van Nederland' enige relevantie voor een persoonlijke loopbaan?

                  2. Mijns inziens kun je heel goed 'geweldig veel' van voetbal houden en nooit naar MVV gaan kijken. Misschien onder het motto: 'Ik zie in mijn schaarse vrije tijd het liefst voetbal op Europees of wereldniveau', of: 'Op de TV zie ik het allemaal van dichtbij'; of met de gedachte: 'Ik vind de sfeer bij MVV niet echt prettig' (om welke reden dan ook), of: 'Ik ben niet graag in grote mensenmenigten en vermijd dus de 'mensendichtheid' bij MVV'. Daar is allemaal niets mis mee, noch is het mijns inziens een 'grote uitglijder'. Wel wat onhandig misschien voor een politica. Met wat liegen en bedriegen had mevrouw Damsma de schijn kunnen wekken dat MVV haar na aan het hart ligt. Dat zou inderdaad 'politiek scoren' zijn geweest.

                  Moeten we het mevrouw Damsma aanrekenen dat zij 'niet heeft gescoord'? Mevrouw Damsma zegt mensen te vertrouwen, uit te gaan van de goede wil van mensen. Het lijkt mij een eervol uitgangspunt dat het haar er echter niet gemakkelijker op zal maken. De opmerking van de interviewer dat zij dan waarschijnlijk niet in de politiek thuis hoort, maakt pijnlijk duidelijk hoezeer het beeld van politici in de huidige maatschappij is afgekalfd. Willem Drees sr. (nota bene SDAP, later PvdA) en zijn mede-parlementsleden gingen op eenzelfde wijze uit van de goedheid in de mens. Dat is al lang geleden, maar de devaluatie van het ambt is iets van het laatste decennium en weinig meer. Het spijtige is, dat de rivaliteit van de vrije media onderling aan deze uitholling hebben bijgedragen.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  Gedurende de daarop volgende verdediging van Mieke kaatst George Vogelaar de bal weer terug “Ik ruik de geur van religie”.
                  Wat blijkt, de huidige humaniste Mieke Damsma stamt af van katholieke Friezen. Ze vindt zich echter een echte ‘bourgondiër’ en een sociaal mens.
                  Als Vogelaar 'de geur van religie' ruikt, so what? D'66 is geen club van agnosten. Als mevrouw Damsma afstamt van katholieke Friezen, kan ik haar alleen maar feliciteren. Ze is opgegroeid in de katholieke diaspora, omringd door tal van protestantse gemeenschappen en kerken. Zij heeft daardoor waarschijnlijk een veel bredere en verdraagzamere visie op het geloof en de maatschappij gekregen dan velen die tot wasdom gekomen zijn in de tot voor kort homogeen katholieke provincie Limburg. Het woordje 'echter' in de laatste zin van het bovenstaande citaat stoort mij dan ook mateloos: alsof het een ook maar iets te maken heeft met het ander. Hier worden appelen met peren vergeleken.
                  Last edited by Clio; 10 februari 2010, 14:42.

                  Opmerking


                  • #10
                    Huwelijken met seksegenoten

                    Oorspronkelijk geplaatst door lucy Bekijk bericht
                    Waarom zou ze dit vermelden? Ik vind dat irrelevante informatie. Is het noodzakelijk dat je de sekse van je partner vermeldt als je je voorstelt?
                    Ik ben het met Lucy eens: de (sekse van een) huwelijks- of levenspartner is volmaakt irrelevant voor het functioneren van een volksvertegenwoordiger, c.q. zou dat moeten zijn. Het is geen 'gemiste kans' daar geen ruchtbaarheid aan te geven (zoals Pier van mening is), eerder een prudente bescherming van de privacy.
                    Het is ook eerlijker tegenover de partij om een thuissituatie privé te houden (om electorale redenen dus). Tenslotte gaat het bij verkiezingen om een partijprogramma, niet om de kandidaten en de (morele) waardeoordelen die klakkeloos over hen worden uitgesproken. Let wel, men maakt geen geheim van deze huwelijken tussen seksegenoten, maar men loopt er ook niet mee te koop. Het zou - ook op deze pagina's - geen 'issue' moeten zijn.

                    Als je hiermee begint, is het eind zoek. Dan zou een kandidaat zich moeten voorstellen met 'Ik ben vrijgezel (ja, nog steeds, al ben ik 45; ik woon ook nog steeds thuis, dus er zal wel wat aan mij mankeren?)'. Of: 'Ik ben getrouwd met een man van Tunesische afkomst (ja, ik kom eigenlijk van Texel, maar ik weet ook wel iets over de problematiek van allochtonen, maar niets over de islam, want wij zijn agnost)'. Of: 'Ja, ik ben Indiër van afkomst (maar ik bid niet meer tot Ganesj; ik heb mij bekeerd tot Nederlands Hervormd en mijn reeds tweemaal gescheiden vrouw is als blanke geboren op Sint Pieter').
                    Last edited by Clio; 11 februari 2010, 13:55. Reden: Correctie tekst

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                      Met alle respect voor Piers inspanningen: je kunt zijn gegevens ook anders lezen. Vooropgesteld, ik heb het interview niet gezien, maar ik zou op basis van Piers verslag toch wat kanttekeningen willen plaatsen:
                      Dit is een Thread met de bedoeling dat er een pittige discussie volgt....

                      Dus Clio, je mag alles vinden.
                      Persoonlijk probeer ik de interviews met een knipoog te becommentariëren.

                      Daar waar het de seksuele geaardheid van deze of gene betreft is die ABSOLUUT niet relevant. Dat klopt.

                      Persoonlijk zal ik er geen punt van maken. Misschien deed of doet Esmeralda dit ook niet, maar het viel mij op. Niet meer en niet minder.
                      Feit is wel dat het nu uitvoerig wordt besproken. Dus het effect is hetzelfde......
                      Een politicus moet zich bewust zijn van het feit dat zijn leven 'openbaar' wordt zo gauw hij op de voorgrond treedt. Of dit wenselijk is kan men zich afvragen. Maar het is wel een feit.
                      Vraag de toekomstig burgemeester van Heerlen en het oud Tweede Kamerlid Oudkerk maar eens.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #12
                        Beste Pier, In het interview had de genoemde dame niet naar voren gebracht dat zij getrouwd was met een seksegenote en dat vond jij 'een gemiste kans'. Mijn kanttekening daarbij was, dat ik het, net als Lucy, irrelevant vind, niet van belang bij een lijsttrekkersdebat of -interview.
                        Ik vind het net zo irrelevant als de uithaal naar het privé leven van burgemeester Mans die recent door iemand op de site werd gezet. Ik ben het met je eens dat politici dergelijke stoten onder de gordel kunnen verwachten. Maar het zou niet relevant mogen zijn voor de beoordeling van hun functioneren.
                        Last edited by Clio; 10 februari 2010, 16:15. Reden: tekstaanpassing

                        Opmerking


                        • #13
                          Beste Olijfje,

                          Laat ik voorop stellen dat ik niets onder de mat schuif omdat me dat beter uit komt. Ik zou niet weten waarom. Iedereen die mij kent, vrienden, kennissen en collegae weten dat ik getrouwd ben met een vrouw. Maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik het ook niet relevant vind, om dan maar tegen jan en allemaal mijn gezinssituatie tot in detail naar buiten te brengen. Het zou er namelijk niet toe moeten doen.
                          De vraagstelling van de heer Vogelaar was vrij indirect. Dus was mijn antwoord ook indirect

                          Voorts vind ik de manier waarop de heer Pier de interviews samenvat erg leuk !! Rest mij jullie een fijne avond toe te wensen, groet Esmiralda

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                            Dat vind ik dus ook.
                            Wie niet? Maar ik hoop dat kanttekeningen toch blijven mogen?

                            Opmerking


                            • #15
                              Esmeralda zei "de heer" tegen mij.........

                              Zonder gekheid, ik vind het sympathiek zoals Esmeralda als enige lijsttrekker (bij mijn weten) reageert en actief is op dit forum. Chapeau !!!
                              Iets om Trots op te zijn.

                              (Nu nog regelen dat we subsidie in de wacht slepen als 'Trots' in de raad komt)

                              Zojuist het interview van Pie Frijns gezien. Ik trek me even terug om het eens goed te verwoorden.

                              Mocht zich iemand afvragen waar het interview van John Steijns (Stadsbelangen) is gebleven, moet ik bekennen dat ik dit gemist heb. Ik wacht dus op het moment dat TV Maastricht het interview on-line zet.

                              Op 17 februari gaan we dan verder met Leny Eijssen van de SP.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X