Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 16 maart 2022

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Sterker nog, ze hebben zelden politiek talent in huis.
    Het is helaas nog steeds zo dat er twee zeer belangrijke functies zijn waarvoor geen enkele vooropleiding of -kennis vereist is: politiek en ouderschap.

    Opmerking


    • #47
      Nou dat is wel een boude bewering Peter Scheele
      De leerplicht geld tot en met de leeftijd van 16 jaar, dus dat is op zijn minst een vooropleiding lagere school...

      Maar dat impliceert niet dat men niet ook heel kundig kan worden in de praktijk!

      ik ben verguisd

      Opmerking


      • #48
        Dat is inderdaad een punt; Gert-Jan Krabbendam kent zijn dossiers tot in de puntjes. Wat Vivianne Heijnen betreft; ik ben persoonlijk van mening dat ze niet echt uit de verf is gekomen de afgelopen 4 jaar.
        We hebben natuurlijk wel een paar oude rotten zoals John Aarts en Bert Jongen die al lang in de gemeentepolitiek zitten en die ook de nodige kennis in huis hebben.
        Vind het jammer van Kitty Nuyts; zij is een van de weinigen die alles uit pluist en ook terechte opmerkingen maakt in het raadsdebat, helaas gaat ze dan uitweiden en raakt de toehoorder de draad kwijt. En laten we vooral niet Manon Fokke vergeten! Zij heeft ervaring en kennis en is een van de beteren in het debat.

        Opmerking


        • #49
          Meedingende partijen bij de komende gemeenteraadsverkiezingen

          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Zullen we het eens proberen wat de indeling in 2022 zou kunnen zijn?

          Links: SP- PvdA- GL- Groep Gunther Maastricht
          Midden: CDA- SPM- D66- SAB- 50PLUS- ChristenUnie- Volt
          Rechts: VVD- PVM- LPM
          Extreem: FvD- PVV- Maastricht Vooruit- Blanco- Belang van Nederland
          One issue-partij: PvdD- Maastrichtse Ondernemers Partij- M:OED- RE:SET

          Als kiezers uiteindelijk alleen stemmen op links/midden/rechts hebben we nog 14 (!!) partijen in de gemeenteraad zitten.
          Dank voor het overzicht, Pier!

          Opmerking


          • #50
            Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
            Gert-Jan Krabbendam kent zijn dossiers tot in de puntjes.
            Klopt. Hij is daarmee een waardige opvolger gebleken van Gerdo van Grootheest, ook een Groen-Linkser. Jammer voor Maastricht dat hij weg is (ik weet bijna zeker dat hij zich stierlijk verveelt in het dorp Culemborg ). Misschien zien we hem nog een keer terugkomen in de een of andere gedaante. Burgemeester Penn zag hem in elk geval helemaal zitten bij zijn afscheid in 2017:

            Maar goed, dat was toen; dit draadje heet Gemeenteraadsverkiezingen 16 maart 2022, dus terug naar de 23 partijen en 500+ kandidaten van nu.
            Last edited by El Loco; 8 februari 2022, 23:48. Reden: spelfout

            Opmerking


            • #51
              Oorspronkelijk geplaatst door Peter Scheele Bekijk bericht

              Het is helaas nog steeds zo dat er twee zeer belangrijke functies zijn waarvoor geen enkele vooropleiding of -kennis vereist is: politiek en ouderschap.
              Klopt en dit ten kosten van de burger .,en daar komt geen verandering in .met een stem gedrag van 48%

              Opmerking


              • #52
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

                Alexander Lurvink is in 2018 bij de gemeenteraadsverkiezingen begonnen met M:OED.
                M:OED haalde 2 zetels.
                Lijsttrekker Alexander Lurvink en Simona Maassen kwamen namens M:OED in de raad.
                De partij/fractie viel snel uit elkaar en verdween (als naam) uit de Maastrichtse gemeenteraad.
                Wat overbleef was de Groep Maassen en de Groep Alexander Lurvink.

                Als je naar de partijen kijkt die bij de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen 2022 in Maastricht meedoen, dan zie je dat
                - M:OED weer mee doet nu onder leiding van Martin van Rooij
                - Simona Maassen (in 2018 gekozen namens M:OED) nu meedoet als lijsttrekker van Maastrichtse Ondernemers Partij en
                - RE:SET het nieuwe speeltje is van Alexander Lurvink.

                Prachtig..... 3 partijen die de weinige stemmen die ze al kunnen halen ook nog eens onderling verdelen.
                Ik sluit mij volledig aan bij onderstaande quote van Antonius:






                Is John Steijns, nu SPM, niet ook bij Leefbaar Maastricht geweest?
                Hij zegt dat hij alleen ooit bij de PvdA is geweest:
                "(..) Mijn eerste kennismaking met lokaal bestuur mocht ik ervaren in de raadsperiode 1986-1990 namens de PvdA om vervolgens vanaf 2002 namens SBM als raadslid opnieuw aantreden. Vanaf 20oktober 2015 is de samenwerking met de Seniorenpartij gestart en waar ik sedert september 2016 de functie van fractievoorzitter voor mijn rekening mag nemen."

                Ook meen ik mij te herinneren dat hij openlijk geflirt heeft met het CDA Maastricht, maar dat die hem niet zagen zitten.
                Klopt Pier.. in 2006 na de verkiezingen werd die fractie voorzitter
                in 2002 was Cindy Royen lijst trekker en fractie leider .tussen
                tijds is de naam van de partij ook nog veranderd en in 2015 hield de partij op .
                en sloot John zich aan bij SPM

                Opmerking


                • #53
                  We weten en kennen nu alle partijen EN kandidaten in Maastricht!!

                  Bijgevoegd is het proces-verbaal over geldigheid en nummering kandidatenlijsten (model I 4)
                  https://www.gemeentemaastricht.nl/si...0Model_I-4.pdf
                  In dit proces-verbaal staan de afgevallen kandidaten, maar vooral alle goedgekeurde kandidaten per partij!

                  Nu kan het grote uitzoeken beginnen.
                  Last edited by Pier; 8 februari 2022, 20:31.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #54
                    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                    Klopt. Hij [Gert-Jan Krabbendam, Pier] is daarmee een waardige opvolger gebleken van Gerdo van Grootheest, ook een Groen-Linkser. Jammer voor Maastricht dat hij weg is (ik weet bijna zeker dat hij zich stierlijk verveeld in het dorp Culemborg ). Misschien zien we hem nog een keer terugkomen in de een of andere gedaante. Burgemeester Penn zag hem in elk geval helemaal zitten bij zijn afscheid in 2017:
                    (...)
                    Ik heb Gert-Jan Krabbendam leren kennen als een zeer capabel raadslid/bestuurder.
                    Ik ben het meestal met hem oneens, maar je kunt absoluut goed met het praten en daar waar het de tram Hasselt-Maastricht betreft heeft hij zeker mijn steun.
                    Roosje heeft gelijk!
                    Gert-Jan kent zijn dossiers

                    Gerdo van Grootheest heb ik leren kennen als een sympathieke persoonlijkheid, maar...... ik vond hem niet goed als wethouder. Sorry.
                    Het Geusselt-zwembad, als veelvuldig gebruiker heb ik daar een mening over, vind ik wel functioneel, maar het is niet het zwembad waar o.a. Gerdo van Grootheest altijd zo over opgaf.
                    Verder heb ik altijd een nare bijsmaak (gehad) bij de steun vanuit de gemeente die, mede via Gerdo, werd geregeld voor MaastrichtLab.

                    Maar terug naar het heden....
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #55
                      Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
                      Dat is inderdaad een punt; Gert-Jan Krabbendam kent zijn dossiers tot in de puntjes. Wat Vivianne Heijnen betreft; ik ben persoonlijk van mening dat ze niet echt uit de verf is gekomen de afgelopen 4 jaar.
                      We hebben natuurlijk wel een paar oude rotten zoals John Aarts en Bert Jongen die al lang in de gemeentepolitiek zitten en die ook de nodige kennis in huis hebben.
                      Vind het jammer van Kitty Nuyts; zij is een van de weinigen die alles uit pluist en ook terechte opmerkingen maakt in het raadsdebat, helaas gaat ze dan uitweiden en raakt de toehoorder de draad kwijt. En laten we vooral niet Manon Fokke vergeten! Zij heeft ervaring en kennis en is een van de beteren in het debat.
                      https://forum.mestreechonline.nl/for...1288#post81288).

                      Ik vind opmerkelijk en goed dat Roosje hier even Kitty Nuyts aanhaalt.
                      Het klopt namelijk helemaal dat Kitty Nuyts alles goed uitpluist (en soms wat doorslaat) en ook terechte opmerkingen maakt.
                      Helaas, en dat verwoordt Roosje heel goed, kan de (neutrale) toeschouwer Kitty meestal niet volgen.
                      Ze trapt (nog steeds) is alle mogelijke valkuilen, die de wethouders/coalitiepartijen met alle plezier openen, waardoor haar argumenten vaak verloren gaan.

                      Maar soms loopt het anders....
                      Kitty Nuyts werd ooit niet serieus genomen toen ze kort voor het zomerreces 2010 de toenmalige wethouder Luc Winants (CDA) kritische vragen stelt over zijn rol in een financiering van MVV.
                      (zie o.a. mijn posting van 24 september 2010: https://forum.mestreechonline.nl/for...3580#post23580)
                      Dat zou Luc Winants later moeten bekopen met zijn aftreden. Had hij Kitty gewoon geantwoord, dan was dit met een sisser afgelopen.
                      Maar toen Kitty na het zomerreces ging rappelleren roken de VVD (John Aarts) en GroenLinks (Gerdo van Grootheest) bloed en zagen ze hun kans om het CDA uit de coalitie te werken.
                      Sindsdien werken GL en de VVD in Maastricht lekker samen in de coalitie.
                      Een bloemetje hiervoor van de VVD en/of GroenLinks heeft Kitty volgens mij nooit ontvangen.
                      Maar...., dit (wellicht door velen vergeten voorval) typeert precies de waarde van Kitty.
                      Terug naar onze tijd..... Ik vrees dat Kitty dit jaar moeite zal hebben om de kiesdrempel te halen.

                      Tot slot, Manon Fokke (PvdA)
                      Daar kun je zeker niet omheen. Maar dat behoeft een afzonderlijke posting t.z.t.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #56
                        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        Ik memoreer ook nog even de John Aarts-tunnel die geheel onterecht een andere naam heeft gekregen (al weet ik dat de naam John Aarts-tunnel natuurlijk ook niet kan! )
                        Misschien kan Wil van der Laan, die toch al bezig is zijn engelen over Maastricht uit te strooien, er nog eentje oprichten bij Johns afscheid, als dat er ooit komt: de John Aarts-engel!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        Terug naar onze tijd..... Ik vrees dat Kitty dit jaar moeite zal hebben om de kiesdrempel te halen.
                        Hoezo dan??!

                        Opmerking


                        • #57
                          Watersnood Pepinster
                          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          Ik vrees dat Kitty dit jaar moeite zal hebben om de kiesdrempel te halen.
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 8 februari 2022, 23:32.

                          Opmerking


                          • #58
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                            Watersnood Pepinster
                            El Loco vraagt hierboven waarom ik denk dat Kitty Nuyts (LPM) dit jaar niet de kiesdrempel haalt en Ingrid Evers attendeert ons in bovenstaande quote aan het goede vrijwilligerswerk van Kitty Nuyts.

                            Eerst even het antwoord op de vraag van El Loco.
                            Om in Maastricht een zetel te bemachtigen moet je, afhankelijk van de (geringe) opkomst, ergens tussen de 1100 en 1200 stemmen weten te bemachtigen.
                            In 2010 respectievelijk 2014 haalde de LPM 1664 en 1119 stemmen.
                            In 2018 waren het er 1247.

                            Volgens mij kreeg de LPM in 2014 en 2018 enkel een zetel vanwege het feit dat de reststemmen uiteindelijk de doorslag gaven, maar dat weet ik niet zeker.
                            Hoe dan ook, de vaste aanhang van de LPM schat ik op rond de 1000 stemmen.
                            Dat zou anno 2022 wellicht - met wat extra gunningen/stemmen, net genoeg zijn, ware het niet dat we nu pakweg 12-13 zgn splinterpartijen hebben die ook van elkaar stemmen wegsnoepen.
                            Om die reden verwacht ik dat de LPM, met een uiteindelijk te kleine vaste kern, het niet haalt.
                            Maar..... ik heb zelden gelijk gehad met mijn prognoses.
                            Dit wetende zou Kitty dus met een gerust hart kunnen gaan slapen.

                            Ik weet niet precies wat Kitty in en voor de watersnood slachtoffers van Pepinster gedaan heeft.
                            Ik twijfel geen moment aan het feit dat Kitty daar heel goed werk heeft verricht.
                            Maar ergens klinkt de reden waarom ze uiteindelijk is gestopt ook heel Kitty Nuyts-achtig.
                            Ik weet er echter veel te weinig van, dus een goed oordeel kan en wil ik niet geven.
                            Misschien levert het haar uiteindelijk net extra genoeg stemmen op voor een zetel.
                            IK zou het niet erg vinden!

                            Nu we de LPM van Kitty Nuyts toch bespreken, dan gelijk maar haar website.
                            https://liberalepartijmaastricht.nl/

                            De website is prima in orde
                            Het verkiezingsprogramma staat prominent op de website, al hebben de eerste 20 bladzijden niet veel te maken met het programma 2022-2026.
                            Dat is meer een terugblik, maar vanaf pagina 20/21 is het verkiezingsprogramma prima leesbaar.
                            Op het einde staan ook alle kandidaten genoemd.

                            In totaal heeft het verkiezingsprogramma 49 pagina's en eerlijk=eerlijk, er staan goede punten in dit programma.
                            Misschien moet ik mijn prognose toch maar herzien.....
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #59
                              Wellicht heb ik ergens een kronkel in mijn hoofd , maar als ik (politieke) lijsten zie ga ik rekenen en tellen.
                              Noem het maar een vorm van cijferfetisjisme.

                              Het allereerste wat mij bij de Maastrichtse kandidatenlijsten opvalt is dat er zeer weinig (familie)namen op staan die duiden op een niet-Westerse achtergrond.
                              Dat doet mij dus vermoeden dat er bijna geen kandidaten zijn met een niet-Westerse achtergrond.
                              Wellicht is het een wat discutabel 'onderzoek' maar hieronder het aantal (vermoedelijk) van origine niet-Westerse kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen in Maastricht in 2022.Van de in totaal (als ik goed geteld heb!) zijn er 509 (!!) kandidaten waarvan (mogelijk) slechts 11 (!!) met van origine geen Westerse achtergrond.
                              Dat is afgerond 2%.

                              Het zou mij verbazen als er meer dan 2 kandidaten (Elfassih (GL) en Mermi (SPM) in de raad komen.
                              Maar zelfs deze 2 moeten het (waarschijnlijk) hebben van voorkeursstemmen.

                              Opmerkelijk, niet?
                              Last edited by Pier; 9 februari 2022, 19:23.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #60
                                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                                Opmerkelijk, niet?
                                Zeker opmerkelijk, maar ik heb geen verklaring. Ik vermoed dat de meeste partijen er wel voor open staan. Het verbaasde mij al bij Volt, toch een soort van studentenpartij, dat er niemand met een buitenlands klinkende achternaam op de lijst staat. En dat terwijl zo'n 55% van de UM-studenten niet-Nederlands is. Te druk met andere dingen?

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X