Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 16 maart 2022

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

    Nou.... dat klopt niet helemaal.
    Daar staat welke zittende (burger-)raadsleden weer kandidaat zullen zijn in 2022, maar niet op welke plaats te geplaatst zijn/worden.
    Het eerdergenoemde proces- verbaal 'Onderzoek naar de kandidaatlijsten' vemeldt dat er 22 kandidaten zijn en op de door jou aangegeven website staan er slechts 9 (!!)
    Ik zou wel eens willen weten waar John Steijns geplaatst wordt.
    John is ook zo'n typisch voorbeeld van een raadslid die al jaren switcht van (lokale) partij naar partij.
    Was wel even leuk iets over hun hobby's te lezen, Voor wat het waard is!

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht

      Was wel even leuk iets over hun hobby's te lezen, Voor wat het waard is!
      Behalve Halil Mermi.......
      Die vertelt niets over zichtzelf en waar hij staat t.o.v. Turkije en/of andere minderheden.
      Ook zijn oude werkgevers of schoolopleiding vermeldt hij niet.

      Raar dat de SPM dat accepteert, niet?
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
        Fijn Pier - dank je wel voor de link!- dat we nu eindelijk kunnen zien welke partijen en welke kandidaten er mee gaan doen aan de komende gemeenteraadsverkiezingen. Wil nog even reageren op de post over RE-SET; als je de website bekijkt en leest, dan kan ik alleen maar zeggen dat het veel wollige taal is met hoogdravende termen. Specifieke zaken die de Maastrichtse burger zal interesseren zijn niet echt te vinden. Ik heb vaker de raadsvergaderingen gevolgd en de bijdrage van dhr. Lurvink gehoord, maar eerlijk gezegd vond ik het persoonlijk geen aanwinst voor de discussies.(...)
        Alexander Lurvink is in 2018 bij de gemeenteraadsverkiezingen begonnen met M:OED.
        M:OED haalde 2 zetels.
        Lijsttrekker Alexander Lurvink en Simona Maassen kwamen namens M:OED in de raad.
        De partij/fractie viel snel uit elkaar en verdween (als naam) uit de Maastrichtse gemeenteraad.
        Wat overbleef was de Groep Maassen en de Groep Alexander Lurvink.

        Als je naar de partijen kijkt die bij de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen 2022 in Maastricht meedoen, dan zie je dat
        - M:OED weer mee doet nu onder leiding van Martin van Rooij
        - Simona Maassen (in 2018 gekozen namens M:OED) nu meedoet als lijsttrekker van Maastrichtse Ondernemers Partij en
        - RE:SET het nieuwe speeltje is van Alexander Lurvink.

        Prachtig..... 3 partijen die de weinige stemmen die ze al kunnen halen ook nog eens onderling verdelen.
        Ik sluit mij volledig aan bij onderstaande quote van Antonius:

        Maar een splinterpartij betekent helemaal niks als het om besturen en of oppositie gaat. Dus stem bewust-slim op 16 maart.
        Doe het bewust en wees slim en wie heeft ook nationaal iets in de melk te brokkelen.

        Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
        (...) Er viel me ook iets anders op: bij het bestuur van RE-SET staat dhr. Ed Philipsen vermeld. Volgens mij is hij jaren geleden ook bestuurslid geweest bij Leefbaar Maastricht/Stadsbelangen Maastricht......
        Het worden rare verkiezingen met al die kleine splinterpartijen, dat is een ding dat zeker is!
        Wel opmerkelijk is dat maar een paar partijen een kandidatenlijst op hun website hebben staan; heb net gekeken bij SAB en de Seniorenpartij maar helaas niet te vinden. :-(
        Is John Steijns, nu SPM, niet ook bij Leefbaar Maastricht geweest?
        Hij zegt dat hij alleen ooit bij de PvdA is geweest:
        "(..) Mijn eerste kennismaking met lokaal bestuur mocht ik ervaren in de raadsperiode 1986-1990 namens de PvdA om vervolgens vanaf 2002 namens SBM als raadslid opnieuw aantreden. Vanaf 20oktober 2015 is de samenwerking met de Seniorenpartij gestart en waar ik sedert september 2016 de functie van fractievoorzitter voor mijn rekening mag nemen."

        Ook meen ik mij te herinneren dat hij openlijk geflirt heeft met het CDA Maastricht, maar dat die hem niet zagen zitten.

        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #34
          Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 maakte Ivo M (waar is hij gebleven?) een lijstje van de vele partijen (vonden we toen) die meededen aan de verkiezingen.
          Hij rubriceerde ze in de min of meer traditionele verdeling van links, midden, rechts en extreem.
          (zie https://forum.mestreechonline.nl/for...655#post100655)

          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
          (..) Het is natuurlijk- met zo idioot veel splintergroeperingen - een ijselijk karwei, maar misschien is het mogelijk een soort categoriale indeling te maken van de contestanten voor de gemeenteraad. (..)
          Zullen we het eens proberen wat de indeling in 2022 zou kunnen zijn?

          Links: SP- PvdA- GL- Groep Gunther Maastricht
          Midden: CDA- SPM- D66- SAB- 50PLUS- ChristenUnie- Volt
          Rechts: VVD- PVM- LPM
          Extreem: FvD- PVV- Maastricht Vooruit- Blanco- Belang van Nederland
          One issue-partij: PvdD- Maastrichtse Ondernemers Partij- M:OED- RE:SET

          Als kiezers uiteindelijk alleen stemmen op links/midden/rechts hebben we nog 14 (!!) partijen in de gemeenteraad zitten.

          Dus nogmaals....... denk goed na wat u met uw stem doet!!

          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #35
            Een (landelijke) partij die ik bij de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 in Maastricht tot nu toe helemaal over het hoofd heb gezien is de ChristenUnie in Maastricht.

            Ik had niet verwacht dat de CU zou meedoen in Maastricht.
            Dat is in het verleden wel vaker gebeurd, maar leidde nooit tot succes.
            Simon VELS was toen hun voorman (zie o.a. https://forum.mestreechonline.nl/for...6780#post16780)

            Ik heb uiteraard de website van de Maastrichtse CU bekeken:
            https://maastricht.christenunie.nl/

            Daar word ik nu vrolijk van
            Een prima actuele website, met een goed overzicht van de kandidaten voor de a.s. gemeenteraadsverkiezingen en het verkiezingsprogramma is prominent aanwezig en gemakkelijk te vinden.
            Bovendien leest het verkiezingsprogramma lekker makkelijk (wel zeer uitgebreid!) en zijn de punten die de CU wil maken helder.

            De kandidatenlijst, met Ingeborg Dijkstra-Verbeek (1970) als lijsttrekker, telt overigens 5 vrouwen bij de top 10!
            Toch redelijk opmerkelijk, als je bedenkt dat de liberale D66, die altijd de mond vol heeft over het vrouwenquotum, slechts 2 vrouwen in de top 10 heeft staan.

            Los van de inhoudelijke punten die de ChristenUnie in haar verkiezingsprogramma heeft staan, lijkt de mogelijkheid van een keuze op die partij wel een aanwinst voor de stad Maastricht.
            Maar oordeel vooral zelf. De website van de CU maakt zo'n beoordeling goed mogelijk!
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Ik heb uiteraard de website van de Maastrichtse CU bekeken:
              https://maastricht.christenunie.nl/

              Daar word ik nu vrolijk van
              Inderdaad, keurig op orde, die website! En ook leuk om de kandidatenprofielen te bekijken, waardoor je die mensen toch een beetje leert kennen. Ik heb dan toch meteen het gevoel dat zij hun taak serieuzer nemen dan sommige lokale partijen, die maar wat leuzen roepen ("vaan en veur Mestreech" - ja, voor wie anders?) en verder rekenen op de stem van andere ontevredenen.

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door BertoA Bekijk bericht
                Een partij die goede kans maakt op het Maastrichts Europabalkon is Volt. Die mis ik nog op de lijst.
                Ik neem aan dat die wel enkele plekken in de raadszaal pakken, vooral door de jeugd.
                Ik heb vandaag weer eens naar de website van VOLT MAASTRICHT gekeken.
                https://maastricht.volteuropa.org/homepage

                Volt werd al eens even eerder in deze topic besproken op 19 januari 2022 (posting #7).
                Ik wist toen niet zeker of Volt zou meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen, maar blijkens het proces-verbaal van Onderzoek van de Kandidatenlijsten heeft Volt zich officieel aangemeld.

                Ik kan nu niet zeggen dat ik erg vrolijk wordt van de website van Volt.
                De ChristenUnie (posting #35) heeft de lat natuurlijk erg hoog gelegd, maar bij Volt heb ik een beetje de indruk dat de hoofdzakelijk jonge kandidaten maar een beetje aanmodderen met hun site.
                Er is geen kandidatenlijst te vinden. Enkel een hoofdstuk "Onze kandidaten".
                Er staan 11 namen met foto's, maar of die volgorde ook de volgorde van de kandidaten is is onduidelijk.
                Bovendien stelt geen enkele kandidaat zich voor.
                De lijsttrekker, zo weten we van het proces-verbaal over de kandidatenlijsten, is Jules Ortjens.
                Daar moet je het mee doen.
                Ik schat dat de gemiddelde leeftijd van de (waarschijnlijke?) kandidaten rond de 25-26 jaar schommelt.
                Ze lijken mij allemaal hoger opgeleid te zijn, maar dat is gissen.
                Als dat zo is, hebben ze dan nog oog voor het proletariaat en de gezinnen rond het bijstandsniveau?

                Dat zou kunnen blijken uit hun verkiezingsprogramma....... dat er niet is!!!

                Er is wel een campagne website met standpunten (maar dat is geen verkiezingsprogramma zoals we al geconstateerd hebben!!) en een opmerkelijke toezegging.

                'Vaanaof jannewarie is eus gans verkezingsprogram ouch in 't Mestreechs te leze! Zuug hei euze Nederlandsen teks.'
                (Is dit wel goed geschreven in het Mestreechs?)

                Een loze belofte dus...... vandaag op 3 februari 2022 is alles nog in het Nederlands en er is geen sprake van een verkiezingsprogramma.

                Ze breken al hun beloften nog voor ze zijn begonnen.
                Oordeel zelf, maar ik denk dat deze studenten beter nog eens 4 jaar moeten rijpen.


                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  'Vaanaof jannewarie is eus gans verkezingsprogram ouch in 't Mestreechs te leze! Zuug hei euze Nederlandsen teks.'
                  (Is dit wel goed geschreven in het Mestreechs?)
                  Nein! Begint al met "Venaof" . Slechte start dus.

                  Opmerking


                  • #39
                    Inderdaad Pier, John Steijns was eerst bij Leefbaar Maastricht, c.q. Stadsbelangen Maastricht. Zover ik weet heeft hij het - na de PvdA - bij het CDA en nog een andere partij geprobeerd zonder resultaat.
                    Ook zag ik een oude bekende bij de CU op de kieslijst staan nl. Onno van Schayk. Deze stond eerder al op de lijst toen Simon Vels lijsttrekker was.

                    Opmerking


                    • #40
                      VOLT
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                      'Vaanaof jannewarie is eus gans verkezingsprogram ouch in 't Mestreechs te leze! Zuug hei euze Nederlandsen teks.'
                      (Is dit wel goed geschreven in het Mestreechs?)
                      Tja, ik ben geen mestreechteneer(sse) (Is dat correct? Even geen zin om er Endepols, Lou Spronck, Flor Aarts of VELDEKE op na te slaan). Maar zoals Breur recent ergens anders op deze site al constateerde: ik respecteer het plaatselijke dialect, weliswaar met een voorkeur voor links van de Maas (Maastricht) in oppositie van rechts (Wyck en andere 'boeren'). Maar dat gaat dan om uitspraak, niet om schrijfwijze. De citaten in het verkiezingsprogramma in het Mestreechs zouden 'de jonge honden' (nou ja) van Volt nog eens moeten heroverwegen.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 februari 2022, 18:17.

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
                        Inderdaad Pier, John Steijns was eerst bij Leefbaar Maastricht, c.q. Stadsbelangen Maastricht. Zover ik weet heeft hij het - na de PvdA - bij het CDA en nog een andere partij geprobeerd zonder resultaat.
                        Ook zag ik een oude bekende bij de CU op de kieslijst staan nl. Onno van Schayk. Deze stond eerder al op de lijst toen Simon Vels lijsttrekker was.
                        Ik heb niets met hopperpoliticie. Ik kan mij voorstellen dat je een keer constateert dat je bij een partij bent aangesloten die niet brengt wat je dacht en dan een andere keuze maakt. Wijlen Simon Vels is een oud collega van mij geweest. Hij was een harde werker en heeft veel kunnen realiseren in het kleine en het grotere geheel. Die bracht je niet zo snel van zijn apropos af. Soms krijg ik de indruk dat mensen in de raadszaal zitten enkel voor de vergoeding. Wellicht ben ik te wantrouwig.

                        Opmerking


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
                          (...)
                          Ook zag ik een oude bekende bij de CU op de kieslijst staan nl. Onno van Schayk. Deze stond eerder al op de lijst toen Simon Vels lijsttrekker was.
                          Klopt, Onno van Schayk - thans hoogleraar preventieve geneeskunde aan de Universiteit Maastricht - stond in 2010 op de 7de plek van de CU bij de gemeenteraadsverkiezingen in Maastricht.
                          Hij haalde toen 18 stemmen.
                          Simon Vels, de toenmalige lijsttrekker haalde toen 341 stemmen.
                          De CU lukte het niet om in 2010 in de raad te komen.

                          In 2014 en 2018 deed de CU in Maastricht niet mee aan de gemeenteraadsverkiezingen.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Klopt, Onno van Schayk - thans hoogleraar preventieve geneeskunde aan de Universiteit Maastricht - stond in 2010 op de 7de plek van de CU bij de gemeenteraadsverkiezingen in Maastricht.
                            Hij haalde toen 18 stemmen.
                            Onno van Schayk kennen we ook nog van de gebedsgenezingsaffaire. Ik vermoed dat hij niet de enige is in de CU die daarin gelooft.

                            https://visie.eo.nl/artikel/2013/03/...ayck-treedt-af

                            Opmerking


                            • #44
                              ik ben verguisd

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                                Splinterpartijen hebben nagenoeg geen kennis in huis, dat is wat ik er over denk.
                                Dat denk ik ook. Sterker nog, ze hebben zelden politiek talent in huis. Figuren van het formaat van Krabbendam en Heijnen zie ik uit de gelederen van PVM en M:OED niet zo gauw voortkomen.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X