Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Perzische Stoofpot met Lam en dadels

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Perzische Stoofpot met Lam en dadels

    Perzische Stoofpot / Lam met dadels. (4 personen)
    • 500 g lamsbout, bot en vet verwijderd, in blokjes gesneden dwars op de vezel (of schouder)
    • 6 el extra olijfolie (geel voor heet aanbraden / groen Viergine voor fruiten)
    • 1 grote Aubergine in dunne plakjes gesneden en vooraf ontwaterd met zout erop strooien
    • 2 geschilde Tomaten in blokjes gesneden (of één blik tomaten-blokjes)
    • 4 teentjes knoflook, fijngesneden of geperst / gekneusd
    • 2 uien, au julienne gesneden
    • 4 saffraan draadjes
    • 3 tl gemalen kaneel (ja veel)
    • 2 tl gezeefde bloem
    • 1 snufje cayenne peper
    • ½ tl rosemarijn + tijm
    • (in plaats daarvan kun je ook verse Koreander nemen als je die smaak kunt appricieren)
    • 10 ~a 14 ontpitte dadels, in kwartieren gesneden
    • 250 ml lam fond en kokend water voor eventueel aanlengen
    • zwarte peper uit de molen en zout
    • een Creuset stoofpot op fornuis of een Römer-topf in Oven
    • een schaal voor vlees + een schaal voor de aubergine
    • een ruim zeef voor het bloem en nadien schoon gemaakt voor het uitlekken van de tomaten-blokjes


    De bereiding:

    • De oven indien we die gebruiken (Römer-topf) wordt voorverwarmd op 200 graden
    • De Aubergine plakken hebben we op keuken papier uitgespreid gedrapeerd en met zout bestrooid (opdat het water er aan ontrokken wordt hetgeen we weg deppen met keuken papier)
    • De Lam blokjes bepoederen we in een ruime schaal met de kaneel en peper en de bloem goed omroeren met de handen
    • De Creuset stoofpot laten we al op het fornuis goed warm worden en gieten de olijfolie erin, zien dan dat die olie draden trekt en leggen onze Aubergine erin, welke we goudbruin aanbraden tweezijdig
    • De Aubergine nemen we met schep of schuimspaan uit de stoofpot terzijde op een schaal, laat zoveel mogelijk olijfolie in de stoofpot.
    • De lam blokjes die al 5 a 10 minuten in een schaal de kaneel en peper heeft opgenomen bepoederen we nog even met bloem en gaan direkt in de stoofpot die nog steeds goed heet is. We braden rondom bruin aan, voorzichtig omroeren. (eventueel druppelsgewijs olijfolie aanvullen, maar let op de aubergines hebben ook al olie gehad, die komen straks erbij)
    • Het rondom aanbraden is de heetste fase tijdens welke wij het vlees carameliseren
    • De ui wordt liefst in een separate anti aanbak pan gefruit in een eetlepel groene olijfolie en voegen we toe aan het lam (daarmee is de controle over de temperatuur veel beter te beheersen, opdat het vlees niet kookt in het vocht, maar echt apart aangebraden wordt)
    • We doen de dadels in kwartjes gesneden en de ui er bij en roeren voorzichtig om.
    • We doen de tomaten-blokjes erbij die vooraf uitgelekt zijn in een zeef en tevens de safraan draadjes, door het vocht van de tomaten blust het braad mengsel en lossen het aanbaksel met caramel stoffen op in de vloeistof
    • als het mengsel weer temperatuur gekregen heeft gieten we de lam fond erbij en roeren behoedzaam om (het mengsel is juist bedekt met vocht (eventueel een scheutje kokend water toevoegen)
    • Nu pas gaat de knoflook erbij en de rosemarijn / tijm
    • We voegen de goudbruine aubergine plakjes als laatste toe (die dreigen immers te versmelten in de saus indien te vroeg toegevoegd)
    • Nu proeven we voegen eventueel zout en peper uit de molen toe en een mespuntje cayennepeper (voorzichtig daarmee)
    • We laten alles even tot kookpunt komen

    NU beslissen we het type stoven: met fornuis OF oven
    Giet alles over in de reeds warme Römer-topf en plaats die in de oven
    OF
    Plaats het deksel op de Creuset Stoofpot en zet het vuur van fornuis op sudder stand

    -De Oven is naar mijn persoonlijke mening makkelijker daar we het fornuis nu vrij kunnen maken voor andere bijgerechten en de oven tevens een betere rondom warmte levert aan de Römer-topf.
    Ik had nog nooit aangebrand eten in een Römer-topf.
    -Op fornuis dient u overigens regelmatig om te roeren en eventueel kokend water toevoegen om aanbranden te voorkomen.

    { een olie-stroperige saus is het doel, naast mooi gegaarde lam vlees / dadel stukjes }

    Indien in de oven na 15 minuten gaat de temperatuur omlaag van 200 graden naar 160 graden gedurende 1,5 uur.
    Op het fornuis laten we op laagste sudder stand de stoofpot 2 a 2,5 uur trekken met gesloten deksel.

    Zoals elke stoofpot is het gerecht voor de volgende dag opwarmen zeer geschikt en qua smaak nog intensiever.

    Erbij past:
    + Rijst of Pitta Durum (rijst is makkelijk, Pitta is oriëntaals)
    + Groenten / pastinaak, broccoli, worteltjes, aardappels in de schil gegaard

    De stoofpot blijft in de Römer-topf en wordt goed warm en na het deksel verwijderen heerlijk geurend opgediend in het midden van de tafel.

    Met Pasen neemt ieder zelf een goede portie Perzische Stoofpot saus met vlees en dadels op het bord met de bijgerechten naar keuze.

    smakelijk... en fijne pasen
    ik ben verguisd

  • #2
    Ik reuk het al op afstand. Inderdaad, een dag later nog lekkerder van smaak. Dus nog genoeg tijd om mij wat op te sturen Antonius Heb je dit gerecht ook al eens geprobeerd met geitevlees?

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
      Ik reuk het al op afstand. Inderdaad, een dag later nog lekkerder van smaak. Dus nog genoeg tijd om mij wat op te sturen Antonius Heb je dit gerecht ook al eens geprobeerd met geitevlees?
      Ja, ook geitenvlees en zelfs met schapenvlees ook al.
      Zoet en mals is het echter enkel met Lam.
      Bij Geit (chevon or mutton) moet je langer stoven en liefst 1tl gemalen Karweizaad gebruiken.

      meestal gaat alles op... maar het is een gerecht dat men ook kan meenemen naar de familie
      Last edited by Antonius; 31 maart 2013, 14:35.
      ik ben verguisd

      Opmerking

      Bezig...
      X