Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Garnalen piripiri

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Garnalen piripiri

Ooit Alice in Wonderland gelezen? Ik heb er als theedrinker altijd geweldig veel plezier in gehad en er ook veel van geleerd. Zoals het vieren van je on-verjaardag. Geweldige uitvinding, die on-verjaardag, ik zou haast zeggen: daar kan alleen een Engelsman op komen. En er bestaat zelfs een lied voor: https://www.youtube.com/watch?v=_bTM8ndwxUk
    On-verjaardag is een hele mond vol, dus ik noem het een onjaardag, dat is korter.

Het leuke van een on(ver)jaardag is, dat je hem, in tegenstelling tot je verjaardag, kunt vieren op 364 dagen van het jaar. Gewoon, als je zin hebt in een feestje, ook al is daar geen enkele aanleiding toe. Dus hier een geweldig lekker recept voor een onjaardag. Het is misschien een beetje begrotelijk, maar dat sausje kun je waarschijnlijk ook wel met iets anders combineren. Antonius heeft vast wel een alternatief achter de hand.
    Enfin, terug naar mijn onjaardaggerecht: garnalen piripiri.

Benodigd per persoon: 7-9 grote rauwe (diepvriesgarnalen). Neem geen reeds gekookte garnalen, want die worden slap en taai. Uit de diepvries zijn ze gepeld en ongepeld te krijgen. Als je ze zelf pelt, kun je de staartjes eventueel laten zitten voor een mooiere presentatie, maar dat vind ik voor dit gerecht minder geslaagd.
    Ik waarschuw maar even: ze zien er niet uit (grijs en ongezellig), maar het is precies wat je nodig hebt. Laat ze ontdoorien en uitlekken op wat keukenpapier. Ze moeten 'droog' zijn voor ze de pan in gaan, anders spettert je hele keuken onder en kleuren ze niet.

Voorbereidingen op aparte schoteltjes:
    - per persoon een kleine rode peper schoonmaken en in kleine reepjes snijden (zonder de zaadjes dus, tenzij een van de gasten erop stáát)
    - per persoon twee tenen knoflook schoonmaken en snij die in stukjes.
    - snipper een klein bosje verse peterselie (platte of krul maakt niet uit)

Doe in een braadpan per persoon twee lepels neutrale of olijfolie en laat die goed heet worden. Doe er de garnalen bij en braad die snel aan met enkele keren omdraaien, zodat ze mooi roze kleuren.
    Doe de pepers en knoflook erbij, gooi er spaarzaam nog wat paprikapoeder overheen en laat het geheel al roerend nog heel even sudderen.

Verdeel de garnalen over kleine vuurvaste schaaltjes (voor elke persoon één) en verdeel de saus. Béétje peterselie erover en dan nog even in de oven op 220 graden. Als de saus pruttelt, is het goed. En als je dat niet goed kunt zien, ga er dan maar vanuit dat 4-5 minuten meer dan genoeg is, mits de oven op temperatuur was.
    Zet ieder schaaltje op een bord, eet ze op met mes en vork (dit is géén fingerfood: je wilt je niet branden!) en serveer er vers stokbrood bij.
    Héérlijk met een glas rode wijn.

Happy unbirthday!!
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 maart 2026, 00:39.

Het zal voor de liefhebber best lekker zijn Ingrid, maar ik ben niet van de knoflook en te pittig is ook niet echt aan mij besteed.
    Daarbij vind ik het gerechtje ook veel te bewerkelijk.
    Ik heb een tip voor wat betreft de grijze rauwe diepvriesgarnalen.
    Ontdooi de garnalen, dep ze goed droog en strooi er Aromat overheen. (In Aromat zit trouwens ook een vleugje knoflook)
    Doe een klein beetje olijfolie in de pan en bak de garnalen op hoog vuur goed aan en doe er dan wat boter of margarine bij. Bak nog even goed door. Ik vind ze het lekkerste als er een beetje een bruin korstje op komt en dat komt door de Aromat.
    Wij eten de garnalen met stokbrood en cocktailsaus van Devos Lemmens.

Click image for larger version

Name:	aromat.jpg
Views:	64
Size:	5,3 KB
ID:	108676 Click image for larger version

Name:	devos.jpg
Views:	38
Size:	6,4 KB
ID:	108677

't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
    is es Mestreechteneer te mage leve ...

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Koelekopke Bekijk bericht
      Ontdooi de garnalen, dep ze goed droog en strooi er Aromat overheen.
      Dat klinkt ook erg lekker, Koeleköpke. Ik zie tevreden dat je de originele Aromat gebruikt en niet die 'met kruiden'!
      Het is wel wat minder werk. Ik ga het zeker eens proberen.

Overigens kan ik mij echt te buiten gaan aan knoflook. Met een bosje verse peterselie bij de hand, bezorg je je omgeving geen overlast. Gewoon wat peterselie op je boterham met kaas, en je bent die dag weer salonfähig.

Opmerking

Bezig...
      X