Aankondiging

Sluiten

Financiële situatie van ons forum (april 2025)

Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,

Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.

In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.

Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.

Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!

Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.

In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.

Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.

Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.

Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.

Het stichtingsbestuur MestreechOnline

Klik hier om naar het artikel (posting) te gaan

Meer lezen
Minder zien

Kip curry Madras

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Kip curry Madras

Ik heb al eens wat uurtjes in de Indiase keuken van een restaurant gestaan om te zien hoe je dat maakt. Als uitgenodigde gast chef.
    Per toeval kwam ik deze tegen met een leuk voorstel voor de kip curry Madras https://www.eefkooktzo.nl/kip-madras/
    Nou Eef, ik doe het net effe anders. Ik verander het Wat heb je nodig (ingrediënten):

rood neen, groen aangepast
    • 500 gram kipfilet
    • 500 gram sperziebonen NIKS daarvan
    • 300 gram rijst is een beetje veel voor 1 persoon
    • 200 gram crème fraîche NIKS daarvan gewoon kookroom
    • 2 teentjes knoflook
    • 1 appel (groen) NIKS daarvan
    • 1 rode puntpaprika TWEE is lekkerder
    • 1 ui TWEE goed gefruit en beetje caramel is lekkerder
    • 1½ eetlepel korianderpoeder VERSE koriander
    • 1 eetlepel komijn
    • 2 theelepels kerrie
    • 1 theelepel gember (vers - geraspt)
    • 1 theelepel paprikapoeder
    • ½ theelepel chilivlokken
    • olie, peper en zout
    Die ik rood markeerde kent men in India Madras helemaal niet.
    Madras is een regio in India net niet aan het zuidelijkste puntje oostzijde. Ik was er eens op reis heel lang geleden.
    Je mag natuurlijk wel boontjes erbij geven, maar dat is geen hoofdgerecht.

De bereidingswijze ook even aangepast.
    ZO MAAK JE HET (bereidingswijze):
    • Kook de Basmati rijst zoals aangegeven op de verpakking. Met een paar draadjes safraan
    • Snijd de kopjes en kontjes van de sperziebonen.
    • Breng een pan met water en een snuf zout aan de kook en kook hierin de sperziebonen beetgaar.
    • Ondertussen snij je de kip in blokjes en paprika in dunne schijfjes, snipper het uitje en snij de knoflook fijn.
    • Doe een beetje olie in een koekenpan en fruit de knoflook en de ui langzaam en voldoende even aan. DUS niet even maar heel rustig.
    • Voeg de kruiden en geraspte gember toe en bak dit even langzaam mee.Voeg eventueel nog een beetje extra olie toe als het geheel te droog wordt. Daarvoor dient de kookroom.
    • Bak de paprika even kort mee, voeg de kip toe en bak deze gaar.
    • Snijd ondertussen de appel in stukjes.NIKS daarvan
    • Voeg de crème fraîche en de stukjes appel de kookroom toe.
    • De verse koriander gaat erbij op de laatste minuten
    • Breng op smaak met peper en zout. Eet smakelijk! Altijd even proberen tussendoor.
    Misschien is het een puzzel zoals ik het nu presenteer.
    Safraan is erg duur dus dat is pure luxe maar je rijst is veel lekkerder.

​Misschien dat je het eens ook maakt. Curry's langzaam gegaard zijn gezonder dan gebraden vlees.
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Ik heb al eens wat uurtjes in de Indiase keuken van een restaurant gestaan om te zien hoe je dat maakt. Als uitgenodigde gast chef.
    Per toeval kwam ik deze tegen met een leuk voorstel voor de kip curry Madras https://www.eefkooktzo.nl/kip-madras/
    Nou Eef, ik doe het net effe anders.
    WOW, ik had het bijna gemist, Antonius! Teveel andere dingen vroegen de aandacht. Maar wat een opluchting! Geen sperzieboontjes en (mij verboden) appel, maar wel twee rode puntpaprika's. Met dit recept had ik eigenlijk alles standaard in huis, zelfs de verse gember en saffraan. Heb vandaag bij de super alleen nog een korianderplantje gekocht.

Alles lekker langzaam gegaard ... heerlijk. Met dank!
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 juni 2025, 17:40.

Opmerking

Graag gedaan. Vooral langzaam.
      Er is een groot verschil tussen wokgerechten (Thailand) en Indiase Curry's. ( het gaarstoven en de smaken sublimeren )
      Een Curry helemaal van begin af aan maken met verse ingrediënten kost enkele uren, de wok (Thais ) is enkele minuten in de wok en ook lekker.

We gingen daar bijna drie dagen per week eten tijdens onze overwerkuren op bureau. Purna Indiaans Restaurant Amsterdam Hartenstraat 29 HS - Amsterdam
      p.s.
      Helaas tijdens de corona pandemie, hebben ze het moeten opgeven. Maar mister Suri (de eigenaar) en zijn chefs hebben me destijds als gast chef uitgenodigd en alles uitgelegd hoe het moet.
      ​Voor het "Nan brood" heb ik helaas geen traditionele steen oven en/of plaats ervoor, dat is nog een studie project hoe die Nan op andere wijze te bereiden.

De variant die pittiger is als boven vermeld is met Madras pepers (een eetlepel Madras kruiden~specerijen), kun je de toko vinden onder het stadhuis Forum. Maar niet iedereen kan heel pittig

Opmerking

Wat een weelde, Antonius, om in de keuken te mogen meedraaien. Jammer dat die zaak er niet meer is. Zou zeker iets voor mijn Amsterdamse neven zijn geweest.
        De curry is de tweede dag nog lekkerder, maar ik houd wel van pittig, dus een dezer dagen de bus naar de stad?

Opmerking

Het is wel heel warrum vandaag, was ook in het centrum. Poe hé.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
            Het is wel heel warrum vandaag, was ook in het centrum. Poe hé.
            Tijd om de gewoonten van zuidelijker landen over te nemen en domweg een siësta te houden. Ik doe dat bij deze temperaturen al jaren. Daarna helemaal fit. Slaap lekker.

Opmerking

Nou is het zo dat er een heel erg pittige Madras soep is (ook van mister Suri geleerd) daarvan begin je onmiddellijk te zweten (vooral op de hoofdhuid merk je dat) en als je die op hebt dan ben je een heel stuk "koeler" ten minste zo lijkt het dan. Hij vroeg altijd Madras soep voor een toerist of een echte Indiër hetgeen natuurlijk betekende dat je die pittigheid wel moest aankunnen. Heerlijk.
              Ik ga het recept nog eens opzoeken in m'n agenda's van vroeger.

Opmerking

Bezig...
              X