Ik heb al eens wat uurtjes in de Indiase keuken van een restaurant gestaan om te zien hoe je dat maakt. Als uitgenodigde gast chef.
Per toeval kwam ik deze tegen met een leuk voorstel voor de kip curry Madras https://www.eefkooktzo.nl/kip-madras/
Nou Eef, ik doe het net effe anders. Ik verander het Wat heb je nodig (ingrediënten):
rood neen, groen aangepast
Madras is een regio in India net niet aan het zuidelijkste puntje oostzijde. Ik was er eens op reis heel lang geleden.
Je mag natuurlijk wel boontjes erbij geven, maar dat is geen hoofdgerecht.
De bereidingswijze ook even aangepast.
ZO MAAK JE HET (bereidingswijze):
Safraan is erg duur dus dat is pure luxe maar je rijst is veel lekkerder.
Misschien dat je het eens ook maakt. Curry's langzaam gegaard zijn gezonder dan gebraden vlees.
Per toeval kwam ik deze tegen met een leuk voorstel voor de kip curry Madras https://www.eefkooktzo.nl/kip-madras/
Nou Eef, ik doe het net effe anders. Ik verander het Wat heb je nodig (ingrediënten):
rood neen, groen aangepast
- 500 gram kipfilet
- 500 gram sperziebonen NIKS daarvan
- 300 gram rijst is een beetje veel voor 1 persoon
- 200 gram crème fraîche NIKS daarvan gewoon kookroom
- 2 teentjes knoflook
- 1 appel (groen) NIKS daarvan
- 1 rode puntpaprika TWEE is lekkerder
- 1 ui TWEE goed gefruit en beetje caramel is lekkerder
- 1½ eetlepel korianderpoeder VERSE koriander
- 1 eetlepel komijn
- 2 theelepels kerrie
- 1 theelepel gember (vers - geraspt)
- 1 theelepel paprikapoeder
- ½ theelepel chilivlokken
- olie, peper en zout
Madras is een regio in India net niet aan het zuidelijkste puntje oostzijde. Ik was er eens op reis heel lang geleden.
Je mag natuurlijk wel boontjes erbij geven, maar dat is geen hoofdgerecht.
De bereidingswijze ook even aangepast.
ZO MAAK JE HET (bereidingswijze):
- Kook de Basmati rijst zoals aangegeven op de verpakking. Met een paar draadjes safraan
- Snijd de kopjes en kontjes van de sperziebonen.
- Breng een pan met water en een snuf zout aan de kook en kook hierin de sperziebonen beetgaar.
- Ondertussen snij je de kip in blokjes en paprika in dunne schijfjes, snipper het uitje en snij de knoflook fijn.
- Doe een beetje olie in een koekenpan en fruit de knoflook en de ui langzaam en voldoende even aan. DUS niet even maar heel rustig.
- Voeg de kruiden en geraspte gember toe en bak dit even langzaam mee.Voeg eventueel nog een beetje extra olie toe als het geheel te droog wordt. Daarvoor dient de kookroom.
- Bak de paprika even kort mee, voeg de kip toe en bak deze gaar.
- Snijd ondertussen de appel in stukjes.NIKS daarvan
- Voeg de crème fraîche en de stukjes appel de kookroom toe.
- De verse koriander gaat erbij op de laatste minuten
- Breng op smaak met peper en zout. Eet smakelijk! Altijd even proberen tussendoor.
Safraan is erg duur dus dat is pure luxe maar je rijst is veel lekkerder.
Misschien dat je het eens ook maakt. Curry's langzaam gegaard zijn gezonder dan gebraden vlees.
Opmerking