Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Forel

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Forel

    Voor het eerst zag ik weer eens eindelijk regenboog Forel bij de Supermarkt.
    Niet goedkoop.
    Maar wij gingen vroeger vaker naar Gulpen om echt verse Forel te kopen, helaas is de Forellenkwekerij gestopt.
    En moeder maakte dan ook gebakken aardappelschijfjes erbij voor het avondeten. En een Slaatje.

    Nu heb ik uit het buitenland een Recept waarbij men in buikholte van de de Forel een paar uienringen en kerriepoeder met een schijfje citroen doet.
    Eerst vers uit de vijver, uitgenomen en een uurtje aan de haak. Zo ging dat daar in dat etablissement.

    - Forel heel kort even wassen in koud stromend water
    - De buikholte vullen met gepocheerde uienringen en kerriepoeder + een schijfje citroen (biologisch, dus onbespoten)
    - Aardappelschijfjes ook even vooraf pocheren en in de pan met gesmolten boter geven (duurt 3 maal langer dan de Forel)
    - De Forel met huid en snufje zout + witte peper ook in de pan met boter leggen
    3 minuten aan de eerste zijde en daarna wenden met 2 minuten aan de tweede zijde (de hitte trekt door)

    Ook je aardappelschijfjes kun je tijdens het gaarbakken met een snufje zout en een kuchje nootmuskaat voorzien.

    dan is de huid van de Forel met een vorkje er zo vanaf en kun je het visvlees van de Forel er heel makkelijk afplukken (richting rug naar buik).

    Met een mayonaise en dat simpel slaatje die een goede citroenzuur smaak heeft U een klasse gerecht op uw bord volgende vrijdag.



    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

  • #2
    Wat ben jij toch een lekkerbek, Antonius! Ik maak zelden verse visgerechten, maar dit lijkt me er een voor de volgende keer dat een vegetarische vriendin komt eten. Met dank.

    Opmerking


    • #3
      Dank je voor de aandacht.

      Wij hadden vroeger eerder alleen een Forel Bleu.
      Dit recept met uien en kerrie is echt aan te raden. Vooral omdat het een iets weeïge smaak voorkomt. More Pepper / kerrie

      Of je met vis ook vegetarisch onderweg bent is een heel eigen eiwitaspect maar moet kunnen.
      Iets te oud voor re-educatie
      iets te jong voor afdanking
      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

      Opmerking


      • #4
        Ik heb het eens even nagekeken. Google levert dit op:

        Er zijn ook vegetariërs die geen vlees, maar wel vis eten, dit zijn de zogenoemde pescotariërs.

        Weer een nieuw woord geleerd. Deze dag is niet verloren...

        Opmerking


        • #5
          aha pescotariërs
          ik hoop dat ze me geen klap geven als ik tegen iemand zeg ; U bent een pescotariër

          Nog een andere bereidingswijze is diezelfde forel en vulling en kruiden in aluminium folie in te pakken en op uw barbecue leggen, echter niet iedereen heeft zo'n ding en wordt in flatgebouwen ook niet geapprecieerd wegens de rook overlast. Maar wel geschikt om voor veel mensen tegelijk een lekker visje te bereiden. { +- een kwartiertje op de barbecue }

          p.s.
          laat hem niet te lang erop want dan beginnen de graten te plakken en krijg je het visvlees er lastig af van die graten en wervel.

          ik vergeet te vermelden dat wij in de Maas en de Jeker ook forel hebben, maar de water kwaliteit staat recent onder verdacht van veel te veel pfas, dus zelf vissen vangen en consumeren lijkt me niet aan te bevelen.
          Last edited by Antonius; 22 september 2024, 09:55. Reden: blauw
          Iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afdanking
          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

          Opmerking


          • #6
            Ik was zondag ochtend met lijn 63 richting Lanaken naar Smeermaas gereden opstappunt Cabergerweg, daarna aan de Maaseikersteenweg uitgestapt en nog een kleine wandeling naar de Carrefour.
            Twee Forellen voor dezelfde prijs als bij ons voor ééntje. Dat scheelt toch wel. 3,31€/stuk.

            Zelfde Aardappel schijfjes eerst begonnen met bakken ervan.
            ​​​Forel à la meunière ermee gemaakt, dus alleen met meel bebloemd en met een goeie klont echte boter afgebakken aan twee zijden 4 + 3 minuten.
            Met een Maastrichtse Silvaner van Hoeve Nekum...

            prachtige zondagavond.
            Iets te oud voor re-educatie
            iets te jong voor afdanking
            m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

            Opmerking

            Bezig...
            X