Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Komkommer salade

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Komkommer salade

    Ja nu sta ik weer voor een uitdaging!
    Want m'n Pa die maakte de lekkerste komkommer salade "ever".
    Ik heb z'n recept niet. 1978.
    Maar weet wel dat hij die na de lunch klaar maakte voor het avond eten.

    heeft iemand van de lezers en of leden voor die warme dagen een verfrissend recept?

    er zaten destijds, natuurlijk, schijfjes komkommer in mosterdzaad, mosterd, kappertjes en de marinade was helder - meer kan ik me niet meer herinneren.

    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

  • #2
    Sorry Antonius....

    Ik had je graag geholpen.
    Heb zelfs nog aan M. gevraagd of zij een recept wist, maar verder dan wat kommerschijfjes snijden, wat "dure" of "betere" mayonaise en wat uitjes kwam ze ook niet.
    Last edited by Pier; 20 juli 2024, 15:39.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Ik ben in ieder geval op een spoor gekomen. De laatste dagen in de cahiers van mijn moeder met recepten.

      room, mayo, yoghurt of andere eiwitten toevoegen is heel fout en hoort er echt niet bij. 100% Vegan.

      De lepel zonnebloem olie, azijn, het snufje zout en ook zoet een snufje suiker dus in het geheel een Vinaigrette​ moet de waterige in die komkommer schijfjes kunnen indringen. Osmose.
      Of langs geschilde slierten zoals de moderne variant.

      Een ander geloofwaardig recept dat ik vond is dat je wel mosterdzaad vroeg erbij doet maar mosterd alleen als mespuntje op het moment van net voor het aanrichten. De kappertjes was een fout die horen er niet bij.

      Nog meer ervaringen en recepten verneem ik graag.






      Iets te oud voor re-educatie
      iets te jong voor afdanking
      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

      Opmerking


      • #4
        Mijn zus maakte komkommersalade als volgt:
        Geschilde komkommer in dunne schijfjes snijden - Schijfjes in een zeef leggen en er zout op strooien - Een bord of iets anders zwaars op zetten. Op die manier zal het meeste vocht uit de komkommer lopen.
        Ondertussen azijn en een lepel suiker door elkaar roeren totdat de suiker opgelost is. Vlak voordat je dit mengsel bij de komkommers doet, er een beetje olie doorheen kloppen.
        Als de komkommerschijfjes uitgelekt zijn, doe je ze in een kom. Daar het mengsel azijn/suiker/olie overheen. Als extra smaakmaker een paar takjes fijngeknipte dille toevoegen. (Dille en komkommer horen echt bij elkaar)
        Je zou het natuurlijk meteen kunnen eten, maar liever een paar uurtjes goed laten doortrekken.

        P.S. Ze heeft in plaats van olie bij het mengsel ook wel eens yoghurt toegevoegd en dat samen met de dille is ook erg lekker.
        't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
        is es Mestreechteneer te mage leve ...

        Opmerking


        • #5
          Perfect ga ik proberen, dank je wel Koelekopke
          Iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afdanking
          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

          Opmerking


          • #6
            Yes, Koelekopke
            Ja was een goed recept. Ik vond het lekker en als eerste variant ook één kommetje gemaakt met een klein beetje van de scherpe mosterd.
            Waar Abraham de mosterd haalt.
            Als tweede variant in één kommetje nog een klein beetje (biologische) citroen zeste erin. Ook lekker fris en appetijt opwekkend.

            zo gezegd drie van een komkommer.

            De komkommer met zout laten uitlekken was een gouden tip.

            Iets te oud voor re-educatie
            iets te jong voor afdanking
            m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

            Opmerking


            • #7
              Antonius fijn dat het recept bevallen is en het gesmaakt heeft.
              't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
              is es Mestreechteneer te mage leve ...

              Opmerking

              Bezig...
              X