Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Pomodori al Riso

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pomodori al Riso

    Romeinse tomaten gevuld met rijst, ook bekend als Pomodori al Riso.

    Per persoon:
    - twee middelgrote tomaten
    - een eetlepel rijst (mijn favoriet is basmati rijst)
    - een eetlepel harde oude kaas ( mijn favoriet pecorino ) maar mag ook met een blokje gebraden tofu voor de vegans onder ons
    - snufje zout
    - snufje vers gemalen zwarte peper of Cayenne peper
    - een paar blaadjes tijm en één draadje saffraan ( de Milaanse Pomodori al Riso )

    - drie eetlepels olijf olie (die je gebruikt om de tomaat in te rollen voor het garen in de ovenschaal)

    - kokend water voor je rijst die natuurlijk moet garen en kwellen, maar dat kan ook een rest rijst van eergisteren zijn of vorige week die je in de vriezer hebt.
    een eetlepel is bijna niet te doen dus maak een voorraadje of nodig mensen uit of vries je aantal op deze wijze klaargemaakte tomaten voor andere gelegenheden in.

    Werkwijze:

    Onthoofd de tomaat en haal alle zaden en waterige pulp eruit met een geschikte theelepel.
    Rol de tomaten en de onthoofde hoofden door je olijf olie in een schaaltje, zodat ze een film laagje olie dragen.
    Peper en zout de binnenzijde van de "holle" tomaat en doe er een paar blaadjes tijm in en dat ene draadje saffraan.
    Leg ze dan terzijde.
    Nu maak je de rijst of gebruik je die je al had bewaard. << rijst 1 eetlepel of een koffie kopje en 2 eetlepels of koffiekopje water >>
    Die bijna (al dente) gaar gekookte rijst laat je indien vers gemaakt even stomen in het pannetje en voegt er een miniem snufje zout en peper aan toe.

    Afwerking:

    We nemen de tomaten uit dat schaaltje met olijf olie, dus rondom geolied en vullen die holle tomaten met een klein beetje pecorino en lauw afgekoelde rijst.
    Onze ovenschotel bestrijken we nog met de resten van de olijf olie en plaatsen de tomaten erin. De onthoofde kopjes zetten we erop en gebruiken evenwel een houten prikkertje die op zijn plek te houden.
    Dan gaat het in een vooraf verwarmde oven bij 180 graden (uw oven is niet mijn oven dus het kan ook heter) let erop in 15 ~a 20 minuten zijn je Pomodori al Riso klaar om te serveren.


    Variaties van de ingrediënten waren ook voorzien zoals gebakken tofu blokjes.
    Smaakt allebeide.

    En voor de nog komende hittegolven 2024 is die gevulde tomaat ook koud opgediend lekker.


    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

  • #2
    Men mag dan niet reageren op het stimuleren van het Mestreechs (niet echt mijn pakkie-an), ik reageer wel even op de gevulde tomaten. Ik had wat rijst over van de nasi goreng, dus dat kwam goed uit. Voor herhaling vatbaar, Antonius, met dank!

    Opmerking


    • #3
      Dat doet me deugd dat het gesmaakt heeft.
      Met een rest van Nasi Goreng is inderdaad een goede aanvulling op slim en kosten sparend koken.

      Gooi niks weg!

      Voor de nog meer zuidelijker mediterrane keuken kan je dus ook Griekse of Turkse Fetta nemen met een kikkererwtje erbij i.p.v. mijn favoriet pecorino.
      Iets te oud voor re-educatie
      iets te jong voor afdanking
      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

      Opmerking


      • #4
        En toen?

        En nieuwe vleestomaten die bedoeld waren voor een Insalate Caprese. Helaas was de Mozzarella bij het openen van de verpakking niet meer bruikbaar. Je ruikt het gelijk.
        Toen had ik nog wat fijne soepgroenten over gehouden 200 gram ongeveer. En ik had nog mooi droog gekookte rijst.

        Effe combineren.

        fijne soepgroenten langzaam aan laten fruiten, rijst erdoor met voldoende peper en zout.
        Vleestomaat zelfde onthoofding en uithollen ervan. door de olijf olie.
        Vullen en in de oven.
        ook afgekoeld heel lekker.
        ja je kan tomaten met rijst veel varianten maken.



        Iets te oud voor re-educatie
        iets te jong voor afdanking
        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

        Opmerking

        Bezig...
        X