Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Fons Tuinstra (1897-1971)

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Fons Tuinstra (1897-1971)

    Iech bin op zeuk naor ruimselkes en gediechte vaan mien Ampa zaoliger.
    Gere zow iech ze uns unne kier digitaal bijjein wille kriege.
    Höbste get vaan Miene Ampa ((Alfons)Fons Tuinstra) daan zow iech hiel gelukkig zien.
    Alvas bedaank veur ut leze vaan miene vraog.

    Jules Tuinstra

  • #2
    Un veurbeeld vaan Ampa

    Pieke kòs mer neet verkroppe, tot 'r neet wie ziene Peer, ziech 'n lekker piep kòs stoppe, want nog gister zag zien Meer. Zeen iech diech mèt 'n sigret, zoonder ete nao d'n bed. Zuut diech einen deender: vas, duijt 'r diech daan in de kas ! Zuug e stumpke dat is bóffe, noe nog vuur daan bin iech klaor, en al gauw leep 'r te stóffe, zjus of dat niks veur 'm waor. En al pitsde 't op zien tong, jeukde keel en stroot en long. Lachden al de luij 'm oet, kós niks sjele mer veuroet. Meh 't waos 'm väöl ste mechtig, kinderleef wat e geveul, m'ne kop, 't is werrechtig of iech 'm gaaroet neet mie veul. Ouch me buukske deit zoe raar, wat is dat noe veur sigaar ? Bah wat aaklik mislek dink, noe pas ruuk iech wie ze stink. Toes ging Pie haos vaan z'n stekke, wit wie kriet waor zie geziech, jao 't waos neet veur te gekke, want de wolke hônge lieg. Beter straof bestoont 'r neet, veur dee kleinen däögeneet. "Meerkeleef" zag uzze Pie: "Iech rouk noets gei stumpke mie !"

    Opmerking


    • #3
      Fons Tuinstra

      In het verleden heb ik het volgende bericht geplaatst:

      http://forum.mestreechonline.nl/show...35&postcount=5 .

      Ik zoek verder......
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Stadsbibliotheek Maastricht

        Ik neem aan dat 'Jules vaan visionfotos' allang naar de Stadsbibliotheek (Centre Céramique) is geweest? In de online catalogus worden tien verschillende titels vermeld onder: Tuinstra, A. (2), Tuinstra, F. (1) en Tuinstra, Fons (7).
        De catalogus neemt echter geen tijdschriftartikelen op. Belangrijk is dan ook de tijdschrift- en de krantendocumentatie van de Documentatie Limburg na te zien. Heel waarschijnlijk dat daar nog een vracht 'klein spul' vermeld wordt.

        Ook zou u zich in verbinding kunnen stellen met de vereniging VELDEKE, c.q. het tijdschrift van die vereniging kunnen doorvlooien.

        In de Historische Encyclopedie Maastricht (Ubachs/Evers) is onder 'Tuinstra' een korte beschrijving opgenomen met verwijzing naar literatuur en werk.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 maart 2010, 09:17.

        Opmerking


        • #5
          Correctie op eerder bericht

          Ik heb even contact opgenomen met de heer Ger Corstjens, verantwoordelijk voor de catalogus van de Stadsbibliotheek. Ik wees hem erop dat volgens mij op het eerste gezicht de drie genoemde auteurs eigenlijk één waren. Hij heeft mijn eerdere notitie gecontroleerd en schrijft het volgende:

          'Voor de naam Tuinstra heb ik de GGC [een landelijk bibliotheeknetwerk] geraadpleegd. Het zijn toch drie verschillende personen. Tuinstra, A. (2) blijft zo. Tuinstra, F. (1) moet zijn Tuinstra, Fons (2). Tuinstra, Fons (7) wordt Tuinstra, Alphonse (6, -1). Van deze laatste is één titel naar Tuinstra, Fons (2, + 1) verhuisd.'

          Conclusie: de vermeldingen in de catalogus van de Stadsbibliotheek Maastricht waren correct. 'F.' is echter nu aangevuld tot 'Fons', wat niet nodig was, maar de boel wel duidelijker maakt. 'Alphonse' zou volgens de GGC een andere auteur zijn dan 'Fons'. Eén titel onder 'Alphonse' bleek vanmorgen de auteur 'Fons' Tuinstra te betreffen en dat is nu dus gecorrigeerd. Met dank aan de heer Corstjens.

          Wat betreft de vraag of 'Fons' dezelfde is als 'Alphonse': het kan zijn dat de GGC een fout bevat, maar controle daarvan hangt af van de genealogische gegevens die 'Jules vaan fotovision' bekend zijn. Misschien dat er dan nog verdere bibliografische correcties kunnen worden toegepast. Maar klik eerst op het 'i'-tje bij de verschillende auteurs voor nadere inlichtingen.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 maart 2010, 14:18.

          Opmerking


          • #6
            Merci

            Dank voor jullie snelle reactie.
            Hoop beetje bij beetje alles bij elkaar te krijgen.

            Dus Merci.

            Opmerking


            • #7
              In een van mijn boekenkasten bevindt zich een boekje met de volgende titel op het voorblad:
              De ziel van Limburg.
              Fons Tuinstra.

              Het voorwoord is als volgt ondertekend:
              A. Tuinstra
              Leraar Ned. en Gesch.
              Maastricht, Kerstmis 1931.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking

              Bezig...
              X