Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kuddelut

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Maurice JMCJ Bekijk bericht
    Lesje "woordjes zoeken met Google":
    - open je browser en typ in het zoekveld het volgende:
    Code:
    kuddelut site:reubesop.nl
    WOW, Maurice, ik meende dat ik redelijk goed kon zoeken op het 'Net, maar deze mogelijkheid kende ik nog niet.

    Opmerking


    • #17
      Wel nog iets in de Groéselder diksjenèr kunnen vinden ...

      Click image for larger version  Name:	SsY0jwo.jpg Views:	0 Size:	203,0 KB ID:	107409

      Opmerking


      • #18
        Hoera, een betekenis. Wat zou "tr. van verg(elijking?) ontbreken" betekenen?

        Nu nog de herkomst, die kennelijk niet-Mestreechs is en niets van doen heeft met 'knudde' en 'luut'.

        Opmerking


        • #19
          Zij bedoelen "trap van vergelijking." Waarschijnlijk is het ook in het Gronsvelds dialect niet zo ingeburgerd als je zou denken. Ik zou het trouwens ook niet afschrijven als niet-Maastrichts. Je ziet vaak dat oude uitdrukkingen juist buiten een stad langer blijven hangen vanwege het feit dat er minder mensen en daarmee ook minder invloed van andere klanken/uitdrukkingen is.

          Rare is dat die diksjenèr een kaartje laat zien waarbij ze de invloed van het lokale dialect in samenhang met de omringende dorpen laten zien. Toch kan ik me niet voorstellen dat een grote naburige stad geen invloed zou hebben. Ik kan, als getogen Eijsdenaar, duidelijk horen dat Gronsvelds een Maastrichtse invloed heeft (qua woorden en qua uitspraak). Omgedraaide hoor je dan weer terug in het dialect van Heer (zij hebben de "sj-klank" aan het eind van woorden, alhoewel ik maar een paar mensen ken(de) die nog zo spreken).

          Ik moet nog eens nadenken of ik iemand uit Gronsveld ken die ik over kuddelut aan de tand kan voelen.

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Maurice JMCJ Bekijk bericht
            Ik moet nog eens nadenken of ik iemand uit Gronsveld ken die ik over kuddelut aan de tand kan voelen.
            Ze hebben daar sinds jaar en dag een actieve heemkundevereniging met een eigen site: https://www.grueles.org/, tijdschrift (eveneens: Grueles) en een digitaal woordenboek met warempel 'kuddelut': https://www.deroeje.nl/woordenboek/intro.htm

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Maurice JMCJ Bekijk bericht

              Ik zou niet te hard lachen ...

              Lesje "woordjes zoeken met Google":
              Ik lachte om de opdracht die er impliciet voor jou gegeven was.
              En die heb je opgelost. Maar niet met Google.
              Iets te oud voor re-educatie
              iets te jong voor afdanking
              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

              Opmerking

              Bezig...
              X