Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Engels schrappen aan UM scheelt 9.400 studenten

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Engels schrappen aan UM scheelt 9.400 studenten

    In De Nieuwe Ster (DNS) is gisteren, 22 maart 2024, een artikel geplaatst met de strekking dat het schrappen van Engelstalige opleidingen aan de Universiteit het Maastricht van nu onherkenbaar zal veranderen.

    Het totaal aantal studenten zou dan de komende jaren teruglopen van 22.900 naar 13.500 studenten.

    Click image for larger version  Name:	Scherm-afbeelding-2024-03-22-om-11.37.46.png Views:	0 Size:	110,0 KB ID:	107069

    Verlies van werkgelegenheid en economie
    Een grote terugloop van het aantal buitenlandse studenten zal, volgens onderzoeksinstituut Panteia, tot gevolg hebben dat de werkgelegenheid afneemt met totaal 3.900 voltijdsbanen in de Euregio. In Maastricht gaat het om 2.299 banen van dat totale aantal. Het aantal banen zakt dan van 6.112 in Maastricht naar 3.813.
    Dit heeft natuurlijk ook enorme economische gevolgen.
    In 2022 telde de universiteit nog 5.917 medewerkers met een besteedbaar inkomen van 180 miljoen euro.
    In totaal zou het economisch verlies 437 miljoen euro zijn, alleen al in Maastricht!

    De onderzoekers hebben ook gekeken naar Zuyd Hogeschool en een gelijke rekenexercitie gemaakt. De effecten zijn ook hier groot. Van 13.844 studenten in Zuid-Limburg naar 11.414. Een afname van 2.430 studenten. Heerlen- Sittard-Geleen en Maastricht zullen ook daar de effecten van merken.

    Als dit allemaal gaat gebeuren, zou dat voor de leefbaarheid van Maastricht een ramp of een zegen zijn?

    Wat is uw mening?

  • #2
    Er is een gedegen onderzoek in het verleden gedaan
    door de Dhr. Artur van leeuwen
    stond in de Elsevier op 6 febr. 2018.
    mijn afbeeldingen zijn te groot.om geplaats te krijgen .

    helaas oa de geldstromen enz enz .

    ps mijn mening heeft hier weinig nut.

    Opmerking


    • #3
      Als Maastricht gaat krimpen zou dat voor mij nauwelijks nadelen opleveren, vermoed ik.
      Het enige wat ik mij zou kunnen bedenken is dat de huizenprijs daalt, maar daar staat dan tegenover dat alle (huizen)prijzen in Maastricht zullen dalen.
      Dus dat heft zich wel redelijk tegenover elkaar op.

      Een bijkomend voordeel zou zijn dat Maastricht, en ik denk dan mn. aan het centrum, minder druk zal zijn/worden. Dat vind ik ook wel zo prettig. Zeker in de zomer.

      Maar goed.... dat zijn mijn persoonlijke overwegingen.
      In een wat breder perspectief denk ik dat een krimp zoals genoemd door het onderzoeksinstituut Panteia wel heel slecht zou zijn voor Maastricht.
      De opdracht voor het onderzoek aan Panteia is afkomstig van de Universiteit Maastricht.
      Dan heb ik persoonlijk wel wat bedenkingen bij de uitkomst.
      De universiteit Maastricht heeft er namelijk alle belang bij om (totaal) het schrappen van Engelstalige opleidingen te dramatiseren.

      Maar.... de onderliggende vraag is nu of de leefbaarheid in Maastricht onder druk komt te staan als expats, onderzoekers en studenten in grote getalen weg blijven cq weggaan in Maastricht?
      Ik vrees dat over het algemeen genomen dit niet goed zal zijn voor sociaal-economische ontwikkeling van Maastricht.
      Daar staat wel tegenover dat het ook wel iets minder kan met als dat Engels.

      In Nederland is een inburgeringsplicht voor mensen die bijvoorbeeld uit een boerendorp in het Rifgebergte komen en wiens vooropleiding 6 jaar basisonderwijs is.
      Dat eisen we wettelijk van deze nieuwkomers. En persoonlijk vind ik ook dat dit prima is.
      Maar, dan is het toch gek dat we studenten met een Wetenschappelijk (voor)opleiding bij voortduring pamperen en wij - als voorbeeld! - ons aanpassen als we op het OLV-plein een pilsje bestellen bij een uitstuitend Engels sprekende bediening.
      Van mensen met een hoge vooropleiding mag je best wel vragen dat ze in de jaren dat ze in Maastricht of Nederland studeren cq werken best wel basaal Nederlands moeten kunnen spreken.

      Kortom, het lijkt mij het beste om ergens een gulden middenweg te bewandelen.

      Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
      (...)
      ps mijn mening heeft hier weinig nut.


      @Ton.2015 Waarom denk je dat?

      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Eigen kennis pier.
        Mij ontbreek de de vaardigheden om het zo te formuleren zoals u het omschrijf
        dit is exact ook mijn mening zoals u het hier boven formuleert.

        oa mijn kennis /uitdrukken /schrijfwijze /grammatica/

        Het enige wat ik er aan toe wil voegen,Gemeente Maastricht heeft zich met handen en voeten vast gelegd
        aan de UM.
        en alle mogelijkheden om andere grote werkgevers in te halen negeert .

        En grote industrieën verjaagt. waar vele Maastrichtenaren Vele laag geschoolde een goede boterham verdiende.

        ​En zich verrijk aan gronden die nu bouwgrond zijn.
        uitgezonderd (bouwgrond Limmel )daar betaalt men de hoofdprijs voor .


        Opmerking


        • #5
          Nou Nou, dat valt wel mee hoor m.b.t. die industrie. Ben je al eens door de Beatrixhaven gefietst.
          Maar veel gaat ook naar Eijsden-Margraten en andere gemeenten.
          Er is nu eenmaal een grote concurrentie inzake het bedrijfsvestiging klimaat en dus ook de investering die ergens nodig is om economisch te kunnen produceren.

          Ik geloof ook dat er heel veel dramaqueens rondlopen aan de Universiteit en elders in Maastricht

          Echt veel werk voor laag geschoolden is er zeer zeker, alleen zijn dat tegenwoordig geen vaste contracten meer, het merendeel gaat via uitzendbureaus en detacheringsbureaus. De handel in werknemers heen en weer pompen is namelijk erg lucratief. Heel lucratief.
          Dat zie je alleen al aan het feit dat een detacheringsbureau er 1000€/mnd aan verdient een medewerker bij de gemeente te plaatsen.

          Persoonlijk denk ik dat het prima is als er een grote verscheidenheid is aan buitenlanders die hier komen studeren en eventueel blijven. Maar we hebben al vaker gehoord en gelezen (ook op Mestreech Online) dat er niet veel van die studenten blijft hangen in Maastricht. Die wel blijven hangen zijn de docenten en professoren. En dat is ook logisch die hebben namelijk de betere kansen voor een woning.
          Een student zal zich twee keer achter zijn oren krabben om in die woningmarkt te blijven hangen na het diploma. Die gaan terug of elders wonen en werken.
          Er wordt immers veel te weinig gebouwd voor de kleine salarissen.

          De ENCI heeft een potentieel voor herontwikkeling en herbestemming (maar ook voor huisvesting) waar startups kansen kunnen krijgen en kansen moeten nemen. Zo'n herbestemming en ontwikkeling moet je alleen niet aan criminelen overlaten (zoals recentelijk gebleken is).
          The Brainport Eindhoven is eigenlijk het betere voorbeeld dat Maastricht zich samen met de UM eens voor ogen moeten houden.

          Anders gaat het hier net zo uit zien als in Aken.
          Ontelbare bedelaars en daklozen op de straat en voor elke winkel (die nog open is) zitten ze met een doosje eurocenten. Heel veel leegstaand winkelvastgoed en totale verloedering in het centrum. Een zeer onprettige omgeving met veel geweld en drugsgebruik... Heerlen heeft het al.

          Iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afdanking
          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

          Opmerking

          Bezig...
          X