Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Lucebert: Alles van waarde is weerloos

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Lucebert: Alles van waarde is weerloos

    Als ik het goed heb begrepen, kan ik op dit kanaal reageren op artikelen van of in verband met onze nieuwe partner De Nieuwe Ster (van Maastricht). Ik loop eigenlijk niet graag voorop, maar alla, toch maar een (klein) commentaar op het bericht Alles van waarde is weerloos. De volledige lead (intro, what ever) bij De Nieuwe Ster luidt:

    Alles van waarde is weerloos. Schreef de dichter Lucebert. De verzekeraar Nieuw Rotterdam (nu AXA) eert de regel al decennia in grote neonletters op zijn pand. De dichtregel zou ook niet misstaan op de gigantische LED-walls op het MECC, die vorig jaar zijn geplaatst. Voor iedereen is het de perfecte regel. Voor overvallers, bezoekers, beurshandelaren en verzekeraars zelf natuurlijk. Een dichtregel als een Zwitsers zakmes.

    Met dat zakmes heb ik wat moeite, want daar kun je echt alle kanten mee uit. Of Lucebert met zijn dichtregel zo ver wilde gaan als de Beurs in Amsterdam, of een verzekeringsmaatschappij in Rotterdam? Ik vermoed van niet. Het ging hem om cultuur, niet om de duiten. Ik vind het persoonlijk misbruik maken van de intentie van de dichter. De enige plaats waar ik die bijzondere uitspraak ooit in het openbaar in Maastricht ben tegen gekomen, is op de muur boven het katheder in de aula van het Bonnefantencollege, toen gevestigd in de voormalige Kweekschool van de broeders van de Beyart aan de Tongerseweg. En dat was een locatie waar Lucebert zeker mee zou hebben ingestemd. Ik spreek van 'was', want is die tekst (en de muurschilderingen van Jaap Mes in de kapel) nu nog aanwezig, nu XIOR voor 237 studenten accommodatie aanbiedt in dit complex? ​

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    Als ik het goed heb begrepen, kan ik op dit kanaal reageren op artikelen van of in verband met onze nieuwe partner De Nieuwe Ster (van Maastricht). Ik loop eigenlijk niet graag voorop, maar alla, toch maar een (klein) commentaar op het bericht Alles van waarde is weerloos. (...)​
    Hallo Ingrid,

    Helemaal prima dat je in dit Nieuwe Kanaal een reactie geeft op (een van) de artikelen van http://www.denieuwestermaastricht.nl

    Ik moet wel bekennen dat ik dit Nieuwe Kanaal ook plotseling zag verschijnen en niet wist wat ik ermee moest.
    Wellicht dat Sjefke en Rubke met dit idee zijn gekomen. Helemaal niet verkeerd!

    Alleen is er in een subforum van Mestreech Kort & Klein een topic De Nieuwe Ster aangemaakt.
    Ik denk dat het wellicht beter is om daar te reageren.
    MAAR...... er loopt technisch gezien iets niet goed met autorisaties. Dus die topic is voorlopig niet bereikbaar. Daar wordt aan gewerkt.
    En tot die tijd is het prima dat er in Nieuw Kanaal wordt gepost!!!

    Los daarvan is het leuke om te wijzen op de interpretatiefout van "Alles van waarde is weerloos" !!
    Laten we het erop houden dat De Nieuwe Ster ook nog zoekende is
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      Alleen is er in een subforum van Mestreech Kort & Klein een topic De Nieuwe Ster aangemaakt.
      Ik denk dat het wellicht beter is om daar te reageren. (...) Dat topic is voorlopig niet bereikbaar. Daar wordt aan gewerkt.
      Als jullie eruit zijn, kopieer je dit maar naar het juiste plekje. Vraag is dan nog wel wat we met dit 'nieuw kanaal' moeten.

      Opmerking

      Bezig...
      X