Wie heeft er meer informatie, verhalen over de geschiedenis van de Vogelzang, Heugem? Vooral verhalen, foto's of beeldmateriaal uit de periode 1930-1960, toen was nr 4 nog een soort cafe, waar boeren kannen bier haalden. De informatie vh regionaal archief heb ik al. De geschiedenis vd Mariabeeldjes op nr 2 en 4 ken ik ook. Wie weet er nog meer?
Aankondiging
Sluiten
Financiële situatie van ons forum (april 2025)
Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,
Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.
In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.
Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.
Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!
Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.
In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.
Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.
Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.
Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.
Het stichtingsbestuur MestreechOnline
Klik hier om naar het artikel (posting) te gaan
Meer lezen
Minder zien
Vogelzang, Heugem
Sluiten
X
-
Heugem en het gehucht Vogelzang (1)
Oorspronkelijk geplaatst door Maartje Bekijk berichtDe informatie vh regionaal archief heb ik al.
Het gehucht Vogelzang is (nu) een straat in Heugem die ten zuiden van de Oeslingerbaan en oostelijk van de Molenweg is gelegen. De Molenweg is op deze plek waarschijnlijk iedereen wel bekend. Het is de weg die op de Oeslingerbaan op het kruispunt bij het azM afslaat naar het zuidwesten en waaraan een groot aantal autobedrijven, de MTB en Intratuin zijn gelegen. De straat Vogelzang slaat ergens aan deze weg linksaf. Interessant is dat Vogelzang uit drie straatjes bestaat die in het midden bijeenkomen. Dat kan wijzen op een behoorlijke ouderdom van dit toponiem en dat is ook juist Het was een oud gehucht onder Heugem, waar in 1991 sporen van de nog veel oudere Michelsbergcultuur zijn gevonden. De Historische Encyclopedie Maastricht (Ubachs/Evers. 2005) vermeldt onder het trefwoord Heugem hierover het volgende:
'Te Vogelzang werd bij het MTB-gebouw een versterkte nederzetting gevonden, een boerderij (twaalfde eeuw) met grachten omgeven en een paal uit 1303. Aan de noordkant van de boerderij lag een houten brug. De grachten waren vooral veertiende-eeuws, wrsch. een vluchtverschansing. Een tweede gracht werd aangelegd in de tijd van voortdurende gevechten rond Maastricht begin vijftiende eeuw'. [met toestemming van de auteurs letterlijk overgenomen uit het boek].
Heugem grensde voor 1794 aan de gemeente Heer, vandaar dat bij J.M. van de Venne, Geschiedenis van Heer, (Heer 1957) het trefwoord Heugem circa vijftien keer wordt genoemd in het register. Van de Venne schreef over Heer. Als hij Vogelzang heeft genoemd in zijn boek, zal men het moeten zoeken onder het trefwoord Heugem, niet onder een eigen vermelding. Voorts is er bij de Stichting Historische Reeks Maastricht een titel verschenen waarin u misschien nog iets kunt vinden: A.H. Jenniskens, Heugem, een klein dorp in een grote wereld, (Silhouet, 66), Maastricht 2008. Het lijkt mij ook niet onwaarschijnlijk dat dr. Th.J. van Rensch (rijksarchivaris bij het RHCL) nog wat gegevens heeft, aangezien Heugem grensde aan Gronsveld en hij dé autoriteit is voor dit gebied.Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 januari 2016, 12:33.
-
Heugem en het gehucht Vogelzang (2)
Een mooie maar lastige bron voor meer recente gegevens over de sinds 1920 onder Maastricht vallende Vogelzang is de krantensite www.delpher.nl. Lastig, omdat 'Vogelzang' in Nederland een veel voorkomende naam is en men daarom heel veel treffers krijgt. Het is zaak om zich dan echt te verdiepen in de zoekmogelijkheden van deze site en dat kost tijd en inventiviteit. Het Maastrichtse Vogelzang wordt in november 1930 bijvoorbeeld genoemd in een artikel over de problemen met de Heugemer overlaat (van de Maas).
Een voor dit onderwerp toegankelijker bron kan de kranten- en literatuurdocumentatie in het Centre Céramique zijn, te vinden bij de Afdeling Documentatie Limburg op de vierde verdieping van de bibliotheek. Daar heeft men in een kaartsysteem heel veel nieuws over de stad bijeen gegaard. Wie zijn keuze heeft gemaakt, kan de kranten vervolgens inzien op microfiche-leesapparaten. Breng wel een blocnote mee, want u moet aantekeningen maken om de juiste kranten te pakken te krijgen.
Nota Bene: Men hoeft geen lid van de bibliotheek te zijn om gebruik te maken van deze afdeling, en evenmin om er boeken of tijdschriften in te zien. Alleen als men iets wil lenen, moet men lid worden. Ben je al ergens anders lid, dan gelden er geloof ik andere regels. Die zijn ongetwijfeld te vinden op de website van het Centre Céramique, of anders na te vragen aan de balie.Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 januari 2016, 12:39.
Opmerking
-
Heugem en het gehucht Vogelzang (3)
Oorspronkelijk geplaatst door Maartje Bekijk berichtDank voor de info, het meeste is al bekend. Zelf gevonden in archief enzo. De bilbliotheek zal ik nog eens bezoeken.ik zou zo graag foto's, zeker v Vogelzang 4 willen vinden uit de periode v 1930-1960.
Bedenk echter wel dat fotografie in die tijd voor veel particulieren nog altijd een te dure aangelegenheid was. Pas na de Tweede Wereldoorlog werden fototoestellen door steeds meer 'gewone' mensen aangeschaft. Vóór die tijd zullen enkele bewoners mogelijk wel bij een stadsfotograaf een portret- of familiefoto hebben laten maken, maar die zult u niet snel terugvinden bij het archief. U zou echter een oproep kunnen plaatsen op een genealogische site waar anderen op zoek zijn naar connecties met hun eigen familie. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de website www.stamboomforum.nl of het Centraal Bureau voor genealogie. Baat het niet, het schaadt ook niet.
Probleem is niet alleen de in de jaren 1930 nog vrij lage 'fotodichtheid' binnen de algemene bevolking; de vele wel gepubliceerde portretfoto's zijn vaak niet benoemd. Mocht u zelf nog familiealbums hebben, dan is het nu zaak de namen van zoveel mogelijk 'onbekenden' erbij te schrijven voor degenen die na u komen.
U vermeldde op Vogelzang 4 een café, of in ieder geval een locatie waar bier werd gebrouwen c.q. verkocht. Als u er achter kunt komen of dat 'eigen' bier was, of dat het van een bepaalde brouwerij afkomstig was, kunt u misschien nog wat verder komen. Stel dat er Brands Bier werd verkocht, dan heeft de brouwerij ongetwijfeld nog gegevens en zelfs een foto in het eigen archief. Dat geldt ook voor andere brouwerijen die ofwel nog werkzaam zijn, ofwel ergens een archief hebben achtergelaten. Googelen helpt in zo'n geval om de vindplaats op te sporen.
Als er inderdaad een soort buurtcafé was, dan heeft men vergunning moeten hebben voor het verkopen van alcoholische dranken. Was er een huisbrouwerij, dan had men mogelijk ook een vergunning nodig voor het uitbaten van een stoom- of elektrische machine. Dergelijke gegevens werden lang opgenomen in het jaarverslag van de gemeente. Dit is in te zien zowel bij de Stadsbibliotheek (Centre Céramique) als bij het RHCL.
Het is ook mogelijk dat er verbouwd werd. Dan zou een bouwvergunning weer te vinden moeten zijn in de archieven van het gemeentelijke Bouw- en Woningtoezicht en soortgelijke fondsen bij het RHCL. Kortom, er is veel meer te vinden (of althans te zoeken) dan alleen wat voor de hand lijkt te liggen: 'plaatjes'.
Wat bij deze zoektocht eigenlijk het meest van belang is, zijn de namen van de families waarnaar u op zoek bent. Die hoeven hier niet genoemd te worden, maar voor mij als historicus zou daar de zoektocht beginnen. Ongetwijfeld is dit voor u een al gepasseerd station.
PS 1. Hebt u al eens geprobeerd via de maandelijkse 'zoekpagina' van Dagblad De Limburger aan materiaal te komen? En een oproep in enkele huis-aan-huisbladen of parochiebladen wil ook nog wel eens wat opleveren. En de Stadsbibliotheek beschikt over een genealogische afdeling en belangrijke tijdschriften op dat gebied.
PS 2. Als u op Delpher of bij de Documentatie Limburg op een specifieke vermelding van Heugem/Vogelzang bent gestoten, is het misschien de moeite waard rond die datum eens te kijken in geïllustreerde tijdschriften, zoals Ons Zuiden, De Prins of de Katholieke Illustratie. Ik weet niet meteen welke van deze tijdschriften in de gezochte periode nog uitkwamen, maar het is niet onmogelijk dat deze voor een belangrijke gebeurtenis (een overstroming bijvoorbeeld), fotografen uitzonden om ter plekke de boel op te nemen.
Tja, hiermee krijgt u een vracht suggesties, waarop u mogelijk helemaal niet staat te wachten. Gelukkig hoeft u er niets mee te doen. Het hangt helemaal af van uw nogal ruime vraagstellingen en verwachtingen, of u zich in dit mijnenveld waagt. Ik wens u veel succes!
Opmerking
-
Heugem en het gehucht Vogelzang (4)
Nog even de straatnamenboeken De straatnamen van Maastricht en Maastricht een straat, een naam (Wolfs en Berns) erop nageslagen. De eerste uitgave neemt zonder verder commentaar de gegevens van de tweede over: de naam Vogelzang is afkomstig van een daar gelegen achttiende-eeuwse hoeve. Die hoeve (nu nr. 6, maar van wanneer dateert die huisnummering?) blijkt een rijksmonument te zijn. Er zou dus op de website van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed een foto van het pand te vinden moeten zijn. Misschien dat het huidige nr. 4 ook in beeld komt?
Opmerking
-
Super uw suggesties! Nr 6 is inderdaad een monument, waar relatief veel over te vinden is. Topografisch hebben we al kaarten uit 1800. Nr 4 was het cafe. We weten best veel al over de bewoners van het pand door de jaren heen. Ik ben vooraL geinteresseerd in plaatmateriaal omdat ik het pand op een goede manier wil renoveren, met respect en aandacht voor de geschiedenis. Ik ga met al uw tips aan de slag! Fijn dat u mee heeft gedacht.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maartje Bekijk berichtVan het regionaal archief heb ik alle foto's en oude kaarten gezien
Wat ik hiermee wil zeggen is, dat u met betrekking tot Vogelzang waarschijnlijk méér kans maakt op foto's van gebouwen en personen in collecties buiten het archief, dan er in. Dat geldt ook voor kaartmateriaal, zij het dat de afdeling GAM van het RHCL daarvan in elk geval goed voorzien is.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maartje Bekijk bericht(...) De informatie vh regionaal archief heb ik al. De geschiedenis vd Mariabeeldjes op nr 2 en 4 ken ik ook. Wie weet er nog meer?
Hartstikke leuk dat je ons forum hebt gevonden en "Vogelzang, Heugem" is zeker een leuke thread
Ik begrijp dat je al héél veel weet over dit deel van het huidige Maastricht.
Wellicht kun je dit (deels) ook al op ons forum delen.
Wellicht slaan wij aan op (ogenschijnlijk onbeduidende) details en/of namen en vult de info zich op die manier vanzelf aan.
Wat was bijvoorbeeld de naam van het café op nummer 4 en wat was/waren de naam/namen van de uitbater(s)?
Hoe dan ook, leuk dat je ons attendeert op dit onderwerp.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
Opmerking
-
Vogelzang
Voor Maartje zal het wel niet nieuw zijn, maar wie op Google 'Maastricht Randwyck Vogelzang' intypt, vindt onder de knop 'afbeeldingen' verschillende foto's van Vogelzang, inclusief binnenopnamen van nr. 4.Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 januari 2016, 09:48.
Opmerking
Opmerking