Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Markt begin vorige eeuw.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Markt begin vorige eeuw.

    Bij genealogisch onderzoek vond ik in Bevolkingsregister Maastricht d.d. 1909 Markt 36 en d.d. 1908 Markt 70. Hoewel ik heden beide nummers gevonden heb, vraag ik mij af of er informatie beschikbaar is over de situatie toentertijd: ik denk aan kadaster en fronttekeningen. Is in MO een en ander reeds behandeld?
    Last edited by koiranou; 21 juli 2018, 15:05.

  • #2
    Volgens Jacques van den Boogard en Servé Minis, Monumentengids Maastricht (Leiden 2001) zijn Markt 36 en Markt 70-71 beide rijksmonument. Markt 70-71 is het hoekhuis aan de Heilige Geest, dat de bekende zijgevel heeft met houtskeletbouw uit de zeventiende eeuw. Het wordt op pagina 113 nader beschreven.

    Op de beeldbank van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed zijn onder meer bouwkundige tekeningen te zien van Markt 70. Markt 36 is het hoekhuis aan de Spilstraat (?); er is tenminste één foto te zien op deze site: http://beeldbank.cultureelerfgoed.nl...b-26b2c498e034. Zelf zoeken levert meer op. Zoek met 'Maastricht Markt', zonder huisnummer, dan hebt u de meeste kans.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 december 2015, 11:34.

    Opmerking


    • #3
      Uitgaande van de telling 1880, v.w.b. Markt 36 en 70.

      Boschstraat 67:
      Noordelijk hoekpand met de Raamstraat, rond 1955 cafe met tapvergunning, In1975 cafe 'Het Stoplicht' eigenaar W.H. Pieters.

      Markt 36:
      betreft een cafélokaal met achterplaats, grote opvaartpoort, voor- en achterkamer met doorloop naar keuken en bijkeuken en openplaats.
      Grote achterbouw, drie flinke opslagplaatsen uitkomende met een zij uitgang in de Maastrichterpastoorstraat. Een stal voor vier paarden, acht zolders en bergplaatsen uitkomende in de St. Mathiasgang, Later bekend als pand "Snijders"



      Markt 70:

      Tussen 1921 en 1979 was in het pand de rijwielwinkel van eerst de Gebroeders Bouchaert gevestigd, telefoonnr. 1103. Later werd het door een van de broers H.J. Brouchaert voortgezet.
      Hun merk was voor WOII Limburgia, fietsen die ze zelf assambleerden in hun fabriek aan de Coxstraat 8.
      Na WOII verkochten ze ook in toenemende mate bromfietsen.
      In 1976 werd Bouchaert veroordeeld omdat hij illegale verbouwingen aan het monumentale pand had uitgevoerd.



      Last edited by Toller; 4 december 2015, 10:32. Reden: Foto's aangepast
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #4
        Ingrid en Toller hartelijk dank.
        D.d. 22 juli 2013 17:43 plaatste ik een foto van mijn betovergrootvader en overgrootvader Nicolaas Leliveld (brandersknecht resp. slijter/koffiehuishouder). Beiden vestigden zich op 27-12-1884 vanuit Schiedam in Maastricht, Boschstraat 67. Nadat overgrootvader Nicolaas in 1890 het landgoed Palanka in Valkenburg had gekocht en in hotel had veranderd, keerde hij om nog onbekende redenen in 1895 naar Maastricht terug via Boschstraat 67 (1895) en Tongersestraat 50 (1907) naar Markt 70 (1908]. In alle panden zal hij drank verhandeld hebben. Mogelijk is de foto in een van die panden gemaakt.
        In Een arbeidersbuurt onder de rook van de "Sphinx. Een sociaal-ruimtelijke geschiedenis van het Boschstraatkwartier-Oost te Maastricht, 1829-1904, Thijs van Vugt, Maaslandse Monografieën, 78 vermeldt de schrijver op blz 141/2 vader en zoon Nicolaas uit de Schiedamse brouwers- en brandersfamilie Leliveld als eigenaar van pand Boschstraat 67.
        Last edited by koiranou; 21 juli 2018, 15:06.

        Opmerking


        • #5
          Tongersestraat 50, is weinig tot niets van bekend

          Kompleminte

          Toller

          Opmerking


          • #6
            In de tijd dat je betovergrootouders op de Boschtraat 67 zaten, was slagerij Hesemans gevestigd op nr Boschstraat 65
            Toeval of niet, het is interessant te vernemen dat Nicolaas Leliveld uit de omgeving Rotterdam kwam (Schiedam), terwijl mijn opa ook uit omgeving van Rotterdam kwam (Dordrecht). Hij is vanuit Rotterdam, via Dordrecht, Sittard en Elsoo dan uiteindelijk in 1928 in Maastricht gevestigd. Eerst Boschstraat (hoek Antoniusstr), vervolgens Basin, toen Markt 65 en erna Grote Gracht 43.
            NB: Slagerij Hesemans zat eerst op de Markt 65, vervolgens zat Bakkerij Olivier, alwaar mijn opa en oma op de 2e verdieping er tijdens WOII verbleven.
            Last edited by Spear; 23 december 2015, 21:11.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Spear Bekijk bericht
              Interessant dat je betovergrootouders op de markt 67 woonde, mijn moeder en opa en opa woonde op de markt nr 65 tijdens de 2e W.O.
              Volgens mij bedoel je hier Boschstraat 67??
              Kompleminte

              Toller

              Opmerking


              • #8
                U heeft helemaal gelijk, ik was mogelijk in de war geraakt omdat Slagerij Hesemans op Markt 65 en Boschstr 65 gevestigd waren. Enfin, verhaal nu aangepast.

                Opmerking

                Bezig...
                X