Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

lijst met vormelingen?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • lijst met vormelingen?

    Hallo iedereen,

    Ik heb misschien een domme vraag maar het houdt mij toch bezig.

    In de kerkregisters van Amby staan lijsten met namen onder de noemer: "Nomina confirmandorum ecclectis de Ambij"

    Hier staan parochianen vermeld met hun leeftijd en deze leeftijd is tussen de pakweg 10 en 40 jaar. Wat zijn dit voor lijsten?

    In eerste instantie dacht ik dat hier alle parochianen in vermeld waren, maar dan zou er niemand boven de 40 in Amby hebben gewoond...lijkt me sterk

    Ik het geprobeerd de titel te vertalen: "getal van gevormden van de kerk van Amby" Maar het Vormsel doet iedereen toch op dezelfde leeftijd?

    Wie kan dit mij uitleggen? https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-35321-100-59?cc=2037001&wc=MCL5-Q3X:345128101,345197301,345200301

    Groeten en alvast bedankt!



  • #2
    Volgens mij is het verzamellijst. Wat kan er aan de hand zijn? Als er geen bisschop ter beschikking was, werd het vormsel gewoon uitgesteld. Er daarna massaal toegediend. Dat zie je in meerdere parochies. Het zou ook kunnen zijn dat men de namen van de vorm paat en maat er tussen in heeft vermeld. Dat laatste lijkt mij minder waarschijnlijk. Je kunt dit gemakkelijk controleren. Pak de jongst gevormde - dat moet dan het jaar van het toedienen zijn - en vergelijk het waarschijnlijke doopjaar met de anderen. Er kunnen natuurlijk meerdere rondes zijn geweest en dan wordt het wat moeiijker puzzelen.

    Opmerking


    • #3
      Nog altijd bezig in Amby, Amienees? Ik denk dat Breur gelijk heeft. Het is een verzamellijst van gevormden in de kerk van Amby. Ben je overigens bekend met de visitatieverslagen in het bisdom Roermond? Amby komt er enkele keren in voor, een keer in de zeventiende, en een keer in de achttiende eeuw. Of er niet bewaarde visitaties zijn geweest, zou uit de inleiding duidelijk moeten worden. Er wordt in elk geval iets gezegd over tienden en jonker Raven.
      http://bisdomroermond.mediafiler.net...versie%203.pdf

      Opmerking


      • #4
        Bedankt voor de reacties!

        Als niet katholiek wist ik niet dat men het vormsel alleen kan/kon ontvangen van de bisschop. Dat verklaart het verschil in leeftijd. Die beste man had waarschijnlijk andere dingen te doen
        Ik heb steekproefgewijs van een 15-tal personen de doopdata achterhaald (waaronder de oudsten, de jongsten, de eerst genoteerden, en laatst genoteerden)
        Hieruit blijkt dat deze lijst medio 1808 is samengesteld. Hoewel 2 personen een jaar ernaast zitten qua leeftijd, maar dat komt in oude geschriften wel vaker voor.
        Waarschijnlijk was de bisschop gehinderd door het Franse bewind om eerder te komen? Moet ik toch eens uitzoeken

        En bedankt dat je me op de visitatieverslagen wees Ingrid, maar die kende ik al. Sterker nog, Amby is 4x bezocht! (1673, 1705, 1722 en 1725) Maar dat was dus veel eerder dan dat deze lijst is samengesteld zoals nu blijkt.

        Groetjes en fijn weekend!


        Opmerking


        • #5
          Ik denk dat de bisschop niet zo welkom was in de eerste jaren van de Franse tijd. Pas na het concordaat van 15 juli 1801 normaliseren de betrekkingen tussen kerk en staat enigszins.

          Opmerking

          Bezig...
          X