Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Waar staat dit borstbeeld?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Waar staat dit borstbeeld?

    Op de website www.zoekplaatjes.nl staat een foto van het bronzen borstbeeld van een heer (zonder snor of baard) in colbertjasje. Het staat op een hoge sokkel, waarvan het opschrift niet leesbaar is. Het lijkt erop dat er een soort kleinere sokkels als zitbankjes tegenaan is gezet. Op basis van de bouwstijl van de huizen en bestrating met kinderkopjes bestaat het vermoeden dat dit 'ergens' in (Groot-)Maastricht kan zijn (geweest). Heeft iemand enig idee waar dit borstbeeld te vinden is, hetzij in Maastricht, hetzij elders?

    Klik op de link met de website en klik dan links nummer 2106 aan.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 30 mei 2015, 11:46.

  • #2
    Gelet op de kleren die de 2 vrouwen en de man dragen, heb ik de indruk dat het een foto van rond 1960 betreft.
    Aangezien het borstbeeld toen kennelijk nog prominent was, kan ik mij niet voorstellen dat het nu, weliswaar een halve eeuw later, vergeten (lees: vernietigd of verwijderd) is.
    Ik ben er redelijk zeker van dat dit beeld niet gelinkt kan worden met Maastricht, hoewel ik even dacht aan Willen Vliegen.
    Ik vermoed daarom dat het zoekplaatje toch niets met Maastricht te maken heeft.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Op de site van dit zoekplaatje wordt de datering van circa 1925 gegeven en vanwege de mogelijk naar binnenschanierende ramen denkt men aan Limburg.
      Dat men aan Limburg denkt lijkt mij alleen al terecht vanwege de vele rolluiken aan het gebouw links op de foto.
      Rolluiken waren en zijn deels nog steeds exclusief voor Limburg, althans in Nederland.

      Als ik echter naar de mouwloze kleding van de middelste dame kijk, denk ik dat 1925 niet aannemelijk is.
      Ik weet niet waarom de inzender de foto dateert op 1925?
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Dank voor je inbreng, Pier. Ik heb ook geen idee waarom de datering op ca. 1925 is geplaatst. Je hebt gelijk dat het niet in Maastricht of zelfs in Zuid-Limburg is. Het blijkt Brugge te zijn: het borstbeeld van Maurits Sabbe op het Begijnhof. De huizen op de achtergrond staan aan het Wijngaardplein.

        Opmerking


        • #5
          Het ultieme bewijs voor de datering: dat borstbeeld is pas geplaatst in 1950.

          Opmerking


          • #6
            Nu ons eigen zoekplaatje nog ....

            Opmerking


            • #7
              En dat staat waar?

              Opmerking

            Bezig...
            X