Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Waar en wanneer is dit?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Sjiek, met vereende krachten en niet verkrachte eenden, is deze uitdaging opgelost. Wat de Boschbarakken betreft zijn we het volgende te weten gekomen:

    "Na een openbare aanbesteding in 1818 werden de Boschbarakken uitgebouwd tot blok woningen. In 1892 werd de militaire status van deze kazerne opgeheven.

    Op 31-12-1926 werd openbaar verkocht 4 woningen met erven, bergplaats, magazijn, stal en remise. De woningen waren geschakeld tot een blok.

    Het hoofdgebouw had 2 verdiepingen en een ruime opvaart poort. Per woning waren op de benedenverdieping 2 kamers gevestigd. Op de 1e etage 4 kamers en de 2e etage vier mansarde kamers.

    Het bijgebouw bestond uit drie woningen, een groot magazijn met stal en ruime zolder.

    Op 29-10-1930 werd de Boschbarakken geheel verkocht door de gemeente Maastricht voor Fl. 43.000,= aan de N.V. Sphinx, die het gebouw als opslagruimte gebruikte.

    Vanaf 29-04-1932 werden de Boschbarakken een voorlopige veemarkt, tot het moment dat de nieuwe veemarkt aan de Franschensingel ingebruik werd genomen

    Op 10-05-1938 werd de sloop van de Boschbarakken aangekondigd. In 1939 werd het gebouw gesloopt."
    Kompleminte

    Toller

    Opmerking


    • #17
      Om het verhaal compleet te maken hier een foto van het straatje van waaruit ze ongetwijfeld de Boschstraat zijn opgelopen:

      http://rhcl.hosting.deventit.net/ima...yParams=444135

      Opmerking


      • #18
        Graag wil ik alle speurneuzen heel hartelijk bedanken !

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
          Een paar vragen voor mijnheer Pluymakers: wat zijn de afmetingen van de foto c.q. het opzetkarton, en staat er op de voor- of achterzijde misschien nog een naam of andere aantekening?
          Indien mogelijk zou ik graag nog wat gegevens krijgen.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 2 mei 2015, 21:30.

          Opmerking


          • #20
            Sorry, ik was je vraag niet vergeten maar de bezitter van de foto was er even niet! Morgen hoop ik je de gewenste informatie te kunnen geven. Jo

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Jo Pluymakers Bekijk bericht
              Sorry, ik was je vraag niet vergeten maar de bezitter van de foto was er even niet! Morgen hoop ik je de gewenste informatie te kunnen geven. Jo
              Helaas geen aantekeningen op de voor- of achterizijde van de foto noch een naamsvermedling van de fotograaf.
              Afmeting foto 17 x 12 cm hoog
              Afmeting inclusief opzetrand 21 x 16 cm hoog.

              Gewelig dat mijn vragen volledig zijn beantwoord.

              Opmerking


              • #22
                Hartelijk dank voor de gegevens, mijnheer Pluymakers!

                Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                Wat de Boschbarakken betreft zijn we het volgende te weten gekomen:

                "Na een openbare aanbesteding in 1818 werden de Boschbarakken uitgebouwd tot blok woningen. In 1892 werd de militaire status van deze kazerne opgeheven.
                Op 31-12-1926 werd openbaar verkocht 4 woningen met erven, bergplaats, magazijn, stal en remise. De woningen waren geschakeld tot een blok.
                Het hoofdgebouw had 2 verdiepingen en een ruime opvaart poort. Per woning waren op de benedenverdieping 2 kamers gevestigd. Op de 1e etage 4 kamers en de 2e etage vier mansarde kamers.
                Het bijgebouw bestond uit drie woningen, een groot magazijn met stal en ruime zolder.
                Op 29-10-1930 werd de Boschbarakken geheel verkocht door de gemeente Maastricht voor Fl. 43.000,= aan de N.V. Sphinx, die het gebouw als opslagruimte gebruikte.
                Vanaf 29-04-1932 werden de Boschbarakken een voorlopige veemarkt, tot het moment dat de nieuwe veemarkt aan de Franschensingel ingebruik werd genomen
                Op 10-05-1938 werd de sloop van de Boschbarakken aangekondigd. In 1939 werd het gebouw gesloopt."
                Kun je een bron opgeven, Toller?

                Opmerking


                • #23
                  De bron is een nog onuitgegeven werk over het Oostelijk Boschstraatkwartier. Toevallig weet ik dat van Toller. . En daar staan natuurlijk weer bronvermeldingen in.

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jo Pluymakers Bekijk bericht


                    Is de plek te traceren en ook het jaar wanneer dit evenement plaatsvond?
                    Dat was de vraag, en we vonden een gedeeltelijk antwoord. Maar het dankbare
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jo Pluymakers Bekijk bericht
                    Geweldig dat mijn vragen volledig zijn beantwoord.
                    was een beetje prematuur. De plaats waar de foto werd genomen hadden we inmiddels wel gevonden, maar het jaar nog niet. We hadden de keuze uit 1905 (historische optocht) en 1909 (historisch-religieuze optocht). Inmiddels weet ik dat bij de tweede gelegenheid in 1909 de stoet werd opgesteld op het openliggende terrein tussen de Tongerse en de Brusselse Poort. De stadsmuren waren hier gesloopt, maar de Hertogsingel is nog niet bebouwd.

                    De stoet trok in 1909 door de Muntstraat naar de Markt, volgde daar de westzijde, trok de Boschstraat op tot de Grachtstraat, en keerde langs de Maas weer terug naar de Markt voor een défilé langs de eretribune voor het stadhuis. Dat défilé was beide dagen halverwege de route. Op de ene dag van trekken keerde de stoet na de verdere route terug naar de Markt en werd daar ontbonden, op de andere zondag ging men op het Onze Lieve Vrouweplein uiteen.

                    Uitgaande van de routebeschrijving vermoed ik dat de foto niet werd gemaakt in 1909, maar in 1905. De prentbriefkaart dateert van 1909 en de figuren lijken dezelfden. Het nr. 25 was het volgnummer van de prentbriefkaart uit 1909, niet het volgnummer van de groep. Volgens het toenmalige programmaboekje had in 1909 de gehele Karel V-groep het nummer 31. Zij was veel groter dan alleen 'de magistraat' die hier is gefotografeerd en die in het programma volgnummer 31 E had (= nr. 5) binnen de groep. De totale Karel V-groep bestond uit 11 subgroepen. Zij alle tezamen werden uitgebeeld door leden van de Harmonie van Heer, de Koninklijke Handboogschutterij 'Sint Sebastianus' en de Koninklijke Zangvereeniging 'Mastreechter Staar'. Wie precies wat deed, wordt uit het programma niet duidelijk.

                    Op basis van de gegevens uit het programmaboekje van 1909, vermoed ik z
                    oals gezegd dat de foto uit 1905 stamt. Het opstellen van de stoet op een plaats parallel aan Achter de Barakken is immers in 1909 niet aan de orde. Misschien dat we nog een programmaboekje uit 1905 vinden? En voor diegenen die het echt precies zouden willen weten, is er altijd nog de weg naar het Regionaal Historisch Centrum Limburg aan de Pieterstraat (gratis!). Van alle drie genoemde verenigingen ligt daar, naar ik meen, een stuk archief.
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 mei 2015, 12:52.

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                      Dat was de vraag, en we vonden een gedeeltelijk antwoord. Maar het dankbare
                      was een beetje prematuur. De plaats waar de foto werd genomen hadden we inmiddels wel gevonden, maar het jaar nog niet. We hadden de keuze uit 1905 (historische optocht) en 1909 (historisch-religieuze optocht). Inmiddels weet ik dat bij de tweede gelegenheid in 1909 de stoet werd opgesteld op het openliggende terrein tussen de Tongerse en de Brusselse Poort. De stadsmuren waren hier gesloopt, maar de Hertogsingel is nog niet bebouwd.

                      De stoet trok in 1909 door de Muntstraat naar de Markt, volgde daar de westzijde, trok de Boschstraat op tot de Grachtstraat, en keerde langs de Maas weer terug naar de Markt voor een défilé langs de eretribune voor het stadhuis. Dat défilé was beide dagen halverwege de route. Op de ene dag van trekken keerde de stoet na de verdere route terug naar de Markt en werd daar ontbonden, op de andere zondag ging men op het Onze Lieve Vrouweplein uiteen.

                      Uitgaande van de routebeschrijving vermoed ik dat de foto niet werd gemaakt in 1909, maar in 1905. De prentbriefkaart dateert van 1909 en de figuren lijken dezelfden. Het nr. 25 was het volgnummer van de prentbriefkaart uit 1909, niet het volgnummer van de groep. Volgens het toenmalige programmaboekje had in 1909 de gehele Karel V-groep het nummer 31. Zij was veel groter dan alleen 'de magistraat' die hier is gefotografeerd en die in het programma volgnummer 31 E had (= nr. 5) binnen de groep. De totale Karel V-groep bestond uit 11 subgroepen. Zij alle tezamen werden uitgebeeld door leden van de Harmonie van Heer, de Koninklijke Handboogschutterij 'Sint Sebastianus' en de Koninklijke Zangvereeniging 'Mastreechter Staar'. Wie precies wat deed, wordt uit het programma niet duidelijk.

                      Op basis van de gegevens uit het programmaboekje van 1909, vermoed ik z
                      oals gezegd dat de foto uit 1905 stamt. Het opstellen van de stoet op een plaats parallel aan Achter de Barakken is immers in 1909 niet aan de orde. Misschien dat we nog een programmaboekje uit 1905 vinden? En voor diegenen die het echt precies zouden willen weten, is er altijd nog de weg naar het Regionaal Historisch Centrum Limburg aan de Pieterstraat (gratis!). Van alle drie genoemde verenigingen ligt daar, naar ik meen, een stuk archief.
                      Inmiddels heb ook ik het programmaboekje uit 1909 geraadpleegd.

                      Mij is bekend, dat de persoon links staand van paard en ruiter Arnoldus Francisicus Roosen (1865-1940) is, toen opzichter bij de Sphinx én lid van de Mastreechter Staar.
                      Bovendien is er nog een prentbriefkaart nr. 23 met de vermelding: Maastricht Historisch-Regligieusen Optocht 18-25 Juli 1909 Groep van Keizer Karel V - De Schutters van St. Sebastiaan. Deze foto was in 1986 aanwezig bij het SHCL, toen nog gevestigd aan de Boschstraat (Foto-collectie, ansichtkaarten, map 3, nr. 696). Ik heb er slechts een zeer slechte fotokopie van. De originele zal dus wel te achterhalen zijn.

                      De historische optocht in 1905 vond plaats op 13 en 15 augustus. Er blijkt toch een programma aanwezig te zijn bij Centre Ceramique (SB Br. C 3400 en BR. LC 70. De tekt is van J.M. Nuijts en A. Olterdissen. Ik zal het zeker gaan inzien!
                      Last edited by Jo Pluymakers; 19 mei 2015, 22:38.

                      Opmerking


                      • #26
                        De Sebastianen vormden een deel van de totale Karel V-groep. Bijgaand kaartnr. 23.

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                          De Sebastianen vormden een deel van de totale Karel V-groep. Bijgaand kaartnr. 23.
                          Bedankt voor het plaatsen van de afbeelding!

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jo Pluymakers Bekijk bericht

                            Inmiddels heb ook ik het programmaboekje uit 1909 geraadpleegd.


                            Mij is bekend, dat de persoon links staand van paard en ruiter Arnoldus Francisicus Roosen (1865-1940) is, toen opzichter bij de Sphinx én lid van de Mastreechter Staar.

                            De historische optocht in 1905 vond plaats op 13 en 15 augustus. Er blijkt toch een programma aanwezig te zijn bij Centre Ceramique (SB Br. C 3400 en BR. LC 70. De tekt is van J.M. Nuijts en A. Olterdissen. Ik zal het zeker gaan inzien!
                            De foto is uit 1909 !! Waariop baseer ik dit?

                            Het Programmaboekje van 1905 meldt als één van de deelnemers aan de Historische Optocht van 1905 een groep uitbeeldend een

                            "Hulde aan Petrus Dominicus Regout Stichter der welbekende Glas- en Aardewerkfabriek De Sphinx anno 1833,
                            door Muziek- en Toneelvereeniging der Glas-en Aardewerkfabriek De Sphinx".

                            De personen die deel uitmaakten van deze groep worden met naam genoemd. En wie staat op blz. 49 vermeld? :
                            - Arnoldus Roosen !

                            Opmerking


                            • #29
                              De aanhouder wint, gefeliciteerd!

                              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 25 mei 2015, 12:07.

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                                De aanhouder wint, gefeliciteerd!
                                Met vereende krachten mijn dubbele vraag volledig beantwoord!

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X