Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Oude vaas

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oude vaas

    Wij zijn op zoek naar een overzichtsfoto waarop onderstaande oude vaas te zien is.



    De vaas zou gestaan hebben in een perkje hoek Wilhelminasingel – Sint Maartenslaan, links naast
    de voormalige ambachtsschool, waar later de Pathé-cinema (nu Euroscoop Maastricht) kwam.


    Bij voorbaat dank voor de reacties !
    Mestreechter Geis mage beleve
    en dat door te kinne geve.
    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

  • #2
    Heeft deze vaas ook gestaan in het Faliezusterpark? Ik zag namelijk een ansichtkaart die ik aan het scannen ben met zo'n grote vaas?

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
      Heeft deze vaas ook gestaan in het Faliezusterpark? Ik zag namelijk een ansichtkaart die ik aan het scannen ben met zo'n grote vaas?
      Merci voor de reactie Toller, maar de bedoelde oude vaas heeft niet in het Faliezusterpark nabij de Pater Vinktoren gestaan.

      Dat was een andere oude vaas, zie onderstaande afbeelding.



      Pater Vinktoren 1948 (bron: Hans van den Heuvel)
      Mestreechter Geis mage beleve
      en dat door te kinne geve.
      God, wat is dat sjiek ! © Wigo

      Opmerking


      • #4
        Geen vaas gevonden in Chr.G. van der Grinten, De Ambachtsschool (Maastrichts Silhout, 35), Maastricht 1994. Daarin staat echter op pag. 3 wel een grote luchtfoto. Daaruit blijkt dat 'de kop' van dit bouwblok aan de kant van de Wilhelminasingel tussen Sint Maartenslaan en Anthoon Lipkensstraat helemaal onbebouwd was. Er lijkt een plantsoentje te liggen, met aan de kant van de Aontoon Lipkensstraat een pad er schuin doorheen. Die hoek ziet er dan uit als een rechthoekige driehoek. In het colofon van het boekje wordt geen melding gemaakt van de auteur van deze luchtfoto. Als het een KLM-opname is, dan zou hij (of een detail) hier zonder problemen kunnen worden afgedrukt.

        De boven vermelde foto is de open ruimte goed te zien vanaf de andere kant, bijna loodrecht boven dit stadsdeel genomen. In de uitgave van KLM Aerocarto-foto's van Wil Lem, Oud Maastricht vanuit de lucht, Hoogeveen 1996, ongepagineerd, laat foto 4 de doorbraak van de Marktwand ten behoeve van de Wilhelminabrug, die bijna klaar is (KLM Aerocarto nr. 7311, dd. 1932). Aan de bovenzijde van de opname is de open ruimte 'voor' de Ambachtsschool goed te zien. Van beplanting lijkt nog weinig sprake te zijn, maar dat kan ook aan de aanvliegroute liggen, en aan een minder scherp beeld door de grotere afstand.

        In A.H. Jenniskens, Het Spoor (Vierkant Maastricht, nr. 7), Maastricht 1985, is op pag. 91 nog een luchtfoto te vinden, van het stationskwartier, aangevlogen vanuit het zuiden (1965). Daarop is opnieuw het plantsoen tussen Wilhelminalaan en Ambachtsschool goed te zien. Het gaat in feite om een stukje grasveld-met-doorsteekhoekje naar de Antoon Lipkensstraat. De enige 'versiering' die ik zie zijn wat bomen tegen het gebouw aan.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 10 maart 2015, 06:54.

        Opmerking


        • #5
          Kan Wigo aangeven wat het formaat van deze vaas is en waarom hij denkt dat ze op dit grasveldje gestaan zou hebben? Zou het kunnen zijn dat het van horen zeggen is? Ik vraag mij namelijk af of hier niet een verwisseling van gegevens heeft plaats gehad. Bij het honderdjarig bestaan van de spoorweg in Nederland (1839-1939) schonk de Maastrichtse Dahliavereniging een siervaas aan de jubilerende Nederlandse Spoorwegen. De chronologie is met betrekking tot deze vaas niet heel duidelijk, evenmin wie nu eigenlijk de ontvanger van het cadeau was, de NS of de Gemeente Maastricht.

          Volgens Frans Boetskens, de auteur van het mooie fotoboekje Beeldig Maastricht (Maastricht 1983), is de vaas aan de gemeente aangeboden en wel pas in 1941. Zij zou enkele jaren in de hal van het station hebben gestaan, en na de oorlog (wanneer?) zijn verplaatst naar het plantsoen van het Sterreplein. De 'vaas' had/heeft de vorm van een grote betonnen schaal op zuiltjes en is dus niet dezelfde als degene die Wigo zoekt.

          Noch op Delpher, noch op de krantensite van het GA Roermond is in verband met een vaas iets te vinden. Ik denk dat de Documentatie Limburg (Stadsbibliotheek Maastricht, Centre Céramique) misschien nog wel iets zou kunnen opleveren. En hebben wij niet een MO-lid dat via via van vader op zoon 'alles' af weet van de Ambachtsschool?
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 8 maart 2015, 18:40. Reden: redactie

          Opmerking


          • #6
            Hartelijk dank voor de reacties en voor het uitzoeken Ingrid !
            De eigenaar kreeg de vaas, die nu vakkundig wordt gerestaureerd, van zijn ouders en zij vertelden
            hem dat de vaas vroeger in het perkje hoek Wilhelminasingel – Sint Maartenslaan stond.
            Mestreechter Geis mage beleve
            en dat door te kinne geve.
            God, wat is dat sjiek ! © Wigo

            Opmerking


            • #7
              OK, dat betekent dat we nog wat verder moeten zoeken.

              Opmerking


              • #8
                Is het mogelijk dat de vaas afkomstig is uit het oude St. Martinushuis aan de Hoogbrugstraat? Ik kan mij herinneren dat tussen het voorgebouw en achterhuis een tuin lag.!

                Opmerking


                • #9
                  Kan iemand me vertellen hoe ik een plaatje uit mijn computer zodanig kan uploaden dat het bij aanklikken vergroot kan worden? Rubkes posting hierover is leeg.

                  De prentbriefkaart is tamelijk zeldzaam en geeft een idee van het perkje/tuintje/plantsoentje waar deze vaas gestaan zou moeten hebben. Jammer dat ik hem niet vergroot krijg!
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 maart 2015, 00:45.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                    Is het mogelijk dat de vaas afkomstig is uit het oude St. Martinushuis aan de Hoogbrugstraat? Ik kan mij herinneren dat tussen het voorgebouw en achterhuis een tuin lag.!

                    Het klopt Toller dat tussen het voorgebouw (o.a de kantoren) en het achterhuis (o.a. de grote zaal) een grote tuin lag.
                    Het voorgebouw en het achterhuis waren met elkaar verbonden middels een overdekte L- vormige gang.
                    Zelf ben ik er vaker geweest, maar ik kan mij niet herinneren dat ik die vaas ooit in de tuin gezien heb.
                    Mestreechter Geis mage beleve
                    en dat door te kinne geve.
                    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                    Opmerking


                    • #11
                      Een antwoord op uw vraag Ingrid, over het uploaden van een afbeelding van uw pc die bij aanklikken groter wordt, heb ik jammer genoeg (nog) niet.
                      Ik denk dat Breur of Rubke u daar beter in kunnen instrueren.

                      Wat betreft meer informatie over de vaas en de afbeelding ben ik ook verder gaan zoeken.
                      Van dhr. Wil Lem ontving ik het volgende, met toestemming tot plaatsing op MO:

                      Beste Wigo,

                      De vaas kan ik mij vaag herinneren denk ik.
                      Ik heb geen foto van de vaas maar wel een slechte kaart met een stuk van het perkje er op.
                      De vaas stond meer naar links.

                      Zie bijgaande scan.

                      Met vriendelijke groet,
                      Wil



                      Bron: IN DE KIEKKAS


                      Zoals ik kan inschatten lijkt bovenstaande afbeelding als twee druppels water op die van Ingrid, maar ik kan mij ook vergissen.


                      Mestreechter Geis mage beleve
                      en dat door te kinne geve.
                      God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                      Opmerking


                      • #12
                        Heb dit allemaaal gelezen en ik heb daar ook op school gezeten, de foto hierboven rechts op de foto is nu de bushalte St. Maartenspoort en links is dan nu Phate (als ik het goed schrijf). het hekwerk achter de vrouw en de jongen met de fiets was een tuin in die tuin stond een grote vaas. Ik weet niet of het de vaas is die de Wigo laat zien maar hij lijkt er wel op.
                        Die linker ruiten op de foto werd het vak fijnhout gegeven door Dhr. Copal, ik vergeet hem nooit meer omdat hij mij eens een blokje hout naar de kop gooide en ik op tijd kon bukken en hij door een van die ramen naar buiten gooide. De ruiten rechts daar was de Gymzaal. Jammer dat er niemand een foto heeft van de tuin met vaas.
                        Last edited by Munne Jong; 17 maart 2016, 16:49.

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X