Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Politiecommissaris A.J.J. van 't Hof

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Politiecommissaris A.J.J. van 't Hof

    Ik ben op zoek naar informatie over de commissaris van politie A.J.J. van 't Hof welke vanaf 1934 (als ik het goed heb) deze functie in Maastricht heeft uitgevoerd. Ik ben vooral benieuwd naar zijn functioneren tijdens de oorlog en wanneer hij naar Bergen op Zoom (of elders) is vertrokken.

    Kan iemand ook vertellen waarom hij in najaar 1944 vanuit bevrijd Maastricht weer naar bezet gebied "vluchtte"? Zijn dochter Mya bleef destijds als enige van het gezin in Maastricht. Heeft iemand ook nog informatie over haar?

  • #2
    AJJ van 't Hof. Korpschef van Gemeentepolitie te Maastricht

    Oorspronkelijk geplaatst door Kleo Bekijk bericht
    Ik ben op zoek naar informatie over de commissaris van politie A.J.J. van 't Hof welke vanaf 1934 (als ik het goed heb) deze functie in Maastricht heeft uitgevoerd. Ik ben vooral benieuwd naar zijn functioneren tijdens de oorlog en wanneer hij naar Bergen op Zoom (of elders) is vertrokken.

    Kan iemand ook vertellen waarom hij in najaar 1944 vanuit bevrijd Maastricht weer naar bezet gebied "vluchtte"? Zijn dochter Mya bleef destijds als enige van het gezin in Maastricht. Heeft iemand ook nog informatie over haar?
    Hallo Kleo,

    Allereerst welkom op MestreechOnline!Je zit hier precies goed met je vraag.Ik stel wel voor om deze vraag, in overleg uiteraard met Kleo, te verplaatsen naar onze thread over de geschiedenis van de Gemeentepolitie Maastricht.

    Ik heb heel wat info verzameld over A.J.J. van 't Hof, die ik nu even niet bij de hand heb.
    Ik zal dat proberen vanavond bij elkaar te verzamelen en wellicht dat ik morgen aanvullende info kan verstrekken.Wat ik wel alvast kwijt wil, is dat Van 't Hof zeker NIET gecollaboreerd heeft met de Duitse bezetter.

    Even onder voorbehoud, maar ik geloof zelfs dat hij in 1942 afstand heeft gedaan van zijn functie als Korpschef, al dan niet daartoe gedwongen.
    Na de oorlog is hij weer Korspchef geworden in Maastricht. Dat duidt er al op dat zijn persoonlijke integriteit niet ter discussier heeft gestaan. Hoe dan ook, de benodigde stukken heb ik nu even niet voorhanden, maar ik kom daar later zeker op terug.

    Opmerking


    • #3
      Commissaris A.J.J. van 't Hof

      Bent u bekend met de krantensite Delpher.nl? Zoeken met de exacte woordcombinatie "A.J.J. van t Hof" (let wel: zonder apostrof!) - een mogelijkheid die in het bovenste rolmenuutje zit - tussen 1910 en 1990, levert over de honderd treffers op. U krijgt die treffers waarschijnlijk binnen op 'relevantie' (laatste knop op de balk). Als u links daarvan de knop 'datum' aanklikt, komen de berichten in chronologische volgorde te staan. Voor zover ik in de gauwigheid kon zien, beginnen de vermeldingen in 1917, met een oproep voor militaire dienst.

      Ik vond niet meteen een exact antwoord op uw vragen, maar wel iets:
      1. op 23 juni 1943 vermeldt Het Vaderland een groot aantal door de bezetter geƫffectueerde ontslagen van ambtenaren in den lande, waaronder dat van politiecommissaris Van 't Hof in Maastricht.
      2. op 26 maart 1945 meldt de krant tal van schorsingen, waaronder de inmiddels kennelijk tijdelijk weer in functie zijnde commissaris Van 't Hof. Maastricht werd bevrijd op 13 en 14 september 1944. Ik neem aan de 'oude' burgemeester, die in die dagen zijn ambt weer opnam (Michiels van Kessenich), Van 't Hoff toen weer heeft hersteld in zijn functie. Maar zulke nieuwe benoemingen moesten lopen via het ministerie, vandaar - neem ik aan - de (tijdelijke) schorsing. Voor en na gold dat voor alle ambtenaren, ook de burgemeester.

      Ik denk dat Tedje u aanmerkelijk verder kan helpen.

      Ter zijde: hoe komt u aan het gegeven dat Van 't Hof naar bezet gebied trok in 1944, dus na 13-14 september? Op zich is dat al een kunststukje, maar kan hij daar niet al in 1943 naar toe zijn gegaan, toen hij ambteloos burger was geworden, bv. naar familie? Hij tenslotte geboortig uit de Randstad.

      Opmerking


      • #4
        A.J.J. van 't Hof, Korpschef en Ridder in de Orde van Oranje Nassau

        A.J.J. van 't Hof werd in 1897 geboren.

        Op 19 jarige leeftijd trad hij als volontair in dienst bij de politie te Wormerveer.
        Na zijn militaire diensttijd werd hij in 1918 adjunct-inspecteur in Hilversum en later inspecteur.

        Korpschef gemeentepolitie Maastricht
        Op 1 juli 1934 werd hij benoemd tot Commissaris van Politie te Maastricht.(1)
        Feitelijk werd hij Korpschef van de gemeentepolitie Maastricht, maar aangetekend moet worden dat de titel "Korpschef", althans voor zover ik weet, toen nog niet echt gangbaar was.
        Pas in 1933 trof ik voor het eerst de benaming "korpschef" aan in relatie tot de (gemeente)politie.
        Tot die tijd, nogmaals voor zover ik kan nagaan, was de benaming "Korpschef" verbonden aan militaire functies en niet aan functies bij de gemeentepolitie.

        Op of rond 1 juni 1943 werd door de Duitse bezetters de titel/functie van Commissaris van Politie opgeheven en vervangen door militaire rangen.
        Ze werd A.J.J. van 't Hof benoemd tot Majoor van Politie.
        Dit gebeurde formeel door hem eervol ontslag te verlenen als Commissaris van Politie te Maastricht. (2)

        Op of rond 10 mei 1945 werd de Duitse titulatuur weer vervangen door de oude titels en werd Van 't Hof weer gewoon Commissaris van Politie.(3)

        In 1949 werd Van 't Hof benoemd tot commissaris van politie te Bergen op Zoom.

        Thans vind ik even niet terug dat Van 't Hof (tijdelijk) de functie van commissaris/majoor van politie (te Maastricht) niet vervuld heeft.
        Wellicht zat ik daar even fout wat betreft mij eerdere opmerking in een van bovenstaande postings.

        Ridder in de Orde van Oranje Nassau
        Blijft dat ik veronderstel dat er weinig aan te merken viel op zijn rol als Korpschef in Maastricht tijdens de Duitse bezetting.
        Ik baseer mij dan op het feit dat hij in 1949 tot Korpschef benoemd wordt in Bergen op Zoom, maar vooral op het feit dat hij op 18 oktober 1956 wordt benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.
        Ik kan mij niet voorstellen dat iemand in 1956, zelfs bij de geringste verdenking, benoemd werd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau, als er ergens een vlekje op zijn blazoen zat tijdens de Duitse bezetting.

        Op 18 september 1970 overleed Van 't Hof op 73 jarige leeftijd in Breda.

        Verantwoording:
        (1) Het Vaderland 23 juni 1934
        (2) Het vaderland 1 juni 1943
        (3) Trouw 12 mei 1945

        Opmerking


        • #5
          Ingrid: De door mij vermeldde info over het vertrek van Van 't Hof in 1944 naar bezet gebied is mij jaren geleden door een familielid van Van 't Hof verteld. Misschien had hij het jaartal niet goed onthouden.

          Tedje en Ingrid: dank aan u beiden voor de uitgebreide, verstrekte informatie.

          Opmerking

          Bezig...
          X