Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Indianen in Maastricht (1)

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Indianen in Maastricht (1)

    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Daar las ik overigens dat Amerikaanse Indianen in 1936 op bezoek waren, daar moet toch vast en zeker een foto van gemaakt zijn.
    In een draadje over de St.-Martinuskerk kwam de discussie op het bezoek van indianen aan Maastricht in 1936. Het lijkt mij goed daarvoor een nieuw draadje te beginnen.

    Wat betreft Antonius' vraag aangaande 1936 kan ik dat niet meteen bevestigen, maar waarschijnlijk kun je dat vinden op een of andere krantensite.

    Feit is dat er een blauw-getinte negentiende-eeuwse foto bestaat van een bezoek van indianen aan Maastricht: een boottochtje op het Kanaal Luik-Maastricht. Het schip heeft net de smalle stadstraverse verlaten en vaart in de richting van Luik, ter hoogte van de Pieterskade. Als ik mij goed herinner zitten we dan in de jaren 1890-1899. Mogelijk maakten zij ook deel uit van het Circus Barnum en Bailey, dat in 1901 Maastricht aandeed.

    De foto staat mogelijk in Ach Lieve Tijd Maastricht of in Het Maastricht Boek. Dat laatste is geloof ik integraal geplaatst op de website van het RHCL.

  • #2
    Indianen in Maastricht (2)

    De krantenberichten uit 1901 lezend, kom ik tot de conclusie dat Circus Barnum en Bailye, of hoe het in die jaren ook exact mag heten (Barnum stierf in 1891) Maastricht in 1901 wel op het programma had staan, maar geen enkele voorstelling heeft gegeven.

    Tot op het laatste moment kon het gemeentebestuur niet beslissen waar het circus zijn tenten mocht opslaan. Uiteindelijk koos men voor De Kommen. Die bleken echter veel te drassig om tenten en sommige wagens (olifanten!) een vaste ondergrond te bieden. Het gevolg was dat het circus bedankte voor de eer en verder trok.

    Hoe het zit met die indianen, zou ik zo gauw niet weten. In de krantenadvertenties uit 1901 worden zij, voor zover ik heb kunnen zien, niet genoemd. Maakten zij mogelijk deel uit van een heel andere onderneming, bijvoorbeeld het reizende Western-'circus' van Buffalo Bill? Of zitten we dan in een ander tijdvak? Ik meen me te herinneren dat de bewuste foto met indianen op een rondvaartboot uit de periode 1890-1899 stamt.

    PS. We hebben dit onderwerp eerder besproken op MO, maar ik kan het niet terugvinden. Ik neem aan dat het in de crash van enkele jaren geleden verloren is gegaan.

    Opmerking


    • #3
      daar in de bewuste link naar bedevaart en 'st Martinus kerk, stond dit:
      - Veel opzien baarde een groep van dertig à veertig Noord-Amerikaanse indianen die in 1936 onder leiding van een Franse en een indiaanse priester een tocht door Europa maakten, daarbij deden zij ook Maastricht aan waar zij de Zwarte Christus vereerden.
      1936?
      Iets te oud voor re-educatie
      iets te jong voor afdanking
      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

      Opmerking


      • #4
        Indianen in Maastricht in 1936

        Tja, de notitie verwijst naar het grote naslagwerk over bedevaarten en bedevaartsoorden in Nederland, een standaardwerk. Maar als men daarin naar die indianen zoekt en ze vindt, blijkt dat voor de St.-Martinuskerk weliswaar een berg zeer bonafide bronnen wordt opgegeven, maar dat een terloopse opmerking over indianen in 1936 niet meteen te herleiden is naar een specifieke bron. Dat is knap lastig.

        Ik zie drie mogelijkheden om hierover meer informatie te verkrijgen:

        1. navraag doen bij het Pieter Meertens-Instituut in Amsterdam (Antonius' achtertuin), dat dat standaardwerk tot stand heeft gebracht;
        2. diverse kranten(banken) erop naslaan;
        3. het parochieblad uit 1936 doornemen (waarschijnlijk aanwezig bij RHCL, Stadsbibliotheek Centre Céramique of parochie).

        Opmerking


        • #5
          Interessante stichting overigens hier in het volkstuintje .
          zal het na gaan - misschien weet m'n familie het zelfs die destijds tegenover woonde
          Iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afdanking
          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

          Opmerking


          • #6
            de Limburger

            In de Limburger van zaterdag 25 oktober verscheen bij Allebonneur toevallig een stukje omtrent Indianen in Maastricht, hier een stukje eruit. Ik weet niet of de foto geplaats mag worden ?
            ' Overigens stuurde Toon nog de vermakelijke foto mee die u hierboven kunt zien. Hij stamt uit 1931 en is gemaakt in het stadhuis op 5 december (!) tijdens een bezoek van échte indianen. Ze brachten vredespijpen mee, waar breed aan werd gelurkt. Kunnen jullie
            misschien nog eens gebruiken als het weer eens hommeles is ten stadhuize of in de raadzaal, suggereerde Jenniskens'. Dat is tegenwoordig altijd het geval Toon. Merci voor het meedenken. (JH)
            Tekst: Jeroen Geerts en John Hoofs
            MestreechterSteerke gief um Mestreech.

            Opmerking


            • #7
              aha, dank U beste goofjohn

              daarmee is tenminste al een deel van de stelling bevestigd: indianen in Maastricht
              ik was nog niet zover om fysieke archieven, te door zoeken en te raadplegen.

              druk met overleven / werk
              zal uw tip na gaan.
              Iets te oud voor re-educatie
              iets te jong voor afdanking
              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

              Opmerking

              Bezig...
              X