Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Jan Gorissen-school?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Jan Gorissen-school?

    Op Marktplaats zijn de onderstaande foto's te koop. Volgens het opschrift op de rugzijde gaat het bij de eerste om een foto uit 1924 van de vierde klas van de Jan Gorissen-school in Maastricht. De andere zou mogelijk ook uit 1924 dateren (andere klas).

    Heeft iemand ooit gehoord van deze school? Kennelijk gaat het om een lagere school, die gerund word door leken. Herkent iemand het gebouw?







  • #2
    Jan Gorissenschool?????

    Ik zal het niet weten; ik heb er 40 jaar rondgelopen!
    Het is de Sint Gondulphusschool tussen de Elisabeth Strouvenlaan en de Hertogsingel; gestart in 1922. Foto's zijn van die beginperiode.
    De eerste leerkrachten: (foto boven) Fons Tuinstra en Jeu de Vrede.
    Onderste foto: leerkracht en schoolhoofd Rene Schoonbrood.
    Kiek ins nao bove !
    http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

    Opmerking


    • #3
      Wellicht heette een van deze leerlingen Jan Gorissen?

      Opmerking


      • #4
        Sint Gondulphusschool

        Hartelijk dank heren! De 'Jan Gorissenschool' blijkt dus de Sint Gondulphusschool te zijn.

        Jawel, er kan best een Jan Gorissen op die school gezeten hebben. Op Marktplaats is onder het kopje 'Maastricht' eveneens onderstaande foto te vinden van een J. Gorissen, 'novicemeester van de kruisvaarders van St. Jan'. De foto dateert naar mijn mening uit eind jaren 1920, begin jaren 1930. Of het om 'onze' J[an] Gorissen gaat, is hiermee natuurlijk niet vastgesteld. Het is voor mijn vraag ook niet relevant.

        Wat betreft de Kruisvaarders van Sint Jan: dit was een lekenorganisatie, in 1922 opgericht en inderdaad werkzaam in Maastricht. Gezien het portret kan 'onze' Jan Gorissen daarbinnen heel goed de juiste leeftijd voor een jongeren begeleidende functie hebben gehad. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruisvaarders_van_Sint-Jan




        Opmerking

        Bezig...
        X