Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Karl Mergenbaum, fotograaf?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Meerssen, Bartholomeusbasiliek

    Als je googelt met 'Meerssen, kerk', krijg je heel wat interieurfoto's onder 'afbeeldingen': https://www.google.nl/search?q=Meers...Q_AUoAg#imgdii. Van Mantz/Mergenbaum zit er voor zover ik kan zien niets tussen. Volgens de posting van Toller hebben zij daar gefotografeerd, maar ik vond er geen afbeeldingen van op het Net. En verder is er natuurlijk de Stichting Werner Mantz die je nadere inlichtingen zou kunnen geven.

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Als je googelt met 'Meerssen, kerk', krijg je heel wat interieurfoto's onder 'afbeeldingen': https://www.google.nl/search?q=Meers...Q_AUoAg#imgdii. Van Mantz/Mergenbaum zit er voor zover ik kan zien niets tussen. Ik weet niet of zij ooit daar hebben gefotografeerd, dus misschien vind je iets als je zelf wat verder googelt op deze namen. En verder is er natuurlijk de Stichting Werner Mantz die je nadere inlichtingen zou kunnen geven.
      Beste Ingrid, ik heb zelf de basiliek gefotografeerd. Ik ben echter een amateur. Ik ben benieuwd naar de fotos van zo´n gerenomeerde fotograaf. Ik ben altijd op zoek naar beter... het kan namelijk altijd beter. Je leert van elkaar.

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
        In Meerssen geen Mantz, voor zover ik weet, maar wel enkele opnamen van Wiel van der Randen.
        En deze foto's kun je bekijken via de zoekfunctie van http://www.fotoleren.nl/.

        Denk eraan: deze foto's zijn niet bedoeld om te kopiëren en te plakken op MO!.

        Opmerking


        • #19
          Czaar Peterstraat 59 = Koning Clovisstraat 1? (vervolg 1)

          Ik vond een afdruk van het copyrightstempel uit de periode Czaar Peterstraat 59. Merkwaardig is, dat de betreffende foto , getiteld Mijningang, de datering '1938' heeft. Als dat juist is, kunnen we de boven voorgestelde optie dat Czaar Peterstraat 59 en Koning Clovisstraat 1 een en hetzelfde pand betreffen, wel in de prullenbak gooien. Het zou betekenen dat men te eniger tijd in of na 1938 wel degelijk van het ene adres naar het andere verhuisde. De adresverandering zou dan niet tot stand zijn gekomen door de inkorting van de Czaar Peterstraat en de hernaming van het zuidelijk deel daarvan in Koning Clovisstraat.

          Het wordt tijd voor een tochtje naar het archief: het bevolkingsregister ken een van de laatste adresboeken kunnen dit probleem waarschijnlijk zonder veel moeite oplossen.

          Anderzijds, ik ben geloof ik nog geen enkele foto van Mantz tegengekomen waarop een datum vermeld wordt: locatie en signatuur op de voorzijde, copyright-stempel aan de achterzijde, geen datum. Dus waarschijnlijk maakt men bij de datering gebruik van de administratie van de fotograaf. Is daarbij een foutje gemaakt?

          Opmerking


          • #20
            Werner Mantz op internet

            Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
            Zijn er fotos bekend van de H. Bartholomeusbasiliek te Meerssen van de heren Mergenbaum en Mantz?
            De grootste Nederlandse collectie Mantz die ik op het internet vond, zit bij het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam:
            http://www.nederlandsfotomuseum.nl/n...antz%2C+Werner. Misschien vind je iets van je gading? Klik op 'datum toegevoegd' en je krijgt leesbare tumbnails.

            Opmerking


            • #21
              Czaar Peterstraat 59 = Koning Clovisstraat 1? (vervolg 2)

              Het Adresboek 1934 vermeldt bij de Koning Clovisstraat dat deze voorheen gedeeltelijk Czaar Peterstraat was. Een wat onduidelijke verwijzing die niets afdoet aan het feit dat er in 1934 dus inderdaad adressen worden genoemd in de Koning Clovisstraat:

              Op nr. 1 wonen en werken Mantz en Mergenbaum.
              Op nr. 3 woont ene Weiler. Het volgende huisnummer aan die zijde is 25.
              Aan de tegenoverliggende straatzijde worden de huisnummers 2 en 4 genoemd; het volgende is nr. 44.

              Hieruit blijkt dat de Czaar Peterstraat in zuidelijke richting begin jaren 1930 nog zo goed als onbebouwd was. Vanuit die optiek is het niet onbegrijpelijk dat men er in 1934 voor koos een 'nieuwe' straat te creëren, namelijk de Koning Clovisstraat.

              Opmerking


              • #22
                Adresboek Maastricht 1934: Koning Clovisstraat 1

                Het Adresboek 1934 maakt twee zaken duidelijk, namelijk:

                1. de beroepsachtergrond van Mantz en Mergenbaum. Mantz wordt genoemd als fotograaf, Mergenbaum als zakenman. Hij was waarschijnlijk de zakelijke partner die het atelier bemande en de administratie bijhield. Of hij daarbij kwaliteiten had als fotograaf of als technisch medewerker bij de ontwikkeling en het afdrukken van de opnamen, is nog een open vraag.

                2. De datering '1938' van de in posting 21 genoemde foto 'Mijningang' met het copyrightstempel 'Czaar Peterstraat 59', is hoogst waarschijnlijk onjuist en moet naar de eerste maanden van 1934 worden vervroegd. Foto's met dit stempel zijn waarschijnlijk zeldzaam omdat het adres hooguit drie tot zes maanden in gebruik was.

                3. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat een zakelijk duo als Mergenbaum/Mantz in 1938 nog een copyrightstempel gebruikte met een adres uit begin 1934, terwijl het vanaf (op zijn allerlaatst) half 1934 beschikte over een stempel 'Koning Clovisstraat 1'.

                Opmerking


                • #23
                  1932 mit Karl Mergenbaum Errichtung eines zweiten Ateliers in Maastricht. 1937-1938 Großauftrag der Staatsmijnen Heerlen für Fotodokumentation von Zechenanlagen und im Auftrag der Provinciale Waterstaat Dokumentation neu angelegter Straßen in der Provinz Limburg. 1938 endgültiger Umzug nach Eijsden. Aufgabe der Architektur- und Hinwendung zur Kinderfotografie bis 1971.
                  Bron : Deutsches Historischen Museum > uitsnede van de Biografische gegevens

                  Kunstenaars collectieven en vriendschappen kwamen vaker voor...
                  Ik keek op m'n zoektocht nu via de Bauhaus contacten tussen en onder Fotografen.
                  Dan kom ik zelfs in Tel Aviv terecht met Tentoonstellingen.

                  Mergenbaum had nog meer kennissen in dat Bauhaus milieu.

                  Aken en Keulen waren een smeltkroes en PLOTS als Entartete Kunst was je snel aan bruine Hemden overgeleverd.
                  Ik denk dat Mantz heel simpel zijn vriend Fotograaf Mergenbaum heeft gevraagd hem op te nemen.

                  we zoeken verder
                  Iets te oud voor re-educatie
                  iets te jong voor afdanking
                  m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                  Opmerking


                  • #24
                    Mooie aanvulling, Antonius.

                    Wat betreft die bovengenoemde 'Mijningang'-foto: ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar het Fotomuseum in Rotterdam, dat verantwoordelijk is voor de beschrijving van deze foto op de dik vijftien jaar geleden zeer gehaast tot stand gekomen (en niet te corrigeren) website Het Geheugen van Nederland. Het mag dan zo zijn dat er in 1938 een grote 'mijn-opdracht' kwam, maar dat hoeft niet te betekenen dat ál Mantz' mijnfoto's van die ene opdracht stammen. In elk geval is het onwaarschijnlijk dat een foto met het copyrightstempel 'Czaar Peterstraat 59' dateert uit 1938.

                    Wat betreft 'een vriend': in het eerste Rosbeekboek (nr. 30) wordt vermeld dat Mantz samen met 'een vriend' in Keulen zijn eerste atelier begon. Jammer genoeg wordt niet vermeld wie die vriend dan wel was. Het lijkt me aannemelijk dat hij ook toen al met Mergenbaum optrok.

                    Wordt vervolgd. ..

                    Opmerking


                    • #25
                      Foto's van Mantz

                      Bijna 550 foto's uit de Keulse jaren zijn te vinden op de website van het Ludwig Museum te Keulen: http://www.kulturelles-erbe-koeln.de...&refine=Suchen

                      Opmerking

                      Bezig...
                      X