Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

'De Kerck en Armentaefel van Sint Merten tot Wijck'

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • 'De Kerck en Armentaefel van Sint Merten tot Wijck'

    Goedemiddag,

    Ik heb een specifieke vraag.
    In Amby had de Armentafel van Sint Martinus te Wyck grond in bezit. Waarschijnlijk door schenkingen van parochianen vermoed ik.
    In de grondleggers (= soort grondbelasting) van 1732 en 1767 is hier melding van. Echter, in 1776 kan ik de aangifte niet terugvinden van de Armentafel. Had de Tafel geen eigendom meer in die tijd? (opgeheven? gefuseerd?) of is de aangifte simpelweg kwijt geraakt. De aangifte bestond namelijk uit losse briefjes waarop mensen hun eigendom aan onroerend omschreven. Een briefje is natuurlijk snel kwijt geraakt...

    N.B. In de oudste kadastrale gegevens uit ca. 1840 staat als eigenaar van 2 percelen die voorheen eigendom waren van de Armentaefel van Sint Merten als eigenaar vermeld de Heilige Geest en het Sint Servaasgasthuis. Echter in 1776 kan ik geen aangifte vinden van voornoemde eigenaren.

    In de HEM heb ik het een en ander kunnen terugvinden over Armentafels in het algemeen maar geen bevredigend antwoord gevonden.

    Dank voor het meedenken!

  • #2
    Armentafel Amby

    Hallo, verre vriend! Sorry voor de wat late reactie.

    Tot mijn spijt ben ik -zoals bekend - nauwelijks thuis in deze materie. Ik vraag mij echter af welk archief je gebruikt. Ik neem aan dat die grondleggers zitten in:
    1. het archief van Meerssen (Dorpsbestuur van Amby, 1680-1792, 0,35 m; kerkbestuur/parochie: Amby, 1767-20e eeuw, 0,50 m., plaatsingslijst),
    of in
    2. het archief van de St.-Walburgisparochie.

    Je kunt echter ook vanaf de andere kant werken (misschien heb je dat al gedaan?).

    Ik vond in het eerste deel van het archief van de St.-Martinusparochie te Maastricht in de inleiding van de inventaris goede uitleg over het functioneren van de armentafel en het derde kwart van de achttiende eeuw in het bijzonder. (Sowieso altijd een goed idee die inleidingen te lezen). Daarnaast las ik in de dossiers van deze inventaris onder meer dat St.-Martinus geen landpacht in Amby bezat, maar wel geldpacht (op voortbrengselen, land en/of behuizing?). Misschien dat dit een en ander wat duidelijker maakt?

    Het tweede deel van dit archief vind je hier en gaat over de periode 1800 en volgende.

    Als je 'armentafel Martinus' intypt op de website van het RHCL of googelt, dan vind je nog enkele andere fondsen van voor de Franse Tijd die misschien van nut zijn, zoals in het archief van de Indivieze Raad van Maastricht.

    Opmerking

    Bezig...
    X