Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gevelsteentjes

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Gevelsteentjes

    Kan iemand mij hier iets meer over vertellen? kwam ze tegen op het Sphinxterrein!! Heb de originelen, maar dat is dan wel direct 11 mb.


  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Kan iemand mij hier iets meer over vertellen? kwam ze tegen op het Sphinxterrein!! Heb de originelen, maar dat is dan wel direct 11 mb.
    Graag zou ik de originelen zien. De eerste steen lijkt een wapenschild te bevatten met een keper vergezeld van drie lopende dieren, vossen ? De barensteel lijkt beladen met voor mij niet te definiëren figuren. De tweede steen zou ook een wapensteen kunnen zijn.
    Boed

    Opmerking


    • #3
      [QUOTE=Toller;199393]Kwam ze tegen op het Sphinxterrein!!.

      Het juiste adres is Boschstraat 28, zijgevel. En het zijn geen vossen maar schaapjes.

      Het betreft twee verweerde wapenstenen. Onder de linkse steen staat in het cement gekrast: Schaepkens v. R. 1888 (?). Het wapen van Schaepkens: bovenbalk met drie sterren; keper vergezeld van drie schaapjes, geplaatst 2 en 1.
      Het rechterwapen is nauwelijks herkenbaar. De inscriptie onder die steen: DAMEN 1817(?)



      Deze wapenstenen zullen waarschijnlijk afkomstig zijn van het huis "in het draakenvelt" in de Grote Staat, de bakermat van de familie Schaepkens, en mogelijk hier geplaatst door de voormalige bewoner wethouder Jules Schaepkens van Riempst. Hij wist meerdere historische bouwresten van de ondergang te redden, zoals bv. de prachtige deurpartij met het beeldje van Jeanne d'Arc en het uitgesneden jaartal 1613, waarvan verteld wordt, dat het geheel afkomstig is van het Dominicanerklooster. (Jeanne is trouwens 'verdwenen')
      Kiek ins nao bove !
      http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

      Opmerking


      • #4
        Daanke Jef, ik was wel tegen gekomen dat Schaepkens van Riemst het pand Boschstraat 28 met Petrus Regout had geruild voor een stuk grond ind e St. Antoniusstraat. Het verhaal achter de stenen kende ik niet.



        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
          Daanke Jef, ik was wel tegen gekomen dat Schaepkens van Riemst het pand Boschstraat 28 met Petrus Regout had geruild voor een stuk grond ind e St. Antoniusstraat. Het verhaal achter de stenen kende ik niet.
          Deze wapens betreffen duidelijk de zevende generatie van de familie Schaepkens, ouders van Jules Schaepkens, de wethouder, die in 1906 van Riemst aan zijn naam toevoegde:
          VII. Jean Henri Antoine Schaepkens, geb. Maastricht 31 maart 1811, lakenhandelaar ald., gest. Maastricht 26 okt. 1891, tr. ald. 26 april 1842 Marie Ide Wilhelmine Damen, geb. Maastricht 25 sept. 1807, t ald. 21 april 1864, dr van Nicolas GuiIiaume en Marie Hélène Wiihelmine Zélis.
          Boed

          Opmerking


          • #6
            Schaepkens

            Deze van Schaepkens-Ingenhoff zit er inderdaad ook.



            Ondanks het vermelde jaartal lijkt me deze niet zo oud en is denkelijk een replica of eerder nog een stuk "versteend genealogisch onderzoek".
            Moet nog ergens een foto hebben van de deur mét de gestolen(?) Jeanne, maar dat wordt even zoeken.
            Kiek ins nao bove !
            http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

            Opmerking


            • #7
              Deze steen en dit jaartal duidt op de tweede generatie van de familie Schaepkens. Zij woonden toen nog in Duitsland.
              II. Johannes Schaepkens, ged. Brüggen 26 mei 1637, landbouwer, tr. 1659 Maria Ingen Hoff.
              Hun kleinzoon Henricus, eveneens landbouwer, vestigde zich rond 1750 in Steijl bij Tegelen.
              In 1802 vestigde diens kleinzoon Jan Arnold zich als ijzerhandelaar te Maastricht.
              Boed

              Opmerking

              Bezig...
              X