Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Hoofdwacht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Hoofdwacht

    In de hal van de Hoofdwacht hangt dit stenen tableau. Weet iemand hier iets meer van? De maker heb ik er niet op kunnen ontdekken.


    afmeting ongeveer 50x20
    Kompleminte

    Toller

  • #2
    Zie ik er een touw en passer op?

    Opmerking


    • #3
      Ik heb een paar dingen gevonden, maar kan het niet met zekerheid zeggen.

      Het zou gaan over W.Sprenger, architect.


      Het gaat om het pand:
      St.Hubertuslaan 23 en 25

      De woning met het middenrisaliet heeft een onregelmatige gevelindeling. Natuurstenen plint. Roodbruine bakstenen optrek in kruisverband, waarin drie mergel gevelstenen: het opschrift "anno 1904"; een voorstelling van passer, winkelhaak en lineaal als symbool van het architectenberoep van bewoner W.Sprenger; gevelopschrift naast entreedeur: W.Sprenger, architect. 18e eeuwse hardstenen gevelsteen met anker en tekst "In den Ancker".
      Bron: http://rijksmonumenten.nl/monument/5...us/maastricht/

      Bovenaan in de nok zit een rechthoekige steen, wellicht een zelfde als jou foto?

      Ik zie op jouw foto linksonder een winkelhaak, linksboven lijkt een lineaal, rechtsboven een passer, rechtsbeneden lijkt op een schietlood.

      Opmerking


      • #4
        Sprenger.

        Dat zou best wel eens een goede verklaring zijn Fritske. Verbouwing onder leiding van architect W. Sprenger?
        Last edited by Breur; 26 mei 2014, 10:37.

        Opmerking


        • #5
          Hoofdwacht, gedenksteen vrijmetselarij

          Op de website www.laconstance.nl wordt door G. Dielemans geschreven over de vrijmetselaarsloge Nr. 3: 'Van hen Hollandsche Grootmeesterschap X'. Aan het eind van het stuk komt de steen in de Hoofdwacht ter sprake.

          Het betreft een herdenkingsplaquette met maçonnieke symboliek, in Naamse steen gehouwen door de beeldhouwer, steenhouwer en restaurateur Tycho Flore.

          Zij is in 1995, bij de herdenking van 250 jaar vrijmetselarij in Maastricht, geschonken aan de garnizoenscommandant, en na de ingrijpende renovatie van de Hoofdwacht op 9 juni 2000 onthuld in de hal. Reden zou zijn dat 'het gebouw eeuwenlang het centrale punt (is) geweest voor de militaire officieren van het garnizoen. Het is dan ook aannemelijk dat de officieren van de eerste [militaire] loge elkaar hier troffen.'
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 29 mei 2014, 10:15. Reden: aanvulling, redactie

          Opmerking


          • #6
            Goed gevonden!

            Wist niet dat de vrijmetselarij een website had, leuk om daar wat rond te spoken.

            Opmerking

            Bezig...
            X