Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Panorama van Simon de Bellomonte

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Overigens geloof ik dat er echt een elfde boog is geweest, en dan bedoel ik niet het huidige café op de Kesselskade.
    Het geheugen is onbetrouwbaar, zoals prof. Wagenaar al aantoonde!

Leave a comment:

• Wijkenaar
    replied
    Voor goed begrip, ik bedoelde met mijn vraag "longiusculo" dat in de beschrijving bij mijn versie van de prent voorkomt (ipv "magnifico"). Het is de versie die op de voorzijde van de Historische Atlas van Maastricht voorkomt. Er zijn meer kleine verschillen tussen de twee versies.
    In "De Maas over" van Régid de la Haye (pag 21), is sprake van 9 stenen bogen en een houten boog, dus totaal 10 !

Leave a comment:

• koiranou
    replied
    Na ampel beraad kies ik voor de vertaling Maasbrug, van steen, uit tien (delen/bogen) bestaand.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door koiranou Bekijk bericht
    Is er ooit sprake geweest van een brug met stenen peilers en houten bogen?
    Het zou me niets verbazen. Misschien dat Régis de la Haye er in 'De Maas over' (Vierkant Maastricht, 4) er iets over schrijft?

Overigens geloof ik dat er echt een elfde boog is geweest, en dan bedoel ik niet het huidige café op de Kesselskade.

Leave a comment:

• Verwijderde gebruiker
    replied
    Onze Simon tekent nog veel minder bogen! Wellicht dien je de tekst niet letterlijk te nemen. En probeert men te zeggen dat de brug er al tientallen jaren is?

Leave a comment:

• koiranou
    replied
    Het vertalen van onderstaande levert wat moeilijkheden:

25 Pons Moſę lapideus decem cõſtans voluit Pons Mosae lapideus decem constans :

Vertaling:

1 Maasbrug, vaststaand, van steen, op tien (bogen). Maar hoe kan een brug op tien bogen staan? Daarvoor heeft zij negen peilers nodig.

2 Maasbrug, vaststaand, van steen, op tien (peilers). Maar op tien peilers staan elf bogen. We spreken steeds van de tiende baog.

Is er ooit sprake geweest van een brug met stenen peilers en houten bogen?

Leave a comment:

• Wijkenaar
    replied
    Wist Simon dat dan niet toen hij de eerste tekening maakte, of was het opzet? En waarom is de brug niet meer magnificus, maar longiusculus ?

Leave a comment:

• koiranou
    replied
    Wellicht ten overvloede: collegio is door collegiis vervangen, omdat er twee Kapittels zijn.

Leave a comment:

• Wijkenaar
    replied
    Koiranou, duizendmaal dank.

Leave a comment:

• koiranou
    replied
    TRAIECTUM ad Mosam, urbs et natura loci, munitionibusque, et populi frequentia, et edificijs, et amplissimorum Canonicorum collegijs nobilis, speciem prebet urbium duarum, conjungente eas ponte magnifico. Cuius iconem ad topographicum hoc opus exornandum, venerandus et egregius vir D. Simon à Bello Monte Ecclesiae S. Servatij Traiectensis Saccellanus, sua industria et penicillo ad vivum accuratissime expressam contulit.

"TRICHT aan de Maas, stad en natuur van het gebied, en met wallen, en met aantal inwoners, en met gebouwen, en met voortreffelijke kapittels van edelachtbare Kanunniken, verschaft een aanblik van twee steden, door een prachtige brug verbonden. Diens beeld, van al het nodige rijkelijk voorzien voor dit typografisch werk, heeft de eerbiedwaardige en voortreffelijke man Heer Simon de Bellamonte Kapelaan van de Maastrichtse Kerk van Sint Servaas, met zijn nijver en penseel naar het leven zeer zorgvuldig afgebeeld bijeengebracht."

En dan te bedenken dat Bellomonte deze renaissancistische tekst waarschijnlijk zelf geschreven zal hebben.

Leave a comment:

• Verwijderde gebruiker
    replied
    Stap 1:

Traiectum ad Mosam, urbs et natura loci, munitionibusque, et populi frequentia, et edificijs, et ampliss. Canonicor. collegijs nobilis speciem prebet urbium duarum conjungente eas ponte magnifico. Cuius iconem ad topographicum hoc opus exornandum, venerandus et egregius vir D. Simon à Bello Monte Ecclesiae S. Servatij Traiecten(sis): saccellanus, sua industria et penicillo ad vivum accuratissime expressam contulit.

Leave a comment:

• Wijkenaar
    replied
    tav Ingrid Evers: Bedankt ! Die verwisseling, wat leuk. Ik had dat zelf ook moeten zien. Waarom zou in de tweede versie "collegio" vervangen zijn door "collegiis" en "longiusculo" door "magnifico" ?

tav Koiranou: Wat fijn dat de punten op de i zijn gezet. Bedankt ! Mag ik nog vragen naar een vertaling van de omschrijving linksonder: "Trajectum ad Mosam etc".

Wat is dit een leuk forum !

Leave a comment:

• koiranou
    replied
    Om het compleet te maken: ik heb in Mosam over het hoofd gezien: …waar de rivier de Jeker in de Maas stroomt.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Dank voor de vertaling, Koiranou.

Leave a comment:

• koiranou
    replied
    Pars extrema opp: quam civitatem novã sive adauctã nuncupant qua Jecora ãnis in Mosa influ zou ik vervolgens omzetten in Pars extrema oppidi quam civitatem novam sive adauctam nuncupant qua Jecora amnis in Mosa influit en vertalen in uiterste deel van de vesting dat zij nieuwe of uitgebreide stad noemen waar de stroom (rivier, beek) de Jeker instroomt.

Leave a comment:

Bezig...
X