Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Voor goed begrip, ik bedoelde met mijn vraag "longiusculo" dat in de beschrijving bij mijn versie van de prent voorkomt (ipv "magnifico"). Het is de versie die op de voorzijde van de Historische Atlas van Maastricht voorkomt. Er zijn meer kleine verschillen tussen de twee versies.
In "De Maas over" van Régid de la Haye (pag 21), is sprake van 9 stenen bogen en een houten boog, dus totaal 10 !
Onze Simon tekent nog veel minder bogen! Wellicht dien je de tekst niet letterlijk te nemen. En probeert men te zeggen dat de brug er al tientallen jaren is?
TRAIECTUM ad Mosam, urbs et natura loci, munitionibusque, et populi frequentia, et edificijs, et amplissimorum Canonicorum collegijs nobilis, speciem prebet urbium duarum, conjungente eas ponte magnifico. Cuius iconem ad topographicum hoc opus exornandum, venerandus et egregius vir D. Simon à Bello Monte Ecclesiae S. Servatij Traiectensis Saccellanus, sua industria et penicillo ad vivum accuratissime expressam contulit.
"TRICHT aan de Maas, stad en natuur van het gebied, en met wallen, en met aantal inwoners, en met gebouwen, en met voortreffelijke kapittels van edelachtbare Kanunniken, verschaft een aanblik van twee steden, door een prachtige brug verbonden. Diens beeld, van al het nodige rijkelijk voorzien voor dit typografisch werk, heeft de eerbiedwaardige en voortreffelijke man Heer Simon de Bellamonte Kapelaan van de Maastrichtse Kerk van Sint Servaas, met zijn nijver en penseel naar het leven zeer zorgvuldig afgebeeld bijeengebracht."
En dan te bedenken dat Bellomonte deze renaissancistische tekst waarschijnlijk zelf geschreven zal hebben.
Traiectum ad Mosam, urbs et natura loci, munitionibusque, et populi frequentia, et edificijs, et ampliss. Canonicor. collegijs nobilis speciem prebet urbium duarum conjungente eas ponte magnifico. Cuius iconem ad topographicum hoc opus exornandum, venerandus et egregius vir D. Simon à Bello Monte Ecclesiae S. Servatij Traiecten(sis): saccellanus, sua industria et penicillo ad vivum accuratissime expressam contulit.
tav Ingrid Evers: Bedankt ! Die verwisseling, wat leuk. Ik had dat zelf ook moeten zien. Waarom zou in de tweede versie "collegio" vervangen zijn door "collegiis" en "longiusculo" door "magnifico" ?
tav Koiranou: Wat fijn dat de punten op de i zijn gezet. Bedankt ! Mag ik nog vragen naar een vertaling van de omschrijving linksonder: "Trajectum ad Mosam etc".
Pars extrema opp: quam civitatem novã sive adauctã nuncupant qua Jecora ãnis in Mosa influ zou ik vervolgens omzetten in Pars extrema oppidi quam civitatem novam sive adauctam nuncupant qua Jecora amnis in Mosa influit en vertalen in uiterste deel van de vesting dat zij nieuwe of uitgebreide stad noemen waar de stroom (rivier, beek) de Jeker instroomt.
Leave a comment: