Aankondiging

Sluiten

Financiële situatie van ons forum (april 2025)

Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,

Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.

In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.

Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.

Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!

Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.

In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.

Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.

Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.

Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.

Het stichtingsbestuur MestreechOnline

Klik hier om naar het artikel (posting) te gaan

Meer lezen
Minder zien

Zwart/witte huisnummers schilderen

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Zwart/witte huisnummers schilderen

Hallo,

Ik wil graag het huisnummer op mijn gevel opnieuw aanbrengen om het weer leesbaar te maken. Het is zo'n klassiek 'wit nummer in zwarte ovaal' zoals, denk ik, decennia lang standaard door de gemeente aangebracht werd - dat lijkt me de enige verklaring waarom er zoveel huizen in de zelfde stijl genummerd zijn

Nu kan ik zelf wel met een penseel in de weer gaan maar ik heb intussen al veel huisnummers gezien waar dat gedaan is en de resultaten daarvan zien er toch niet altijd even authentiek uit. Dus mijn vraag is, is er iemand die weet hoe dit gedaan werd vroeger - met een stencil, of met speciale stempels, of toch uit de hand? En nog wel belangrijker - is er nog ergens waar ik terecht kan om het te laten doen? Bedankt.

groeten

Mijn grootvader was Huisschilder en had enkele laden / bakken met metalen sjablonen en passe-partouts in verschillende afmetingen en lettertype.
    Met Pons stencils van kurk en hout waar een vilten lapje op gespannen werd, nadien gedrenkt in de verf.

Ik heb er nog in mijn jeugd mee gespeeld en ook op de zolderkamer teksten op de muren mee geschilderd.

Je had ook kunstschilders die volledige etalage versieringen en letters uit de hand schilderden. (dat was natuurlijk een ander kaliber schilder)

maar let op er bestaat een normering
    NEN 1773:1983 nl
    (niet dat dit iemand interesseert in Maastricht)

elke zich zelf respecterende huisschilder of kunstschilder zou het moeten kunnen.

mvg.
    Last edited by Antonius; 18 maart 2014, 10:21.
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

schilderen van huisnummerbordje

Oorspronkelijk geplaatst door roel_v Bekijk bericht
      Ik wil graag het huisnummer op mijn gevel opnieuw aanbrengen om het weer leesbaar te maken. Het is zo'n klassiek 'wit nummer in zwarte ovaal' zoals, denk ik, decennia lang standaard door de gemeente aangebracht werd - dat lijkt me de enige verklaring waarom er zoveel huizen in de zelfde stijl genummerd zijn
      Je hebt helemaal gelijk. Tot zestig jaar geleden was dat 'schildje' verplicht in Maastricht. Je kunt er hier wat meer over lezen.
      Oorspronkelijk geplaatst door roel_v Bekijk bericht
      Is er iemand die weet hoe dit gedaan werd vroeger - met een stencil, of met speciale stempels, of toch uit de hand? En nog wel belangrijker - is er nog ergens waar ik terecht kan om het te laten doen?
      Ik vind het geweldig dat je de oude traditie weer wilt oppakken! Je zou kunnen zoeken naar een oud schilderbedrijf in Maastricht. Ik ben zelf 'neet vaan hei', maar misschien dat oudere MO-ers nog iemand kunnen noemen?

Als dat niets oplevert, zou ik je willen aanraden met een blocnote en potlood eens langs oudere huizen te gaan. De cijfers waren oorspronkelijk strak van lijn, zonder krullen en 'staartjes'. Als je de cijfers 1 tot en met 10 hebt gekopieerd, kun je elk ander getal maken.

Hoe het precies werd gedaan, weet ik niet. Misschien dat de afdeling 'Erfgoed' van de gemeente daar nog een antwoord op heeft.

Wat betreft de norm waarnaar Antonius verwijst: in Maastricht is de laatste zestig jaar zo gerommeld met huisnummerbordjes dat ik de indruk heb dat je daarin je eigen gang kunt gaan. Nog afgezien van het feit dat je geen nieuw 'bordje' maakt, maar het oude opschildert.
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 maart 2014, 09:01.

Opmerking

Over de normen zou ik me inderdaad geen zorgen maken.

Huisnummers worden (of werden) toegekend door de gemeente door middel van een formeel huisnummerbesluit. Bij nieuwbouw is het noodzakelijk om nieuwe huisnummers toe te kennen en soms bestaande huisnummers te "hernummeren".

Dat laatste werd zo veel als mogelijk vermeden omdat huishoudens en bedrijven mogelijk kosten moeten maken voor de aanpassing van drukwerk, etc. Deze schade werd door de gemeente vergoed.

Het toekennen van nieuwe huisnummers was (is) aan formeel vastgestelde NEN-normen gebonden. De belangrijkste reden hiervoor was m.i. dat de nieuwe adressen goed vindbaar moesten zijn voor hulpdiensten.

Bij de uitreiking van het besluit werd door de gemeente ook een schildje overhandigd. Dit laatste zal wel onder druk van de bezuinigingen gesneuveld zijn.
        De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

Max Dendermonde

Opmerking

hernummeren van huisnummerbordjes

Oorspronkelijk geplaatst door Karel de Kale Bekijk bericht
          Bij nieuwbouw is het noodzakelijk om nieuwe huisnummers toe te kennen en soms bestaande huisnummers te "hernummeren". Dat laatste werd zo veel als mogelijk vermeden omdat huishoudens en bedrijven mogelijk kosten moeten maken voor de aanpassing van drukwerk, etc. Deze schade werd door de gemeente vergoed.
          Dat wist ik niet, Karel. In mijn woonplaats gingen we in mijn straat begin jaren vijftig van nr. 51 naar nr. 44. Nooit geweten waarom, maar het is ongetwijfeld te vinden in het plaatselijke archief.

Ik herinner me het zo goed omdat ik met mijn verjaardag een naamstempeltje had gevraagd om mijn eigen boeken te claimen. Wij lazen thuis allemaal graag, maar ik spande de kroon. Het was lastig om mijn verjaars-, sinterklaas- en 'bijzonder gelegenheden'boeken (ziek zijn!, of "de groten" gaan op vakantie met pa en ma en "de kleintjes" blijven thuis) terug te krijgen als ze al een tijdje van hand tot hand gingen! Onze ouders kregen op een gegeven moment schoon genoeg van het geruzie en gaven ook de anderen een stempeltje. Dat bestond toen nog nauwelijks. Het was een smal metalen 'brikje' dat je optilde met een losliggend ringetje bovenop, in een iets groter metalen doosje met stempelkussentje. (Waarom gooien we in twaalf verhuizingen toch zoveel aardige dingen weg? :( )
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 maart 2014, 14:00.

Opmerking

Nog een kleine aanvulling over huisnummers. Momenteel wordt in de gemeente Nederweert nog steeds huisnummerbordjes verstrekt bij nieuwbouw. Hernummering wordt inderdaad zoveel mogelijk voorkomen, niet alleen vanwege kosten maar ook vanwege de verwarring natuurlijk.
            De huisnummers moeten duidelijk zichtbaar vanaf de weg te zien zijn, inderdaad vanwege de hulpdiensten.
            Grappige is dat er natuurlijk een keuze gemaakt moet worden hoe 'om' de nummering loopt. Begin je op de zuidelijke hoek met het nummer 1 of in de noordelijke hoek? In Nederweert wordt gestart bij de woning die het dichtst bij de kerk ligt. Dat gebeurt nog steeds zo en is erg handig, want zo kun je van te voren inschatten waar je ongeveer moet zijn in een straat. Mits je ruimtelijk inzicht hebt en de kerk weet te plaatsen natuurlijk

Opmerking

Waar beginnen met 'huisnummeren'?

Er zijn twee systemen van nummeren in zwang:
              1. de oneven nummers links in de straat, te beginnen met nr. 1, en op de tegenoverliggende hoek rechts de even nummers, te beginnen met nr. 2;
              2. links even, rechts oneven nummers.

Het begin van de straatnummering is afhankelijk van de locatie van de straat. Er wordt doorgaans van uitgegaan dat de nummering begint aan de zijde die het dichtst ligt bij het centrum van dorp of stad. Als dat centrum de kerk is, dan liggen de huisnummers 1 en 2 dus aan die kant. Maar het kan ook het marktplein zijn, of het station, of een ander markant punt. Dat wordt vastgelegd in een besluit van de gemeenteraad. In Maastricht liggen de oneven nummers links in de straat.

Straten die slechts aan een zijde bebouwd worden (bv. doordat zij grenzen aan water, spoorbaan of iets dergelijks) krijgen veelal volgens hetzelfde principe van 'het dichtst bij een centraal punt' een doorlopende nummering. Dat geldt ook voor bebouwing langs pleinen.

In steden die buurgemeenten hebben opgeslokt, lijkt het beginsel van uitgaan van een centraal punt af te wijken. Bedenk echter dat die gemeenten hun eigen nummering hadden vanuit een centraal punt en men die veelal in stand hield.

Op deze website is onder de knop 'Kenniscentrum' veel over huisnummersystemen te vinden.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 maart 2014, 17:28. Reden: aanvulling

Opmerking

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb van de gemeente de gegevens gekregen van iemand die dit soort 'mini-restauraties' doet. Ik weet niet of het opportuun is dat ik deze hier post voor eventuele toekomstige lezers - anders kunnen ze zelf contact opnemen met de contactpersoon op de 'cultureel erfgoed' webpagina van de gemeente.

groeten

Opmerking

Bezig...
                X