Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Foto vraag - Extra uitdaging

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Foto vraag - Extra uitdaging

    Ik zoek... (en de extra uitdaging is dat men misschien dezer dagen niet helemaal nuchter en helder zijn).

    de naam van deze straatnaam en van de slager op bijgevoegde foto.

    De foto is (mij verteld) gemaakt in maastricht en sowieso van voor 1945.
    Verwacht dat het ergens uit de jaren 30 komt.
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    besef wel, dat de straat en of huis ook verdwenen zou kunnen zijn, bijvoorbeeld als het het een lokatie in het Boschstraatkwartier betreft.
    dan is misschien een context of gelijksoortige foto behulpzaam.

    mvg
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • #3
      Zou het niet de stationstraat kunnen zijn?

      Opmerking


      • #4
        In het kader van alle beetjes helpen, en samen weet je meer:

        De bouwstijl van het pand nummer 9 is naar mijn mening te oud om in de Stationsstraat te liggen.
        Aan de weerspiegeling in het raam kun je wel inschatten hoe breed de straat ongeveer is. Niet heel smal als ik dat zo zie. Verder is het erg moeilijk iets af te leiden uit deze foto...
        Je kunt je dan afvragen welke straten dat kunnen zijn. In ieder geval geen 'getskes'. Ik dacht echt dat dit in de Rechtstraat was. Een tamelijke breedte, oude huizen, winkelvensters, maar bij nader inzien klopt dat toch niet.
        Aan de lamp in de etalage van de slager te zien schat ook ik de foto uit de (begin)jaren '30.

        Opmerking


        • #5
          Kommel

          Nog niet gevonden... :-(


          Gisteren iemand gesproken die uit die tijd komt.
          Kan het niet de Kommel zijn? zei ze....

          Opmerking


          • #6
            Kommel

            Adressenboek Maastricht 1934

            Rund- en varkensslagers

            Coorens L., Wolfstraat 7
            Eyssen L.H., Kommel 7
            Heinen P.J., Groote Gracht 7
            Royakkers M., Papenweg 7
            Starren Fr., Volksbondweg 7
            Vossen G.M., Nieuwstraat 7

            Bollen en Zn. L., Kon. Emmaplein 11b
            Hellendall J., W. Smedenstraat 11
            Nijssen H., Scharnerweg 11b


            Een van bovenstaande 9 zal het moeten zijn (denk ik)

            Aangezien een oudtante enige tijd geleden al zei dat ze dacht dat het Kommel moest zijn, én dat adres er ook nog tussen staat, neem ik dat adres als locatie van de foto.

            Opmerking


            • #7
              Kommel 7?

              Fijn dat er nu wat adresboekgegevens zijn. Wel hoogst merkwaardig dat zoveel slagers in de stad op het huisnummer 7 zitten en alle anderen op 11b. Zou dat niet een vergissing zijn?

              In Maastricht bevinden de huisnummers zich gezien vanaf het centrum van oudsher als volgt in de straat:
              links de oneven nummers;
              rechts de even nummers.

              Op de foto kijken we dus omlaag in de straat, dat wil zeggen, naar het begin. Nr. 9 is een woonhuis, nr. 7 (niet zichtbaar) de slagerij. Als deze foto op de Kommel is genomen, is het goed mogelijk dat het pand nog bestaat of is aan te wijzen op een oude foto. De Kommel is weliswaar verbreed, maar de afgebroken gevelwand lag aan de even zijde van de straat, de westzijde. Nu we weten waar te zoeken, kan het bewijs mogelijk 'hard' gemaakt worden.

              Opmerking


              • #8
                Kommel 9 naar 7?

                Ik vond een plaatje op de website van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (het vroegere Monumentenzorg). Het is moeilijk te zien, maar het is niet onmogelijk dat het met ons zoekplaatje inderdaad om Kommel 7 gaat.

                Vooropgesteld: bedenk dat het perspectief van de foto zeer is ingekort, waardoor de huizen als het ware in elkaar zijn gedrukt.

                De foto rekent vanaf nr. 15 naar omlaag. Het betreffende pandje bevindt zich dan precies ter hoogte van de fietsster. Bij zorgvuldige vergelijking van het zoekplaatje (foto 1) met de foto van de RCE (foto 2) lijkt het raam van nummer 9 identiek. Het is opgebouwd uit drie delen, de bovenste roede is niet te zien op het zoekplaatje, maar correspondeert (denkbeeldig) met de hoogte op foto 2. Ook de hoogte van de deurpost lijkt correct te zijn. De etalage van de slagerij is aanmerkelijk hoger getrokken dan de deurpost van nr. 9. De donkere partij daarachter lijkt te corresponderen met de wand van het volgende pand.

                Een detail is, dat de straat enigszins afloopt. Op foto 1 is dat minder goed te zien dan op foto 2, maar aflopen doet die straat.
                Heel apart is, dat er op foto 1 (het zoekplaatje) nog geen stoep is: de bestrating heeft slechts een regengoot. De foto is dus van (ver?) voor de herinrichting van de straat.

                Opmerking


                • #9
                  Leonardus Hubertus EIJSSEN

                  De ouders van Leonardus Hubertus EIJSSEN waren:

                  Pieter Mathijs Hubert EIJSSEN werd geboren op 1 december 1850 te Beek (Limburg). Pieter huwde Anna Maria STEVENS 9 juli 1879 te Maastricht. Pieter overleed 24 februari 1902, 51 jaar oud te Maastricht.
                  Anna Maria STEVENS werd geboren op 24 oktober 1857 te Maastricht. Anna overleed 4 oktober 1925, 67 jaar oud te Maastricht.

                  Leonardus werd geboren op 14 juni 1883 te Maastricht.
                  Leonardus huwde Maria Catharina VAN DER BEESEN 24 augustus 1925.
                  Leonardus en Maria kregen o.a. de volgende kinderen:

                  i. Leonardus Hubertus EIJSSEN werd geboren op 25 januari 1926 te Maastricht.

                  ii. Anna Maria EIJSSEN werd geboren op 23 augustus 1927 te Maastricht.

                  iii. Johannes Hubertus Leonardus EIJSSEN werd geboren op 25 juli 1930 te Maastricht.

                  Leonard Hubert overleed 1 juni 1932, 48 jaar oud te Maastricht en werd begraven te Maastricht.
                  Spekslager. Grote Gracht 84. 20 september 1926: Kommel 7.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                    Ik vond een plaatje op de website van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (het vroegere Monumentenzorg). Het is moeilijk te zien, maar het is niet onmogelijk dat het met ons zoekplaatje inderdaad om Kommel 7 gaat.

                    Vooropgesteld: bedenk dat het perspectief van de foto zeer is ingekort, waardoor de huizen als het ware in elkaar zijn gedrukt.

                    De foto rekent vanaf nr. 15 naar omlaag. Het betreffende pandje bevindt zich dan precies ter hoogte van de fietsster. Bij zorgvuldige vergelijking van het zoekplaatje (foto 1) met de foto van de RCE (foto 2) lijkt het raam van nummer 9 identiek. Het is opgebouwd uit drie delen, de bovenste roede is niet te zien op het zoekplaatje, maar correspondeert (denkbeeldig) met de hoogte op foto 2. Ook de hoogte van de deurpost lijkt correct te zijn. De etalage van de slagerij is aanmerkelijk hoger getrokken dan de deurpost van nr. 9. De donkere partij daarachter lijkt te corresponderen met de wand van het volgende pand.

                    Een detail is, dat de straat enigszins afloopt. Op foto 1 is dat minder goed te zien dan op foto 2, maar aflopen doet die straat.
                    Heel apart is, dat er op foto 1 (het zoekplaatje) nog geen stoep is: de bestrating heeft slechts een regengoot. De foto is dus van (ver?) voor de herinrichting van de straat.

                    Ik denk dat de zoekfoto iets gedraaid is zoals je ziet aan de raamstijlen. De mensen 'kantelen' ook iets naar voren zoals je ziet. Als je de foto recht zet, dan loopt de straat inderdaad af. Ik ben er ook van overtuigd dat het de correcte locatie is.

                    Opmerking


                    • #11
                      Familie Eyssen?

                      Als ik Breur genealogische gegevens naloop, vermoed ik dat de familiegroep op het zoekplaatje niet de slagersfamilie Eyssen van nr. 7 voorstelt. De leeftijden kloppen ten enen male niet met de portretten.

                      Ik denk dan ook dat het gaat om de buren van nr. 9. Dat verklaart ook, waarom die groep zo nadrukkelijk is opgesteld voor de open deur van nr. 9, zelfs met een stoel op het wegdek. En kennelijk is er een feestje, want een van de jongemannen in de achtergrond staat met het glas bier in de hand.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                        Als ik Breur genealogische gegevens naloop, vermoed ik dat de familiegroep op het zoekplaatje niet de slagersfamilie Eyssen van nr. 7 voorstelt. De leeftijden kloppen ten enen male niet met de portretten.

                        Ik denk dan ook dat het gaat om de buren van nr. 9. Dat verklaart ook, waarom die groep zo nadrukkelijk is opgesteld voor de open deur van nr. 9, zelfs met een stoel op het wegdek. En kennelijk is er een feestje, want een van de jongemannen in de achtergrond staat met het glas bier in de hand.
                        Ik zal eens kijken of iemand op Kommel 9 in mijn genealogisch bestand voorkomt.

                        Het lijkt mij een gewoon arbeidersgezin met kinderen en kleinkinderen in hun zondagse kleren op een mooie zomerdag. Die stoel op de straat/stoep was zomers heel gewoon. Zit de feesteling op de stoel i.p.v. zijn moeder?

                        Opmerking


                        • #13
                          Kommel

                          Kijk...hier ben ik echt héél blij mee...reacties.... :-)

                          Even vooropgesteld
                          in het adressenboek van Maastricht 1934 staan echt veel rund- en varkensslagers vermeld.
                          Ik vond het daarbij ook opvallend hoe vaak het huisnummer 7 voorkwam.

                          Het adressenboek van 1938 had juist weer heel weinig adressen van rund- en varkensslagers.
                          Qua huisnummer 7 in 1938 enkel de Stationsstraat (terwijl die weer niet in 1934 benoemd werd)....

                          Ik heb van beide pagina's een scan, dus kan het eventueel op het forum plaatsen.

                          Opmerking


                          • #14
                            Kommel-2

                            Qua mensen op de foto, kan ik in ieder geval zeggen dat de 2 'ouderen' in het wit (links en rechts) toendertijd in Eindhoven woonde en die dag op bezoek waren in Maastricht bij vrienden. (geboortejaren 1868 hij en 1872 zij)

                            Een oudtante van mij dacht zich de naam Huntjens te herinneren.
                            Nou wist ik dat de oudere dame van de foto zowel een schoonbroer als een schoonzus had met de achternaam Huntjens.

                            Franciscus Willem Huntjens geboren 01-04-1882 Maastricht
                            en
                            Maria Barbara Huntjens geboren03-01-1881 te Maastricht

                            Misschien dat een van deze 2 op de Kommel hebben gewoond?

                            In ieder geval beide bedankt voor het kijken, de moeite en het reageren.
                            grt

                            Opmerking

                            Bezig...
                            X