Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Het Zuivelhuis

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Het Zuivelhuis

    Beste mensen,

    Wie kan mij helpen aan foto's en/of verhalen over het Zuivelhuis aan de Wyckerbrugstraat. Waarschijnlijk nr. 25.
    Mijn ouders hadden in de jaren 57/58 in dit pand een winkel. Ze verkochten er allerlei zuivelprodukten. Rechts naast deze winkel was een slagerij. Naast de slager was waarschijnlijk een bakker.
    In die tijd hebben ze in de buurt ook twee oerdegelijke Fonger fietsen gekocht. Heb er zelf nog jaren op gefietst naar school.
    In de bijlage een foto van het pand.
    Het zou geweldig zijn als iemand van deze winkel nog foto's of verhalen heeft voor mijn moeder van 81 die in Maastricht een geweldige tijd heeft gehad toen.

    Harry Haenraets
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Wycker Brugstraat 25

    Welkom Harry bij MestreechOnline. Ongetwijfeld kunnen MO-ers je meer vertellen over dit pand:

    Opmerking


    • #3


      Bron: http://www.onbekendinnederland.nl/op...cht/index.html

      Opmerking


      • #4
        Ik kan vertellen dat daar ooit reisbureau Yo'r zat, en in een verder verleden NBBS
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #5
          Nu zit er Gembira, een Indonesisch afhaalrestaurant! Prima trouwens!
          De slagerij, Schurmann, zit er nog steeds. Volgens mij de 3e generatie!
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #6
            Wijker Brugstraat 25

            Mooie foto's! Het pand werd als winkel/woonhuis gebouwd in 1904 (zie: Van den Boogard/Minis, Monumentengids Maastricht, p. 231). Geen nadere bijzonderheden vermeld.

            In het Silhouetboekje De Percée (Van den Boogard) wordt op pagina 37 iets verteld over de bouwstijl van dit pand (neo-barok), en is op pag. 38 een foto afgedrukt.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
              ....werd als winkel/woonhuis gebouwd in 1904 (zie: Van den Boogard/Minis, Monumentengids Maastricht, p. 231).
              Maak er 1905 van.
              Te zien onder het balkon met Auspice Deo (onder Gods leiding).
              De entree is van marmorite met spiegels en in de vloer staat de naam van de eerste bewoner Cox-Heckrath. (http://www.zichtopmaastricht.nl/sour...yck-percee.pdf)

              Kiek ins nao bove !
              http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
                Maak er 1905 van.
                Niet zonder verdere bron. De Monumentengids zegt 1904. Het prachtige ornament op de gevel mag dan 'Auspice Deo 1905' ('Onder Gods leiding') vermelden, maar dat kan even goed het jaar van de volledige afbouw betreffen.

                Opmerking


                • #9
                  Het komt / kwam vaker voor. Dat er een verschil bestaat in de jaartallen die op gebouwen staan vermeld.
                  - dat is soms het jaar van grondsteen leggen (start bouw)
                  - dat is soms het jaar van het hoogste punt dat gevierd werd
                  - dat is soms het jaar van oplevering en overdracht aan de gebruiker
                  en soms is dat het jaar van de opening als bedrijfspand

                  Het komt zelfs voor dat een pand eerst door onderhuurders van de aannemer, zogenaamd drooggestookt moest worden. Daar al het water en vocht dat gedurende de bouw erin gebracht werd of kwam, er eerst uit moest.
                  Het is evident dat mortel en stucwerk langzaam droogt.
                  Die eerste huurders waren vaak arme sloebers die dan weer redelijk gunstig een andere woning betrokken.
                  (dat is in ieder geval bekent van grote woningbouw projecten in andere steden , ook internationaal)

                  mvg
                  Iets te oud voor re-educatie
                  iets te jong voor afdanking
                  m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                  Opmerking


                  • #10
                    1904-1905

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                    Niet zonder verdere bron. De Monumentengids zegt 1904. Het prachtige ornament op de gevel mag dan 'Auspice Deo 1905' ('Onder Gods leiding') vermelden, maar dat kan even goed het jaar van de volledige afbouw betreffen.
                    Voor mij mag het hoor. Maar ligt het niet voor de hand de volledige afbouw aan te houden? Want anders zit je straks met verschillende data van bouwvergunning, eerste-steenlegging, mei op het dak en uiteindelijk de oplevering (zie nu na plaatsing dat Antonius daar ook op wijst)

                    Het jaartal op een gevelsteen wordt toch over het algemeen als stichtingsdatum van het huis gezien. Moet er niet aan denken bij al die honderden jaartallen vraagtekens te moeten gaan zetten.
                    Zicht op Maastricht (zie link hierboven) geeft trouwens ook 1905.
                    Kiek ins nao bove !
                    http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Wijker Brugstraat 25: Marmorite

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
                      Moet er niet aan denken bij al die honderden jaartallen vraagtekens te moeten gaan zetten.
                      Ik zou me er maar niet druk over maken. Gewoon in de inleiding van je boek of website de problemen c.q. mogelijkheden met betrekking tot de datering duidelijk uiteenzetten en dan vervolgens de redenen opgeven waarom je kiest voor het bepalen van de ouderdom aan de hand van de gevelsteen. Dan ben je gedekt en bent niet gedoemd allerlei (on)mogelijke gegevens op te scharrelen.

                      Wie in een enkele geval het naadje van de kous wil weten, kan aan de hand van jouw gegevens zelf verder op zoek gaan.

                      Overigens schijnt dat marmorite best bijzonder te zijn. Ik meen dat we op MO wel eens afbeeldingen hebben gehad van taferelen en van een Maastrichtse firma die dat materiaal maakte. Kan het niet meer vinden, dus zal wel verdwenen zijn bij de crash.

                      Op de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed vond ik echter een vermelding van een firma die door twee gebroeders Regout werd opgericht, de Gravo-Marmorite Maatschappij (1902-1916). Waarschijnlijk de leveranciers voor het onderhavige pand. Vermoedelijk vanwege de oorlogsomstandigheden ter ziele gegaan. Een hedendaagse fabrikant heeft inmiddels het vak in Maastricht nieuw leven ingeblazen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Volledige beschrijving van Wijker Brugstraat 25

                        Niet dat ik persé gelijk wil hebben , maar deze link leidt naar de website van Limburgs Erfgoed. Hier pand blijkt een rijksmonument. Er wordt een professionele beschrijving gegeven: bouwjaar 1904, architect Joosten, en inderdaad: het marmorite kwam van de Gravo-Marmorite MPV te Maastricht.
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
                        Maar ligt het niet voor de hand de volledige afbouw aan te houden?
                        De beschrijving vermeldt dat de uitvoering van de gevel niet helemaal het oorspronkelijke plan van Joosten volgt. Het is mogelijk dat de datum 1905 terugslaat op het moment dat een meer uitbundige versiering na afbouw van het pand werd toegevoegd.

                        Opmerking


                        • #13
                          Het zuivelhuis

                          Beste mensen,

                          Ik had gevraagd om wat reacties over de winkel het zuivelhuis van mijn ouders ïn de jaren 55-56 ongeveer.
                          In de bijlage nog enkele foto's uit die tijd die mijn moeder van 82 nog heeft opgedoken.
                          Wie herkent wat?
                          Reacties kunnen ook gestuurde worden naar hjmhaenraets@ziggo.nl
                          Bedankt allemaal voor jullie eerdere reacties.

                          MVG
                          Harry Haenraets Venlo
                          Bestanden bijvoegen

                          Opmerking


                          • #14
                            Het Zuivelhuis

                            Beste mensen,

                            Nog effe wat meer info over het zuivelhuis.
                            Op de foto staat mijn vader helemaal rechts.
                            De drie dames zijn winkelbediendes uit die tijd.
                            Navraag bij mijn moeder leverde de volgende namen op:
                            ene Rini en ene Allis. Een van de drie dames woonde in Heer.
                            De broer van mijn vader had in die tijd trouwens ook een winkel in zuivelproducten in de Brusselse straat.

                            Groetjes
                            Harry Haenraets Venlo
                            Bestanden bijvoegen

                            Opmerking


                            • #15
                              Die fietsenzaak lag bijna op de hoek van de Wijker Brugstraat / Rechtestraat. Op de hoek lag toen volgens mij een zaak in verlichting.
                              Deze zaak werd destijds gerund door de fam. Volders.
                              Een nicht van mij is met een zoon (Wiel) getrouwd geweest. Ze heeft nog boven de zaak gewoond bij haar schoonouders. Volgens mij wel in een apart appartement. Wiel is eerst badmeester in het sportfonsenbad en later is hij vertrokken voor zover ik weet naar Nuth samen met mijn nicht en de zoon en dochter.



                              Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                              Beste mensen,

                              Wie kan mij helpen aan foto's en/of verhalen over het Zuivelhuis aan de Wyckerbrugstraat. Waarschijnlijk nr. 25.
                              Mijn ouders hadden in de jaren 57/58 in dit pand een winkel. Ze verkochten er allerlei zuivelprodukten. Rechts naast deze winkel was een slagerij. Naast de slager was waarschijnlijk een bakker.
                              In die tijd hebben ze in de buurt ook twee oerdegelijke Fonger fietsen gekocht. Heb er zelf nog jaren op gefietst naar school.
                              In de bijlage een foto van het pand.
                              Het zou geweldig zijn als iemand van deze winkel nog foto's of verhalen heeft voor mijn moeder van 81 die in Maastricht een geweldige tijd heeft gehad toen.

                              Harry Haenraets

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X