Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Info's aanvraag - "De Gulden Proen", Brugstraat, Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Info's aanvraag - "De Gulden Proen", Brugstraat, Maastricht

    Goeiedag.

    Ik woon in Brussel en ben op zoek naar sporen van mijn voorouders die in de 17de en 18de eeuwen in Maastricht leefden.
    Het gaat over Martinus MARTENS (Heerlen, 1731 - Maastricht, 1807), getrouwd met Maria Ida FRŸNS (of FREYNS ?) (Maastricht, 1734 - 1782) Petrus Jacobus MARTENS (Maastricht, 16/11/1772 - 31/10/1837).
    Ik weet dat ze in de 18de eeuw een lakenhandel hadden in het huis "De Gulden Proen", gevestigd Brugstraat in Maastricht.
    Hun zoon, Petrus Jacobus MARTENS (Maastricht, 16/11/1772 - 31/10/1837), heeft het handel overgenomen toen zijn ouders overleden zijn.
    Het lakenhandel kwam van Maria Ida FRŸNS haar moeder : Maria Ida ERNENS (geb. voor 1698 - 1765), getrouwd met Christianus FRŸNS, burger en bakker in Maastricht.
    Kan iemand me helpen om
    - de Brugstraat te identificeren, en eventueel een oude afbeelding (map) te vinden,
    - het gebouw "De Gulden Proen" te identificeren,
    - info's over de toenmalige familiëleden te vinden.

    Alvast hartelijk dank voor uw antwoord en hulp.
    Vriendelijke groeten.

    Paul Martens
    1180 Brussel (België)

  • #2
    Paul kan dit je verder helpen? Via www.allelimburgers.nl vond ik Martens Martinus, zoon van Jacobus en Gossens Elisabetha. geboren in Heerlen op 29/11/1731?
    http://allelimburgers.nl/wgpublic/fe...earch_fd10=860

    Opmerking


    • #3
      'De Gulden Proen'

      Ik vraag me af of de naam helemaal correct is gelezen. Van een 'proen' kan ik niets maken, maar een 'proem' is volgens mij een pruim in het Mestreechs. Heeft u misschien een scan van die tekst?

      Ik heb gezocht naar de naam, maar hem niet gevonden. Ik denk dat het huis zeker gelegen heeft in de Maastrichter Brugstraat, omdat de Wyckse naamgenoot pas eind negentiende eeuw is ontstaan. Het pand wordt niet genoemd bij Schaepkens van Riempst, Bartelet (Gevelstenen) of in het Register van huisnummers. Dat zegt overigens niet zo veel. Ik vermoed dat het huis is verdwenen toen de Maastrichter Brugstraat in de negentiende eeuw is verbreed. Daarbij is de gehele zuidelijke straatwand afgebroken.
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 januari 2014, 12:44. Reden: aanvulling

      Opmerking


      • #4
        Zou Proen niet het nu nog gebruikte Perroen kunnen zijn? Lijkt me overigens sterk dat de in de Maastrichter Brugstraat gelegen juwelier rechtstreeks verband houdt met wat Paul zoekt. Uit te sluiten is dat evenwel ook niet.
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #5
          Een 'Gouden Perroen' heb ik ook niet gevonden.

          Opmerking


          • #6
            27 sept. 1758: 81‘. joan Marres, gehuwd met Magdalena van der Wijde,
            verstrekt aan Sr. jean Frangois Bam, gehuwd met Anna Honflen. berger
            en koopman te ’s-Gravenhage een lening van 250 gld. Deze stelt als
            onderpand het hem toekomende derde gedeelte in het huis „Den Gul-
            den Proen" op de St. Pieterstraat te Maastricht. Getuigen zijn Hendm'rk
            van Geleen, gepensioneerd venderich, en Sr. Hendr. Houflen, woonachtig
            te ’s-Gravenhage (notj. H]. van de Wijer, real. Br. 2 aug. 1760).
            Er was wel een gulden proen op de pieterstraat.
            bron: http://webcache.googleusercontent.co...ient=firefox-a

            Opmerking


            • #7
              http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzel...20en%20planten

              Bloemen en planten: 5 letters: o.a. "proen"

              Opmerking


              • #8
                De Gulden Proen: Sint Pieterstraat?

                Oorspronkelijk geplaatst door proemevlaai Bekijk bericht
                Er was wel een gulden proen op de pieterstraat.
                Hulde!

                Zoals ik hierboven al schreef, wil het feit dat ik de naam niet vond in een van de genoemde titels niet zo veel zeggen. Er bestaat voor zover ik weet geen volledig register van namen van huizen, maar af en toe vind je wel eens iets op die plaatsen.

                Schaepkens van Riempst jr. (Publications 1931) heeft geen register van huizennamen, maar noemt op de Sint Pieterstraat een 'hofke aen de St. Pieterspoort in het huijs genaemt den peroen'. Deze notitie komt uit de 'Index der Raadsnotulen, folio 2048, dd. 20 juli 1750.

                Opmerking


                • #9
                  Proen en Perroen

                  In de gichten kom je in de Maastrichter Brugstraat zowel Proen als Perroen tegen als huisnaam. Dezelfde huizen?
                  (het voeren van een huisnaam was trouwens geen enkele garantie dat er ook een gevelsteen te zien was).
                  Kiek ins nao bove !
                  http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
                    Het voeren van een huisnaam was trouwens geen enkele garantie dat er ook een gevelsteen te zien was.
                    Of dat het het enige huis van die naam in de stad was.

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X