Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Zwarte VW bij de gemeentepolitie Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Zwarte VW bij de gemeentepolitie Maastricht

    Gisteren ontving ik weer een prachtige foto voor de geschiedenis van de gemeentepolitie Maastricht.



    De vraag is echter wat is hier gebeurd en waar was dat??
    Het was sowieso in Maastricht, want het zijn overduidelijk Maastrichtse Govies die we hier aan het werk zien.

    De locatie komt bij ergens bekend voor, maar zou niet met enige zekerheid kunnzen zeggen waar het was.
    Let vooral op het huisnummer "21" en het "bedrijfslogo" op de poort die door de politie wordt dichtgetrokken.
    Ook staat er een (onleesbare) tekst naast het huisnummer.

    In 1965 ging Nederland over naar een kentekensysteem (sidecode2) van 00-01-AD.
    Het kenteken van de zwarte VW van de politie dateert dus van rond 1966.
    De foto is dus vermoedelijk gemaakt ergens tussen 1966 en pakweg 1969.

    Omdat het een foto van de politie betreft waarop niet geposeerd wordt, is het aannemelijk dat een persfotograaf deze foto heeft genomen.
    Het was vroeger niet ongebruikelijk dat de individuele politiemensen achteraf de originele foto's bij een hun bekende (pers)fotograaf opvroegen voor hun privé-verzameling.

    Kortom, heeft iemand een tip waar deze foto genomen zou kunnen zijn en wat er is gebeurd?

  • #2
    Het is een schitterende foto, kennelijk van iemand die werd gearresteerd voor iets. De tekst naast huisnummer 21 is "Onbewoonbaar verklaarde woning". Ik wet het niet zeker maar hoop dat het een pand is in het voormalige Boschstraatkwartier-oost.
    Kompleminte

    Toller

    Opmerking


    • #3
      Pam

      Naast de voordeur is nog een bordje zichtbaar. Ik dacht eerst aan zoiets als 'onbewoonbaar verklaarde woning', maar dat lijkt het toch niet te zijn. Is dat op de originele foto niet te lezen?

      Op de houten poort zit een emaille bordje met het logo van PAM. Dat was een Amerikaans merk voor gasolie en smeermiddelen. Er waren ook speldjes van. Mogelijk was hier binnen of net buiten de singels een garage of oliehandelaar gevestigd?

      Let op de bestrating: de stoep voor de poort is 'horizontaal' bestraat, zoals dat op het wegdek gebruikelijk was. Maar onder de voeten van de politieman helemaal rechts zie je de aanzet van het in Maastricht gebruikelijke diagonale trottoirpatroon. Het gaat dus met zekerheid om een brede toegang. Voor een fabrieksterrein lijkt mij de poort weer te smal; bovendien heeft hij een relatief lage stenen boog, waardoor vrachtwagens er misschien niet onderdoor konden.

      Aardig detail: de jongeman links loopt op espadrilles, hét kenmerk van de alternatieve scene eind jaren 1960.
      Last edited by Clio; 15 december 2013, 16:15. Reden: aanvulling speldjes

      Opmerking


      • #4
        Pam Industrieweg 51 Maastricht

        Volgens een advertentie in het Limburgs Dagblad van 7 november 1969 was PAM in Maastricht gevestigd aan de Industrieweg 51 te Maastricht.

        De betreffende foto is, althans denk ik, niet gemaakt op de Industrieweg.
        Bovendien is het huisnummer (van de buren) nummer 21.

        Opmerking


        • #5
          Zwaailicht

          Oorspronkelijk geplaatst door Clio
          Herkent iemand het vreemde object dat helemaal rechts achter de auto staat? Kan dat een soort pomp geweest zijn?
          Ik denk dat het het zwaailicht is dat op de VW Kever zat.
          Ik heb het ook enige tijd bekeken, omdat ik dacht dat het een onderdeel van de gevel was, maar volgens mij is het gewoon een (ouderwets) zwaailicht.

          Opmerking


          • #6
            Volkswagens bij de gemeentepolitie

            Oorspronkelijk geplaatst door Tedje Bekijk bericht
            Ik denk dat het het zwaailicht is dat op de VW Kever zat.
            Ik blijf mijn twijfels houden. Het ding steekt dan toch wel gevaarlijk uit. Je zou het dan eerder aan de andere kant of bovenop verwachten. Kijk eens op deze site.

            Opmerking


            • #7
              Iech waor aon 't dinke aon de breulingstraot, daor ligke vollegens miech de klinkers zoe en daor ligk ouch zoen poort. (waor vreuger 'n pool centrum)
              Kompleminte, Pieke

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                Ik blijf mijn twijfels houden. Het ding steekt dan toch wel gevaarlijk uit. Je zou het dan eerder aan de andere kant of bovenop verwachten. Kijk eens op deze site.
                Ik ben er toch vrij zeker van dat het een zwaailicht betreft.
                Ieder gemeentepolitiekorps had zijn eigen manier voor het inrichten van de voertuigen.
                De voorbeelden op de site www.politievoertuigen.nl kun je zeker niet als representatief beschouwen voor alle voertuigen uit die tijd.

                Dat het zwaailicht met een stang bij de bestuurdersplaats vast zat, was vrij gebruikelijk.
                De bestuurder kon, via het raampje, bij het zwaailicht en het zwaailicht zodoende naar binnen pakken, dan wel erop zetten.
                Later kwamen de magneetzwaailichten, maar daar was toen nog geen sprake van.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Potloed Bekijk bericht
                  Iech waor aon 't dinke aon de breulingstraot, daor ligke vollegens miech de klinkers zoe en daor ligk ouch zoen poort. (waor vreuger 'n pool centrum)
                  Ikzelf dacht aan de navolgende straten.
                  Jekerstraat-St. Nicolaasstraat-Calavariestraat-Bogaardenstraat-Breulingstraat en Batterijstraat.

                  Echter al deze straten, vermits de huisnummering tussen pakweg 1965 en heden (Google-earth) niet gewijzigd is, komen allen niet in aanmerking!

                  Het door Pieke bedoelde adres is huisnummer 18!
                  De oneven huisnummers zitten aan de andere kant en die huizen voldoen niet aan de gezochte locatie.

                  Opmerking


                  • #10
                    Moeten we het zoeken in oude verdwenen garages??

                    Inmiddels heb ik de advertenties via de KB-kranten bekeken met de zoekvraag:
                    “garage 19 Maastricht” en later het nummer 19 vervangen door 21 en 23.

                    Aldoende kom ik tot de conclusie dat we rond 1965 de navolgende garages in Maastricht hadden, die wellicht, qua adres, in aanmerking komen.
                    Garage Boosten, St. Maartenslaan 19;
                    Garage Frans Lausberg, Sint Antoniuslaan 21;
                    Garage Frijns, Bassin 22-23.

                    Natuurlijk is er sinds pakweg 1966 tot heden flink afgebroken en gebouwd, maar de Garages Boosten en Frans Lausberg kan ik echt niet herkennen in bovenstaande foto.
                    Blijft Garage Frijns over.
                    Daar heb ik geen beelden bij.
                    Maar het bovenstaande zegt natuurlijk helemaal niets!!

                    Misschien zoeken we wel verkeerd.

                    Opmerking


                    • #11
                      Op de foto links zie je garage Frijns, waarvan het adres Bassin 22 was. De foto dateerde van ergens in de dertiger jaren maar in elk voor 1938. Op dat moment heette de garage Persoon&Frijns.
                      Het pand direct naast de garage was de Sint Antoniusstraat 1.

                      Kompleminte

                      Toller

                      Opmerking


                      • #12
                        in 1969 ontspoorde een goederentrein met olie wagons van PAM
                        http://resources3.kb.nl/010540000/pdf/DDD_010541046.pdf

                        geen idee of het er iets mee te maken heeft
                        Fallor ergo sum

                        Opmerking


                        • #13
                          Daor waor vreuger unne kaoleboer.. Is in de Breulingestraot

                          Opmerking


                          • #14
                            Hoi Math, welkom op us forum. Kun je je nog herinneren of dit was aan de zuid- of noordzijde van de Breulingstraat?
                            Kompleminte

                            Toller

                            Opmerking


                            • #15
                              Volgens mij is dat mijn grootvader (de agent op de voorgrond).

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X