Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wie kan mij helpen m.b.t. Lange Lijs servies van MOSA?

Sluiten
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Wie kan mij helpen m.b.t. Lange Lijs servies van MOSA?

Zie ook mijn voorstel topic:
    In verband met onderzoek naar de Lange Lijs serviezen van Mosa Maastricht wil ik graag in contact komen met:
    - oudere werknemers van Mosa van VOOR 1940
    - mensen die kunnen vertellen hoe en waar hun familieleden werkten bij Mosa
    - omdat de Mosa archieven verloren zijn gegaan, is het voor de verzamelaars niet duidelijk welke onderdelen er allemaal bij de LL serviezen hoorden. Er duiken weliswaar nog steeds af en toe onbekende onderdelen op maar we zijn erg blij met elke suggestie.
    - heeft u een overzichtsfoto van uw servies die u kwijt wilt ? Ik kijk er graag naar en kan u er evt meer over vertellen.

Op de foto ziet u een foto met theebusjes van de 3 verschillende LL serviezen en dat wordt gezocht
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by irene; 21 november 2013, 18:10.

Cijfers

Oorspronkelijk geplaatst door irene Bekijk bericht
    In verband met onderzoek naar de Lange Lijs serviezen van Mosa Maastricht wil ik graag in contact komen met:
    - oudere werknemers van Mosa van VOOR 1940
    Mensen die voor 1940 werkten bij MOSA? 2013-1940= 73 jaar die sindsdien voorbij zijn gegaan. Daar men toch minstens 15 jaar oud moet zijn geweest om iets zinnigs van de eigen ervaringen te hebben onthouden, zoekt u naar mensen van 88 jaar oud (dus jaargang 1925) of ouder. Dat lijkt me toch een beetje ambitieus.
    Last edited by Clio; 17 november 2013, 18:08.

Opmerking

Dank u wel voor deze reactie en u heeft gelijk.
      Familie van deze werknemers is mogelijk een betere optie....

Opmerking

Is daar niet enkele jaren geleden een semi-permanente expositie over geweest in het Centre ceramique?
        Misschien dat Ingrid Evers je hiermee verder kan helpen?

Groet,

Paul Tummers.

Opmerking

Het is mij bekend dat er in het CC een tentoonstelling was van de Mosa (oa Lange Lijs) verzameling van Henk van Buren. Voor het uitpluizen van deze archieven ben ik enkele keren naar de kelder van het CC geweest waar ik zeer uitbreid hierin mocht rondkijken. Info was ook gedigitaliseerd en kreeg ik op USB stick ook mee met als gevolg dat er over het LL meer bekend werd en dat ik ook kon gebruiken in mijn LL catalogus
          Ik ga mij nu even informeren wie Ingrid Evers is

http://langelijs.wordpress.com/
          Bestanden bijvoegen
          Last edited by irene; 18 november 2013, 15:48.

Opmerking

Vragen in verband met het MOSA Lange Lijs-servies

Oorspronkelijk geplaatst door Paul Tummers Bekijk bericht
            Misschien dat Ingrid Evers je hiermee verder kan helpen?
            Irene stelde vier vragen tegelijk en dat wil niet altijd meteen werken. Ik splits het eens even uit:
            Graag contact met:
            1. oudere werknemers van Mosa van vóór 1940 (inmiddels 88 of ouder, zie posting nr. 2 Clio);
            2. mensen die kunnen vertellen hoe en waar hun familieleden werkten bij Mosa.
            Dit ligt geheel buiten mijn competentie. Ik ben 'neet vaan hei'; suggesties zullen moeten komen van de échte Mestreechteneren op MO.
            3. Heeft u een overzichtsfoto van uw servies die u kwijt wilt?
            Ik heb even nagevraagd bij een vriendin waarvan ik weet dat zij enkele stuks heeft. Edoch, de deksel van een koffiekan was gesneuveld, een lief klein kannetje heeft zich verstopt in een onvindbare doos. De hoofddekselloze kan was ca. 20-22 cm. hoog, rond model, de onderzijde blindstempel- en merkloos; wel enkele vage halfronde 'draairingen'.
            4. Omdat de Mosa-archieven verloren zijn gegaan, is het voor de verzamelaars niet duidelijk welke onderdelen er allemaal bij de LL serviezen hoorden. (...) We zijn erg blij met elke suggestie.
            Alleen deze laatste vraag ligt enigszins op mijn terrein. Het hele verhaal kwam wat vaag over (ik had nog niet Irenes 'voorstelronde' gezien met het daar vermelde weblog) en dus heb ik nagezien of die opmerking inderdaad juist was, c.q. waar elders nog gegevens over de MOSA te vinden zouden zijn. Ik had al snel een waslijst weblinks die ik Irene via haar weblog zal toezenden. Ik denk echter niet haar ook maar iets nieuws te vertellen. Ze is duidelijk een autoriteit op dit gebied.

De weblog bevat een scala aan gegevens en foto's en is dus een grabbelton voor wie meer wil weten. Jammer vind ik, dat er geen inleidende pagina is over het verschijnsel Lange Lijs-servies. Op Wikipedia heeft men mijns inziens bij de samenstelling van de pagina's over de MOSA en over het LL-servies ook gebruik gemaakt van de uitgaven van Irene Keim. Jammer dat er op haar homepagina geen hyperlink beschikbaar is naar deze overzichten, althans: ik heb ze niet gevonden. Ergens op Irenes blog staat iets over een wikipagina, maar het komt er niet echt uit.

De term webblog of blog komt van 'web' (worldwideweb = internet) en 'logboek'. Een blog is dus een logboek op internet. De aard van een logboek brengt met zich mee dat de informatie niet altijd overzichtelijk is. De site zou aan waarde winnen als de homepagina mensen die het onderwerp geheel onwetend benaderen, wat gerichte achtergrond informatie zou bieden. Nu blijft het toch vooral een onderonsje voor de insiders, de liefhebbers en verzamelaars en dat is een gemiste kans, alle gegevens en prachtige foto's niet te na gesproken.

Tot slot nog twee opmerkingen:
            * Irenes blog is vermakelijk geschreven en prettig om te lezen. Ik vind de avonturen van haar 'reislijsje' een geweldige vondst. Leuk om je omzwervingen langs rommelmarkten, kringloopwinkels en carbootsales in het hele land zo vorm te geven.
            * Bij de Stadsbibliotheek Maastricht (CC) is deze titel van Irene Keim te leen. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of het hierbij gaat om één of twee verschillende ontwerpen. Ik vermoed twee.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 november 2013, 10:22.

Opmerking

Ik ga mij nu even informeren wie Ingrid Evers is.
              Ik ben historicus en schrijf onder meer over de geschiedenis van de stad Maastricht. Over het algemeen wordt mij meer kennis toegedacht dan ik bezit, maar ik weet 'het' meestal wél te vinden. En dat is precies wat ik vroeger leerde op heuristiek-college: wáár je het moest zoeken.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 november 2013, 10:11.

Opmerking

Dank je wel Inge voor je reacties. Het staat me vaag bij dat we eerder wel eens een mailcontact hebben gehad maar die kon ik niet terugvinden.
                Ik reageer even op de volgende punten:
                1:lijkt onmogelijk maar ik heb eerder wel wat gemaild met een oude werknemer die me veel van voor de oorlog kon vertellen. Zie alle inzendingen in aug 2011 toen ik veel in het CC vond
                2: wachten we gewoon af
                3: dank voor het navragen bij vriendin. In het algemeen: Mails met info kunnen mij per PB (denk ik ?)worden gestuurd
                4:graag ! en mogelijk zit er iets bij wat ik zelf nog niet heb gevonden.
                5:Weblog met inleidende pagina: goed dat je het meldt want daarmee ben ik ooit in 2007 wel begonnen en was één van de eerste inzendingen. Ik zal kijken of ik dat onder CONTACT in zijn geheel erbij kan plaatsen. Want ik meld het daar wel
                6: Lijs op Wikipedia: Dit heeft de schrijver van de catalogus van het ronde LL servies ooit geschreven en ik heb wel eens wat aangepast bij nieuwe inzichten. Dus dat er hetzelfde kan staan kan kloppen. Ik zal ook een link bij Contact naar Wikipedia plaatsen
                7: Onoverzichtelijkheid van Blog: Aan de rechterkant van mijn Blog staan allerlei (zijn dat ?) tags en daar vind je alles bij wat je zoekt. Ook is er rechtsboven een zoekfunctie ! Dank voor de input ! Ondertussen schrijf ik nu 6 jaar over mijn belevenissen met dit LL servies en ik denk dat ik nu ruim over de 1100 inzendingen ben.
                Stadsbieb: klopt dat is mijn eerder genoemde catalogus maar is ondertussen qua voorkant en inhoud behoorlijk aangepast. De catalogus beschrijft TWEE serviezen zie eerder foto met theebusjes

Opmerking

Mosa Lange Lijs

Even een NB: af en toe neem ik een Lijs melkkannetje mee op reis die ik dan ook wel de ReisLijs noem.
                  Haar avonturen zijn te vinden aan de R kant van mijn Blog onder Categorieën onder: Lijsje op stap
                  Last edited by irene; 21 november 2013, 21:13.

Opmerking

@ Ingrid
                    Kan het zijn dat ik je mail met links nog niet heb ontvangen ?

Opmerking

Bonsoir Irene,

De mail is inderdaad blijven hangen in de map 'concepten'. Ik heb je daarnet de gegevens willen sturen via de p-mail van Mestreech Online, maar krijg de melding dat je die mogelijkheid hebt geblokkeerd. Zal je adres opzoeken op de blog en een en ander alsnog via de mail sturen.

Vorige week zag ik in de Amsterdamse Spiegelstraat (nr. 19?) bijgaande etalage. Heb fluks een fotootje gemaakt. Ik denk dat het allemaal Chinees is, geen Maastrichts aardewerk. Wist je overigens dat prinses Juliana in haar jonge jaren (huwelijk?) een omvangrijk Lange Lijs-servies heeft gekregen? Is ergens te vinden in de krantenbank van de KB. De journalist had er een warrig verhaal bij over een Chinees servies naar een Japans ontwerp en de valkuilen die dat met zich meebracht bij gebruik tijdens het bezoek van de betreffende diplomaten. Ik geloof dat het verhaal speelde in de jaren 1930. Zoals je je zult herinneren, waren de Japanners toen bezig met een zeer bloedige oorlog in China.
                      Bestanden bijvoegen
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 26 november 2013, 23:33.

Opmerking

Ik heb ondertussen gevonden waar ik mijn instellingen kan aanpassen en ik hoop dat iemand even een TEST mail wil sturen ?

Ik weet van dat grote LL servies en ik heb daar ook een foto van gekregen. Dit gaat wel over een servies wat bij het huwelijk van Wilhelmina werd aangeboden in 1901:
                        http://langelijs.wordpress.com/?s=wilhelmina

http://langelijs.wordpress.com/2011/10/10/ik-denk-2/

En ja die etalage in Amsterdam keek ik enkele weken geleden ook in !
                        Last edited by irene; 27 november 2013, 13:34.

Opmerking

Ik heb ondertussen gevonden waar ik mijn instellingen kan aanpassen en ik hoop dat iemand even een TEST mail wil sturen ?
                          Gedaan, maar de p-mail is nog steeds geblokkeerd.

Opmerking

1x Prive bericht ontvangen van Wigo waarvoor bedankt !

Opmerking

Vroeger, rond 1997, lag in de kelder van de Nuts (Maagdendries) een grote partij ingepakt porselein. Wat me verteld was, was dat dit zowat de hele collectie moest zijn geweest, wat men in die fabriek geproduceerd had. Heb het maar 1x in dozen gezien en werd tussen neus en lippen door verteld.Ik weet niet meer of dit van Mosa of Ceramique was. Naar aanleiding van dit topic vraag ik me af waar dat heen is. Dat was een klein kapitaal.
                              Iemand een idee?
                              Trust me, I know what I am doing

Opmerking

Bezig...
                              X