Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kom der Zuid-Willemsvaart

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Langs de kom der Zwvaart

    Bron: index op register bevolkingskaarten 1880:

    Opmerking


    • #32
      Man en vrouw te water

      Uit de Nieuwe Koerier van 6 april 1933:

      HUISELIJKE TWIST

      Man en vrouw te water

      Huisvrouw S., wonende aan de St Antoniusstraat
      te Maastricht bracht het middagmaal naar haar
      man, die aan de haven werkt. Hier kreeg zij woorden
      met haar echtgenoot en sprong pardoes te water. De
      man sprong haar achterna.
      Havenwerkers brachten het echtpaar op het droge.
      De vrouw was bewusteloos en werd overgebracht
      naar het ziekenhuis Calvariënberg.

      Hoe het een en ander afliep, wordt verder niet vermeld. Lag de oorzaak van de spartelpartij aan de kwaliteit van het middagmaal? We zullen het nooit weten.

      Opmerking


      • #33
        Brug over de Zuid-Willemsvaart

        In 1876 werd de brug over de Zuid-Willemsvaart in gebruik genomen. Het is de huidige zuidelijke toegangsweg tot Sappi. In 1876 liep hierover de Franschensingel naar het toenmalige Krejjedorrep. Oudere Maastrichtenaren zeggen dat daar de "berg van mevrouw Steins" lag. Dat laatste weet ik niet. In elk geval staan in de sluitsteen aan de oostelijke zijde van de Zuid-Willemsvaart de letters 'PR'. Eigenlijk vreemd omdat dit het "terrein" van de toenmalige papierfabriek was. Het enige dat ik zou kunnen aanvoeren is de bouw van het Krejjedorrep door Regout en dat deze letters als bedankje werden ingemetseld. Misschien heeft iemand een andere story. Ik lees het wel.



        Zicht van de westelijke naar de oostelijke over van de Zuid-Willemsvaart



        Detail opname van de sluitsteen
        Kompleminte

        Toller

        Opmerking


        • #34
          Wanneer is het Bassin gegraven? Gelijk met het Kanaal?

          Hallo allemaal,

          Ook mijn overgrootvader woonde in de jaren 1884-1885 Langs de Kom der Zuidwillemsvaart 892. Ik vraag me af was dat later het Bassin? Mijn opa is weer geboren Bassin 31, wat volgens overlevering binnen de familie de witte huisjes van de KNP zouden zijn?? Vaak gehoord dat hij in zijn geboorte huis zijn pensioen van de KNP moest halen, of het klopt??
          Links op de foto zijn deze witte huisjes nog te zien.

          Reactie's zijn welkom!

          Groet,
          Peter

          Opmerking


          • #35
            Welkom Peter bij Mestreech Online. Het Bassin werd gegraven van 1824-1826. Het was er dus al eerder dan het Kanaal van Luik naar Maastricht, gegraven tussen tussen 1845 en 1850. Het Bassin verbond later het Kanaal van Luik naar Maastricht met de Zuid-Willemsvaart.

            Opmerking


            • #36
              Reachtie op Bassin

              Hallo Breur,

              Bedankt voor je snele reactie, alleen blijf ik met de vraag nog zitten was De kom der Zuid Willimsvaart later het Bassin? Mijn overgrootvader woonde op 892, later werd mijn opa geboren (1889) Bassin 31, zou dit hetzelfde huis kunnen zijn?

              Weet je toevallig ook of de omzetting van de doorlopende huisnummers die in Maastricht waren naar de huisnummers van nu per straat zijn te vinden op internet?

              Bedankt nog,

              Groet,
              Peter

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Maastricht Bekijk bericht
                Hallo Breur,

                Bedankt voor je snele reactie, alleen blijf ik met de vraag nog zitten was De kom der Zuid Willimsvaart later het Bassin? Mijn overgrootvader woonde op 892, later werd mijn opa geboren (1889) Bassin 31, zou dit hetzelfde huis kunnen zijn?

                Weet je toevallig ook of de omzetting van de doorlopende huisnummers die in Maastricht waren naar de huisnummers van nu per straat zijn te vinden op internet?

                Bedankt nog,

                Groet,
                Peter
                892, het latere nummer Bassin 31 was een militaire bergplaats (de zgn. affuitenloods). Toevallig zijn enkele MO-leden bezig met het digitaliseren van de omnummeringstabellen.

                Zie verder: http://forum.mestreechonline.nl/show...0&postcount=20

                en http://forum.mestreechonline.nl/show...enloods&page=2

                Opmerking


                • #38
                  Bassin31

                  Hallo allemaal,

                  Kan het zijn dat het Bassin 31 later de Commandeurslaan 2 is geworden??

                  M.v.gr,
                  Peter

                  Opmerking


                  • #39
                    Het lijkt me niet onmogelijk, maar het is niet meteen te bevestigen. De benaming 'Commandeurslaan' dateert van 22 januari 1903, met een aanvulling op 20 december 1951.

                    Het hier vaker genoemde Register van Huisnummers te Maastricht richt zich op de huisnummering van 1806, 1850 en 1880. Incidenteel zijn aanvullingen verwerkt tot 1927, maar de Commandeurslaan met al dan niet 'overgenomen' panden van het Bassin, wordt er niet in genoemd. Het is alleen te bevestigen door de oorspronkelijke gemeenteraadsbesluiten in te zien.

                    Opmerking


                    • #40
                      Van Bassin na Commandeurslaan 2?

                      Hallo Ingrid,

                      Het zou idd kunnen, mijn overgrootvader is aldaar overleden in 1911 en was tot zijn dood werkzaam op de KNP, zeer waarschijnlijk ook de eigenaar van Bassin 31.

                      Volgens overlevering binnen de familie zou het idd Bassin 31 moeten zijn, maar ik wil altijd ergens een bewijs voor hebben zodat er met zekerheid kan gesteld worden dat het klopt.

                      Bedankt alvast voor het meedenken!

                      Gr.
                      Peter

                      Opmerking


                      • #41
                        Langs de kom der Zuidwillemsvaart

                        Hallo allen,

                        Op de platte grond van het Bassin is duidelijk het perceel 52 (blauw) te zien waar de latere zgn witte huisjes van de KNP staan. Aangezien mijn overgrootvader daar woonde en mijn grootvader er ook woonde is het voor mij zeker dat "Langs de kom der Zuidwillemsvaart" hetzelfde zijn als het Bassin. Mijn opa vertelde ook vroeger altijd, het huis waar ik geboren ben moet ik nu mijn pensioen van de KNP halen. Terwijl in zijn geboorte-akte staat Bassin 31!

                        Groet,
                        Peter

                        Opmerking


                        • #42
                          Brug in de Franschensingel

                          Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                          In 1876 werd de brug over de Zuid-Willemsvaart in gebruik genomen.
                          Op de plaats van de huidige twee bruggen, die de Fransensingel verbindt met de Papierfabriek Sappi lag in de 19 eeuw een enkelvoudige brug over de Zuid-Willemsvaart.
                          Vanuit de Boschpoort komende lag deze brug in de Weg naar Smeermaas. De brug lag in de bedekte weg ‘en crémaillère’.

                          In 1876 maakte Petrus Regout hiervan twee vaste bruggen van ijzer naast elkaar. Over de zuidelijk brug liep het bedrijfsspoor van de Sphinx dat aansloot op de spoorlijn Maastricht – Hasselt. De noordelijke brug was bedoeld voor voetgangers en karren. Deze brug sloot nog steeds aan op de Weg naar Smeermaas.

                          Bron: detail maquette 1867
                          Kompleminte

                          Toller

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                            In 1876 maakte Petrus Regout hiervan twee vaste bruggen van ijzer naast elkaar.
                            Ik neem aan de Firma Petrus Regout en Zonen, niet de oude heer die toen al zes jaar niet meer deelnam aan de dagelijkse gang van zaken.?

                            Opmerking


                            • #44
                              Ik kon het mij al niet voorstellen dat Petrus Regout de "armen" uit zijn mouwen zou steken!!
                              Kompleminte

                              Toller

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X