Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kom der Zuid-Willemsvaart

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Kom der Zuid-Willemsvaart

    Een aantal van mijn Maastrichtse voorouders woonden/waren geboren langs de kom van de Zuid-Willemsvaart. Ik vraag me af waar dat precies is. Is dit het Bassin, beginpunt van het kanaal? Of stroomafwaarts bij het huidige Jaagpad? Of geen van beiden? Hopelijk weet iemand het antwoord,

    paul

  • #2
    kom Zuid-Willemsvaart

    Mijn overgrootvader, Pierre Adolf Franken, woonde op nummer 858 in 1888.
    Zijn moeder was er geboren in 1836. Nummer kan ik op de geboorteakte niet goed lezen, 11? Aangezien zij de dochter was van een ongehuwde moeder, vermoed ik dat die nog bij haar ouders woonde: Sebastien Renkin en Marie Bertrand.
    Een andere dochter, Margaretha Jansen-Renkin woonde in 1876 op nummer 900.
    Als u zou willen kijken voor mij, heel graag. Ik woon in Friesland.
    Alvast mijn dank!

    Opmerking


    • #3
      kom Zuid-Willemsvaart

      p.s. Pierre Adolf Franken woonde in 1893 Bassin 11. Zou de naam dus vóór die tijd dan: kom Zuid-Willemsvaart geweest zijn i.p.v. Bassin? Ik word steeds nieuwsgieriger!

      Opmerking


      • #4
        huisnummers

        Oorspronkelijk geplaatst door gustave françois Bekijk bericht
        Mijn overgrootvader, Pierre Adolf Franken, woonde op nummer 858 in 1888.
        Zijn moeder was er geboren in 1836. Nummer kan ik op de geboorteakte niet goed lezen, 11? Aangezien zij de dochter was van een ongehuwde moeder, vermoed ik dat die nog bij haar ouders woonde: Sebastien Renkin en Marie Bertrand.
        Een andere dochter, Margaretha Jansen-Renkin woonde in 1876 op nummer 900.
        Niet voor het een of ander, maar de 'concordantielijst van huisnummers' geeft de volgende uitkomsten:
        huis nr. 858 = St. Antonisstraat, zou nu nr. 86 zijn geweest als er niet zoveel gesloopt was.
        huis nr. 900 = nu Bassin 14
        Kiek ins nao bove !
        http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

        Opmerking


        • #5
          Huisnummers Bassin / Sint Antonisstraat

          De huisnummering in Maastricht kent voor de negentiende eeuw drie ijkpunten:
          1808, 1850 en 1888. Die laatste omnummering ging van een doorlopende nummering door de hele stad naar een nummering per straat. Jef heeft hierboven al enkele nummers aangegeven. Ik zet het hieronder nog eens bij elkaar.

          Het door u genoemde huisnr. 858 (vanaf 1808 nr. 1409, vanaf 1850 nr. 858 ), in of palend aan de Sint Antonisstraat, wordt in 1888 Sint Antonisstraat nr. 86. Dit pand heeft mogelijk bestaan totdat het oostelijke Boschstraatkwartier in de jaren 1970-1980 op de schop ging, maar het is missschien ook al eerder verdwenen. Vanaf de jaren 1950 werd er in het oostelijk Boschstraatkwartier veel gesloopt zonder dat er nieuwbouw voor in de plaats kwam. Het gebied onderging decennialang een troosteloze kaalslag. De renovatie kwam pas in de jaren 1970 op gang.

          Heden ten dage is het oorspronkelijke stratenplan in het oostelijk Boschstraatkwartier grotendeels verdwenen. Straten die dezelfde namen dragen als vroeger, liggen soms op een andere plaats en zijn (bijna) volledig modern herbouwd.

          Het door u genoemde huisnr. 900 (vanaf 1808 nr. 1834, in 1850 nr. 900) werd in 1888 Bassin nr. 14. Dit adres bestaat nog altijd, maar is door nieuwbouw vervangen.

          Bassin nr. 11 was oorspronkelijk onderdeel van nr. 1835. Deze locatie was zo ruim dat zij in 1850 werd opgedeeld in vier adressen, waaronder nr. nr. 902; dat laatste ging vanaf 1888 Bassin nr. 11 heten. In 1896 werd het pand volgens het Adresboek bewoond door ene A. Schellings. Vóór 1927 met vier andere huisnrs. als zelfstandig pand vervallen.

          Het oude nr. 1835 maakte met andere panden deel uit van een 'bergplaats'. Die term komt men vaak tegen in het register van huisnummers. Ik vermoed dat men 'pakhuis' of 'werfkelder' bedoelt, en dat geldt dan niet alleen voor de huisnummers van de panden langs het Bassin, maar ook voor de werfkelders op de kade, die ongetwijfeld deels werden bewoond. Tegenwoordig hebben we hier twee straatnamen: 'Bassin' voor de panden op het gewone straatniveau, 'Bassinkade' voor de vroegere werfkelders, die uitsluitend als winkel of horecagelegenheid worden benut.

          NB.
          Ik heb uw familienamen en woonadressen nagezocht in een aantal Adresboeken van Maastricht. Dat heeft geen resultaat opgeleverd, maar dat is niet verwonderlijk. Die Adresboeken kwamen aanvankelijk met grote tussenpozen uit, iedere uitgever moest weer opnieuw het wiel uitvinden en lang niet iedereen kwam erin. Het was geen volkstelling!
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 14 oktober 2013, 09:30. Reden: aanvulling renovatie

          Opmerking


          • #6
            Kom van de Zuid-Willemsvaart (1)

            Oorspronkelijk geplaatst door gustave françois Bekijk bericht
            Een aantal van mijn Maastrichtse voorouders woonden/werden geboren langs de kom van de Zuid-Willemsvaart.
            Het is jammer dat u niet precies aangeeft wanneer u de omschrijving 'langs de kom van de Zuid-Willemsvaart' bent tegengekomen. Uit uw laatste posting maak ik op dat het in elk geval vóór 1893 is geweest.

            Na wat onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat het Bassin de hele negentiende eeuw die naam heeft gehad. Ik kon slechts één uitzondering vinden en die dateert uit 1825.

            De aanbesteding van de havenkom aan het eind van de Zuid-Willemsvaart geschiedde eind 1823-begin 1824. In de aanbesteding in de Nederlandstalige Staatscourant wordt gesproken van een 'bassin'. Ook in later jaren zullen de Staatscourant en de al dan niet Franstalige Maastrichtse kranten voor de binnenhaven spreken van 'bassin', zowel met betrekking tot Maastricht, als tot andere plaatsen langs het kanaal.

            Wel lijkt het er op dat men in Maastricht korte tijd geen officiële naam had voor het gebied waar dat enorme gat werd gegraven. Zo vond ik één advertentie waarin een pand ter sprake komt dat gelegen is 'naast de grote kom der Zuid-Willemsvaart'. In latere jaren, zoals 1826 en 1828, wordt echter steevast gesproken van het adres 'Bassin'.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 14 oktober 2013, 09:20. Reden: redactie

            Opmerking


            • #7
              Kom van de Zuid-Willemsvaart (2)

              Als uw notitie het niet het Bassin betreft, kan het eventueel gaan om de Nieuwe Havenkom die vanaf 1876 werd gegraven buiten de Boschpoort. (Nu een klein watertje bij de Noorderbrug, rechts van de oprit naar de Frontensingel gelegen, tussen Bosscherweg, Lage Frontweg en Cabergerweg). In dat gebied kwam vooral industrie, maar er is ook wat particuliere bewoning geweest. De door u genoemde huisnummers hebben daarmee echter, voor zover ik heb kunnen nagaan, geen enkele relatie.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 14 oktober 2013, 09:21.

              Opmerking


              • #8
                kom Zuid-Willemsvaart

                Hartelijke dank voor de (interessante) informatie. Blij te weten waar mijn voorouders precies woonden. De herberg van mijn betovergrootmoeder (Marie Renkin-Bertand) lag dus aan het Bassin. En mijn grootvader heeft er als kind dus gespeeld. Mijn zoektocht begon naar aanleiding van bijgevoegde akte. Ook dank aan Jef-VMG
                Bestanden bijvoegen

                Opmerking


                • #9
                  Interessant dat de klerk ten stadhuize in 1836 de domicilie van mevrouw aangeeft als 'langs de kom van de Zuid-Willemsvaart'. Het huisnummer is mijns inziens niet zozeer onleesbaar, dan wel niet ingevuld.

                  Ik vermoed dat de bedoelde locatie ten tijde van de aangifte nog geen officieel huisnummer heeft. Misschien betreft het een nieuw pand of een ander onderkomen dat nog niet is geregistreerd. Het is echter duidelijk dat hier de locatie 'Bassin' wordt bedoeld. Waar precies zal zonder (of mét) archiefonderzoek wel altijd een mysterie blijven.

                  Opmerking


                  • #10
                    Is het mogelijk, dat iemand van het toenmalige garnizoen woonde op een locatie waar nu de papierfabriek is gevestigd en dat men deze locatie Langs de Kom van Zuidwillemsvaart noemde?
                    Kompleminte

                    Toller

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                      Is het mogelijk, dat iemand van het toenmalige garnizoen woonde op een locatie waar nu de papierfabriek is gevestigd en dat men deze locatie Langs de Kom van Zuidwillemsvaart noemde?
                      De papierfabriek kwam tot stand op het gebied van de vm vestingwerken en daar woonde zeker tot 1867 niemand, lijkt me zo.
                      Kiek ins nao bove !
                      http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                      Opmerking


                      • #12
                        In posting 8 doet een militair aangifte van geboorte. Misschien dat zij daar wel konden wonen.
                        Kompleminte

                        Toller

                        Opmerking


                        • #13
                          Er waren daar barakken, zowel aan de zujidzijde als aan de noorzijde van de havenkom (bv. de lange rij 'huisjes' op het KNP-terrein, waarvan we ergens op MO wat foto's hebben staan). Je kunt dat onder meer zien op de kadasterkaarten.

                          @Jef: Wat betreft de KNP: werd die niet gebouwd op de plaats van de kerk van de antonieten?

                          Opmerking


                          • #14
                            nieuwe vragen

                            Wat betreft de postings van Ingrid en Toller; nog wat opmerkingen, vragen of losse flodders zo je wilt. (dus graag reacties!)

                            Van die barakken wist ik niet; staan ook niet op mijn kadasterkaart (barakken van latere datum?).
                            KNP op de plek van het Antonietenklooster? Lijkt me niet. Op de kaart ligt dat klooster duidelijk ten zuid-oosten van het Bassin (waar nu het Landbouwbelang is?) Mogelijk verwarring met Antonieten-BASTION? (rechtsboven).
                            NB. Aanvulling:
                            Volgens het nieuwe straatnamenboek is de verbinding tussen Bassin en de Maas dwars door de resten van de kerk aangelegd.

                            In de geboorteaangifte van posting 8 erkent die militair het kind. Hij is dus niet getrouwd en ik kan me niet voorstellen dat toegestaan werd dat zijn liefie bij hem 'in garnizoen' (opgegeven als zijn adres) woonde (i.c. dus een van die boven aangegeven militaire barakken).
                            Het aangegeven adres van de Kom bij de ZWvaart moet dus wel haar privéadres zijn?
                            Last edited by Jef-VMG; 29 oktober 2013, 11:34.
                            Kiek ins nao bove !
                            http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Het vreemde is dat een ambtenaar van de burgerlijke stand dit schrijft. Hij weet of een straat bestaat of niet. Ik neem aan dat hij ook de gevolgen weet als hij iets verzint. Een verspreking geloof ik maar dit is iets meer.
                              Kompleminte

                              Toller

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X