Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Afmetingen Servaasbrug.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Afmetingen Servaasbrug.

    Hallo allemaal,

    weet iemand van jullie de afmetingen van de Sint Servaasbrug?
    Lengte - breedte en hoogte.
    In de nabije toekomst wil ik deze, op schaal , gaan nabouwen.
    Groeten,

    Peter.

  • #2
    Servaasbrug 1932-1934

    De eerste vraag is natuurlijk: wélke Sint Servaasbrug wilt u nabouwen?
    De huidige brug dateert uit de jaren 1932-1933 toen de toenmalige Maasbrug 'hard gerestaureerd' werd. Ze is toen opgeblazen en tot op de fundamenten afgebroken en weer opgebouwd. De huidige brug is een betonnen bouwwerk dat bekleed is met oude en nieuwe hardsteen om het er 'oud' uit te laten zien. De stalen overspanning aan de kant van Wyck dateert van de jaren 1930 maar is in 1940 en opnieuw in 1944 opgeblazen. Bij de restauratie van de brug in 1946-1947 is die ook nog eens 2,5 meter verbreed.

    De huidige brug is ook wat betreft de lengte niet meer vergelijkbaar met 1934. Het kanaal Luik-Maastricht werd gedempt in de jaren 1960, waardoor aan de westzijde het wegdek verlengd werd. In feite werd het hersteld naar de situatie van voor de aanleg van dat kanaal. Maar bij de laatste restauratie in 2011 zijn aan de westzijde ook weer forse aanpassingen doorgevoerd.

    De tweede vraag is: waar vind u die gegevens?
    Wat betreft dat laatste kunt u zich waarschijnlijk het beste wenden tot de afdeling Erfgoed bij de gemeente. Ik verwacht dat men daar wel zal beschikken over een aantal basisgegevens.

    Er zijn zeker tekeningen en technische gegevens bewaard gebleven in het archief, maar als u die wilt inzien zult u naar het Regionaal Historisch Centrum Limburg aan de Pieterstraat 7 moeten gaan. Ik vond via de computer een reeks bestanden over herstellingen aan de brug, te beginnen met het archief Sprenger (vervanging houten boog door stenen boog, 1878 ) en eindigend met de archieven van Rijkswaterstaat en van de Provincie Limburg (verbreding brug in 1946-47 en latere zaken). Maar het is niet zo dat u bij het RHCL 'zomaar' een laatje kunt opentrekken en antwoord krijgt op uw vraag. In archiefonderzoek gaat veel tijd zitten.

    Literatuur:
    U vindt wat gegevens en foto's in dit draadje. Verder verwijs ik u graag naar het boek van Régis de la Haye, De Maas over, (Maastrichts Vierkant, 4), Maastricht 1984.

    Opmerking


    • #3
      Servaasbrug 1932-1934

      Hallo Ingrid,

      Allereerst bedankt voor je reactie.
      Zelf denk ik eraan om de brug na te bouwen van rond 1900.
      Wat ik hier, na het vlug doorlezen, heb kunnen zien reed er toen nog een tram overheen. Maar pin me niet vast op het jaartal, dat moet ik nog goed nakijken. Het komt trouwens niet op een metertje, maar het moet natuurlijk wel een beetje kloppen.
      Kompleminte,

      Peter.

      Opmerking


      • #4
        Sint Servaesbrug

        via database van Bruggenstichting vond ik onderstaande info
        site: http://www.bruggenstichting.nl/database-bruggen.html
        Sint Serveasbrug

        Toelichting:
        Oude opname met rechts de stalen brug, dus n� 1932. Omstreeks 1962 is deze brug beweegbaar gemaakt (tafelbrug/hefbrug).
        Plaats Maastricht
        Gemeente Maastricht
        Provincie Limburg
        Materiaal natuursteenplaten
        Bouwjaar 1280
        Rijksdriehoekcoordinaat-X 176,750
        Rijksdriehoekcoordinaat-Y 317,780
        (Spoor-, water-) weg Wijkerbrugstraat.
        Kruisende (Spoor-, water-) weg Maas, km 4,44.
        Verkeersfunctie fiets-/voetgangersverkeer
        Bruglengte (m) 160,00
        Brugbreedte (m) 9,00
        Hoofdoverspanning 13,50
        Doorvaartwijdte (m) 10,00
        Monument nummer 028026
        Monument rijksmonument
        NBS-objecten archief 28.10
        NBS-bibliotheek nr. 1.5.26 ; 5.4.26
        Gegevensbron Kopie uit Henket 1889, p. 916-918. J.Oosterhoff(red),"Bruggen in Nederland 1800-1940, (Utrecht 1997-1999) dl II, blz.238-239.(1.5.26). ISBN 90-5345-103-x De la Haye 1984. Oosterhoff(red) 'Bruggen in Nederland 1800-1940', (Utrecht 1997-1999) dl.I. p. 296-297. ISBN 90-534-5100-5. Bibl. nr. 1.5.26 �Beeld van een Brug� ISBN 978-90-8596 bibl. nr. 5.4.26
        Beheerder Gemeente Maastricht
        Bijzonderheden 13 eeuwse boogbrug, Romaans. Aan de Wycker zijde een stalen tafelbrug, zie brugcode 262 en Memoria.
        Memoria De Romeinse voorganger van de Sint Servaasbrug lag op een andere plek dan de huidige brug. Iets noordelijker van de oude brug werd de huidige brug tussen 1280 en 1298 gebouwd en had negen halfcirkelvormige gewelfen van Naamse hardsteen met openingen van ongeveer 12 m en aan de Wycker zijde een opening van ongeveer 20 m, overspannen door een houten schoorwerk, afgedekt met een houten overkapping. Deze brug kon in oorlogstijd worden afgebroken of desnoods in brand gestoken. Omstreeks 1680 werd de brug geheel gerenoveerd. In 1825 werd de houten brug aan de Wycker zijde zo bouwvallig dat het werd vervangen, na het bespreken van vier alternatieven, door een stenen gewelf met een korfboog. Nadat in 1932 noordwaarts de Wilhelminabrug werd gebouwd werd de Sint Servaasbrug tussen 1932 en 1934 ingrijpend gerestaureerd met aan Wycker zijde een scheepvaartopening van 50 m, overspannen door een vaste ijzeren brug die in 1962 beweegbaar(hefbaar0 is gemaakt.
        MestreechterSteerke gief um Mestreech.

        Opmerking


        • #5
          Afmetingen Servaasbrug.

          Dank je wel Goofjohn,

          Had de hoop al opgegeven en zag mezelf al met mijn metertje over de "Aw Brögk" lopen.
          Kan ik eindelijk aan de slag.
          Kompleminte,

          Peter.

          Opmerking


          • #6
            verbazingwekkend effectief en veelzijdigheid

            Beste lezers,

            Voor de zoveelste keer wil ik mijn bewondering uitspreken over de effectiviteit en veelzijdigheid van dit forum!

            Ik ben benieuwd of er meer steden zijn in dit land die zo veelzijdig is en toewijding heeft als dit stedelijkforum! Dat kan alleen maar als je veel van een stad houdt! Leve Maastricht! De mooiste stad van Nederland!

            Complimenten en hartelijke groeten!
            Joep.

            Opmerking

            Bezig...
            X