Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Melkfabrieken

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Vojacek: Tongerseweg 15

    Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
    Tongerseweg 21-25 is waar nu Vojacek wijnen zit, met een grote poort!
    Vojacek zit op nr. 15, elletje. Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto: het was spitsuur, het regende pijpenstelen en het was al aan het schemeren. Ik was mijn leven niet zeker.
    Bestanden bijvoegen

    Opmerking


    • #17
      Coöperatieve Maastrichtsche Melkinrichting

      Het gebouw heeft momenteel van links gezien het adres Tongerseweg 21-23. Ter oriëntatie: links van het pand gaat de Tongerseweg de stad in.
      Het pand staat er nog steeds, maar de bovenverdieping is opgetrokken: de halve ramen zijn nu hele ramen. Naar rechts toe zijn na de knik in de gevel achtereenvolgens een raam, een voordeur en een breed laadplatform te zien. Dat platform lag een stukje boven de grond, zodat de zware koperen ketels met melk gemakkelijker op de bakfiets konden worden geladen. Naast het pand zie je de ingang naar de achterliggende fabriek, waar ook de schoorsteenpijp stond.

      Op de volgende foto zie je hetzelfde gebouw, maar dan iets meer vanuit het zuidoosten genomen.

      (Met dank aan Wil Lem, uit wiens collectie deze foto's komen).
      Bestanden bijvoegen

      Opmerking


      • #18
        Reformwinkel Tongerseweg / Tongerseplein

        De gevel van het rechterpand van de Coöperatieve Maastrichtsche Melkinrichting is later verbouwd. De voordeur is een raam geworden, evenals het laadplatform. Er moeten geweldige kelders onder dat pand liggen.

        De melkwinkel van de zusters Wigny/Ackermans (heel toepasselijk) en het bovenliggende woonhuis die elletje uit haar jeugd nog kent, is gebouwd op de plaats van de poort. (Tongerseweg 25, het laatste nummer van het vroegere adres). Nu zit daar dus de Reformwinkel.

        Voor wie de gevels vergelijkt, is het heel herkenbaar. De vorm van de ramen is identiek met de oudste foto's hierboven. Het meest herkenbaar zijn echter de horizontale banden met siermetselwerk, die alle huidige huisnummers 21-25 tooien. Het 'reformhuis' was van later datum en dat is enigszins te zien, maar men heeft zoveel mogelijk dezelfde bouwtrant aangehouden. Zelfs de daklijsten zijn doorgetrokken. Waarschijnlijk is dat pand dus tegelijk gebouwd met het optrekken van de bovenverdieping van het hoofdgebouw.

        Opvallend is het bijna platte dak van het huidige pand. Ik vermoed dat men de bestaande hoogte bij de verbouwing niet mocht overschrijden. Het oorspronkelijke dak was al vrij laag, dus met het optrekken van de bovenverdieping werd het nòg een beetje vlakker.
        Bestanden bijvoegen

        Opmerking


        • #19
          Dank Ingrid! Stukje jeugdsentiment!
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #20
            Wat grappig, ik heb nl. in dat studenthuis gewoond, op nr 25 - het hoekhuis is nr 25 (ingang links van de brievenbus).

            Het klopt dat er grote kelders in het pand zijn, daar is nu de gemeenschappelijke keuken..

            Elk raam is momenteel een studentenkamer, behalve op de begane grond, daar is het eerste raam links van de brievenbus, een grote hal met grote trap naar boven, 1ste en 2de etage.

            Boven het reformhuis is trouwens geen studentenhuis, dit staat volledig gescheiden van nr 25. Nr 25 zijn de eerste 3 ramen geteld vanaf de hoek, boven Smulders de overige 2 en apart.

            Links van de voordeur is ook gescheiden van nr 25 en enkel de ramen boven de voordeur behoren tot het studentenhuis. Alle ramen links van de voordeur behoren tot een ander pand.

            Opmerking

            Bezig...
            X