Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastrichtenaren Gebroeders Vermin

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Vermin familie

    Hallo beste mensen,

    Ik Matthieu Vermin ben de oudste kleinzoon van Matthieu Vermin Sr. en
    Zoon van Paul Vermin Sr.
    Mijn broer Charles heeft mij geattendeerd op deze bijzondere forum.
    Ook ik heb , zoals dat bij ons in de familie gewoon was, de traditie overgenomen
    En heb zodoende ook bij Pol in de gieterij gewerkt, maar dan meer in de commercie, later toen de branche ( maak-industrie gieterij ) minder en minder werd de overstap gemaakt naar de MABI als bedrijfsleider.
    Tegenwoordig werk ik als Sr.buyer bij Sappi (de vreugere KNP ).
    Heb veel bijzondere herinneringen aan mijn heerooms, verheug mij ook op jullie verhalen.

    Gr.Matthieu

    Opmerking


    • #32
      Welkom grote broer en opper Vermin.
      't is miech wèl 'n femilie.

      Opmerking


      • #33
        Vermin/Ramakers/Janssen

        Beste Charles en Matthieu,

        Jullie overgrootmoeder Maria Margaretha Ramakers, jongere zus (1869-1950) van mijn overgrootvader, Matthieu Ramakers, Beeldhouwer (1860-1912), trouwde in 1895 Hieronymus Ludovicus Vermin (1869-1949). Jullie overgrootmoeder was dochter van Johannes Wilhelmus Ramakers (1820-1887), Beeldhouwer en oprichter van atelier J.W. Ramakers en Zonen te Geleen en Maria Antoinetta Ramakers-Erkens (1830-1890).

        Ik ben kleinzoon van de jongste dochter van Matthieu Ramakers (1860-1912). Mijn oma Paulina Clementina Ramakers trouwde Jan Jozef Janssen in 1931. Zij kregen twee zoons, waarvan de oudste W.M.M.A Janssen trouwde en kreeg 3 zoons waarvan ik de middelste ben. Vandaar mijn naam Janssen. Ik ben geboren in 1965 en ben geemigreerd naar Brazilie.

        Nu hebben jullie een idee hoe deze kant van de familie in elkaar steekt, indien jullie dit nog niet wisten.

        Hartelijke groeten van de andere kant van de familie!
        Joep Janssen
        Goiânia-Go
        Brazilie
        Last edited by J.W. Ramakers en Zonen; 17 augustus 2013, 19:43.

        Opmerking


        • #34
          Vermin/Ramakers/Janssen

          Dit was mij helemaal onbekend maar geweldig interessant.
          Wat mij trouwens frappeert is dat wij (de kleinzonen van Matthieu sr) alle 3 gelovig zijn.
          Wij houden echter niet zo van denominaties.
          Mijn oudste broer Matthieu (vernoemd naar zijn opa) is actief als zanger bij het st. Theresia-koor.
          Mijn jongste broer Paul (vernoemd naar onze vader) is actief bij het organiseren van b.v. kerstdiensten, heilig vormsel etc.
          En ik (Charles) ben heel actief bij een evangelische gemeente d.m.v. voorbeden, Bijbelstudies, en het in praktijk brengen van wat ik in de Bijbel lees.
          Mooi om zo te zien dat dat geloof bij de verschillende takken Vermin/Ramakers/Janssen nog zo aktueel is.

          Groetjes Charles.

          't is miech 'n femilie!!!!

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door Charles Bekijk bericht
            Leuk op elkaar zo te (her)ontmoeten. Wist van een aantal Vermin-takken maar niet dat er ook nog Verminnen in Brazilië woonden.
            Ik ga nog verder op zoek en heb mijn inmiddels 86 jarige moeder in kennis gesteld en zij weet er nog veel meer over.
            Mijn vader (Paul sr zoon van Matthieu) was een aimabele maar stille man maar stil wat betreft familie zaken maar mijn moeder heeft een supergeheugen en kan zich alles nog herinneren.
            Dus achteroom/neef groeten uit Mesteech.

            Charles.
            Beste Charles en Matthieu,

            Ik ben, zoals je gelezen hebt, geen Vermin, maar we zijn wel familie. Van je overgrootmoeders kant, die trouwde dus met een Vermin, jouw overgrootvader. Mijn familie, Janssen, is over de hele wereld verspreid. Mijn vader heeft 1 broer, die woont in de US, Californie. Mijn vader, inmiddels 81 woont in Zuid Afrika, mijn jongste broer, ook. Mijn oudste broer woont in Gouda en ik dus in Brazilie.

            Ik ben van mijn broers de enige gelovige. Ik ben lid van de derde orde van de Ongeschoeide Carmelieten. Ik las dat een je broers zanger is in het Theresiakoor. H. Theresia van Lisieux is een van de heiligen van de Ongeschoeide Carmelieten. Ook de familie Ramakers waren zeer gelovige Katholieken. Ik geloof namelijk ook niet dat je zulke mooie (ik weet dat dit subjectief is) kerkmeubelen kan maken indien je niet zeer goed weet waar je mee bezig bent. Dat je de bijbelpassages zeer goed kent.

            Opmerking


            • #36
              Henri Vermin MSC, 1896-1964

              Henri Vermin, de oudere Priesterbroer van Vic, geboren op 27 februari 1896 in Maastricht geboren werd in 1923 priester gewijd en vertrok met de Orania naar de missie in Brazilie. Hij kwam eind jaren ´20 om gezondheidsredenen terug naar Nederland en werd toen professor aan de verschillende opleidingscentra van de Congregatie in het land. Voorts was hij de "geschiedschrijver" van de congregatie. Hij overleed op 68-jarige leeftijd op 25 juli 1964 in Stein. Hij was in zijn 48ste jaar van zijn kloosterprofessie en in zijn 41ste jaar als priester.

              Bijlage:
              - M.S. Orania waarmee Henri Vermin in 1923 naar Brazilie vertrok
              - foto Henri Vermin

              P.s.: zie werken van Henri Vermin in eerder postings van Breur.
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                Victor Vermin

                Geboren 6 mei 1903, Maastricht
                Gestorven 31 december 1976, Maastricht
                Biografie
                Victor of Vic Vermin was dirigent, pianist, componist, schrijver en bioscoopdirecteur.
                Vermin studeerde piano aan het Conservatorium in Luik. Hij kreeg daarnaast theorieles van de Maastrichtenaar Carl Smulders. Daarna studeerde hij in Aken aan de Kirchenmusikschule.
                Hij dirigeerde het vrouwenkoor Deo Gloria in Meerssen en de Maastrichtse Zangvereniging Lauwerkrans. Hij zou ook hafa-dirigent geweest zijn.
                In het dagelijks leven was Vermin vanaf 1931 tot 1968 mededirecteur van de Mabi, de Maastrichtse bioscoop aan de Kleine Gracht 24 (nu Mabi Hotel. Hij kwam in de bioscoopwereld terecht omdat er in de muziek geen droog brood te verdienen was in de crisistijd van de jaren dertig. Met zijn gezin woonde hij boven de Mabi. De andere mededirecteur was zijn oudere broer Mathieu Vermin. Deze was geboren op 22 juni 1898 in Maastricht en overleed op 58 jarige leeftijd op 25 maart 1956 in Amstelveen. Mathieu, directeur van een ijzergieterij en electrohandel, liet de bedrijfsleiding van de bioscoop over aan Vic.
                De familie Vermin was zeer katholiek. Drie broers van Vic Vermin waren lid van de Congregatie Paters van het H. Hart (m.s.c.). Daardoor was er een zeer directe band met het bisdom. De films, die in de Mabi vertoond werden, ondergingen naast de gebruikelijke keuringen door het rijk en de katholieke filmkeuring, ook nog de persoonlijke keuring door de familie Vermin. ‘Vic Vermin controleerde hoogstpersoonlijk reclamefoto’s en posters. Als een decolleté naar zijn smaak te diep was, maakte hij dat gewoon zwart.’
                De Mabi had een eigen bioscooporkest. Voor het toneel was een orkestbak waar het Mabi-orkest onder leiding van René Fontaine musiceerde.
                Vermin was getrouwd met Wies van Can en had acht kinderen. Hij werd op 4 januari 1977 begraven op het kerkhof aan de Tongerseweg.
                Werkenlijst
                Schrijver en vertaler
                Vic Vermin publiceerde gedichten onder het pseudoniem Louis Mincan. Dit pseudoniem is een samenstelling van Louis als voornaam van zijn schoonvader, Min als laatste gedeelte van zijn eigen achternaam en can als familienaam van zijn vrouw Wies van Can.
                Publicaties onder het pseudoniem Louis Mincan zijn:
                - Triptiek der bevrijding. Geïllustreerd door Jerôme Goffin. N.a.v. de bevrijding van Maastricht op 14 september 1944.
                - Mastreechter Ballade. Maastricht: Leiter Nypels, 1955. Illustraties Stef Kleyn. Omslagtekening Jean Nelissen.
                - Wat iech in gediechte gedach höb. Maastricht, 1978.
                Vermin vertaalde in 1916 het lied Vae victus geschreven en gecomponeerd door Carl Smulders uit het Frans in het Nederlands. Een geplande uitvoering van dit lied in Sittard op 24 februari 1916 kon om politieke redenen niet doorgaan. De tekst werd strijdig geacht met de Nederlandse neutraliteit.
                Composities
                Het muzikale oeuvre van Vermin weerspiegelt duidelijk zijn katholiek achtergrond. Hij moet heel wat kerkliederen, koorwerken en kinderliedjes geschreven hebben. Daarvan zijn nu bekend:
                Orkestwerk
                Titel onbekend. Een geplande uitvoering in mei 1940 in het kader van de Limburgse avonden van Henri Hermans en het Maastrichts Stedelijk Orkest ging niet door.
                Cantate / passie
                - Kerst-Cantate voor gemengd koor, soli en orkest. Gedicht P.D.ster. Eerste uitvoering op 15 januari 1922 door Avanti-kapel, Dameskoor- Zangkoor ‘Deo Gloria’ en solisten.
                - Feest-Cantate der Maastrichtsche Maria-congregaties (1927). Tekst: J. de Vreese s.j. Bezetting: vijf solisten en koor. Tekstboekje in 1927 verschenen bij Van Aelst Maastricht.
                - Passiespel voor Passiespelen Tegelen 1940. Nieuwe tekst: Jacques Schreurs. Nieuwe muziek: Victor Vermin. Uitgevoerd door het Tegels orkest Mignon (het latere Tegelse Symfonie Orkest) onder leiding van Jacques Penninx.
                Liederen voor stem en piano
                - Lied voor den nieuwen kruistocht. Tekst Jacques Schreurs. Uitgave zonder plaats en datum. 1 p.
                - Paaschhymne. Tekst J.Fr. Uitgave zonder plaats en datum. 1 p.
                - Kerstlied der armen. Tekst H.M. Uitgave zonder plaats en datum, uitgever. Uit een krant? 1 p.
                - Christmas in Holland. Poem by F.A. Brunklaus. Dedicated to our three American friends Bill, Jack and Roby. Maastricht: Leiter-Nypels [1944]. Componist aangegeven als Fermin.
                - De jonge wacht. Tochten lied van de jonge wacht. Tekst: Pater Jac. Schreurs m.s.c. Gepubliceerd in: Aanvulling van De Karekiet 1940 p. 24-25
                Koorwerken
                - Les Enfants voor gemengd koor (circa 1924). Tekst: Henry de Warnery.
                - Frühlingsfahrt voor gemengd koor (circa 1924). Tekst: Joseph Freiherr von Eichendorff.

                Bron:
                http://www.maastrichtsecomponisten.eu/?page_id=435
                Beste Breur dank je voor de oevrelijst. Ik heb hier enig materiaal gevonden:

                Ik zou het wel eens willen horen... Alleen kan ik geen noot lezen

                Groeten!
                Joep.
                Bestanden bijvoegen

                Opmerking


                • #38
                  Bij de Stadsbibliotheek Maastricht zijn twee titels van hem te vinden. Deze , Jonge Stemmen, staat nog niet in je lijst.

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                    Nu stop ik even. Wellicht heeft Joep dit allemaal al gevonden
                    Ik ben begonnen met schrijven van artikelen. In mijn laatste artikel "De eerste generatie Ramakers in Huis Maes" heb ik een en ander neergezet over de gebroeders Vermin. Ook het artikel van Breur van "Maastrichtse Componisten" heb ik neergezet.

                    Dit is te lezen op: http://jwramakersbeeldhouwers.blogspot.com.br/

                    Dank jullie wel voor jullie hulp om dit gerealiseerd te krijgen.
                    Joep.

                    Opmerking


                    • #40
                      Bestse leden van familie Vermin,

                      Tijdens het speuren naar mijn familie historie, kom ik een foto tegen van een zus van mijn oma, genaamd Maria Hubertina Erckens, geboren 27 december 1889 en overleden 23 januari 1944. Op de achterzijde van deze foto staat vermeld:

                      Maria Hubertina Erckens
                      gewoond bij de familie Vermin, Spilstraat Maastricht
                      Virgine Vermin en 3 paters Vermin.


                      Is er binnen de familie Vermin nog iets bekend over juffrouw Erckens? Bijvoorbeeld: wanneer ze inwonende was, wat was het huisnummer in de spilstraat, wie woonde er nog meer in de Spilstraat ten tijde van haar inwoning, was dit ouderlijk huis familie Vermin of woonde er alleen Virgine (geboren 1901), logeerden de 3 priesters hier als ze uit Brazilie terug kwamen, was juffrouw Erckens chaperrone, bediende of huishoudster etc, etc.......

                      Helaas lukt het me niet om betreffende foto van juffrouw Erckens bij te voegen.

                      Ik ben reuze benieuwd of iemand nog iets over haar kan vertellen!

                      JM Smeets

                      Opmerking


                      • #41
                        Maria Hubertina Erckens

                        Maria Hubertina Erckens staat per 1 januari 1910 in Roosendaal geregistreerd als dienstbode: https://www.wiewaswie.nl/nl/zoeken/?advancedsearch=1

                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 november 2022, 13:44. Reden: niet relevante tekst gewist; link aangevuld.

                        Opmerking


                        • #42
                          Het enige wat ik heb kunnen vinden is https://www.online-begraafplaatsen.n...=324414&char=E

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                            Maria Hubertina Erckens

                            Maria Hubertina Erckens staat per 1 januari 1910 in Roosendaal geregistreerd als dienstbode: https://www.wiewaswie.nl/nl/zoeken/?advancedsearch=1
                            Toevallig ken ik 2 broers van de familie Vermin.
                            Ik heb een mailtje gestuurd.
                            Wellicht komt er een reactie
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                              Ik heb een mailtje gestuurd.
                              Wellicht komt er een reactie
                              Ik heb er een gestuurd naar onze Ramakers-onderzoeker.
                              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 november 2022, 22:21.

                              Opmerking


                              • #45
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X