Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Foto jagers zwijnenjacht zwingelput

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Waar een foto al niet toe kan leiden.

    Oorspronkelijk geplaatst door A. van Schendel Bekijk bericht
    Beste Wigo,
    Zo leer je nog eens iets.
    Mijn vader was dus in feite ondercommandant.
    Jammer dat hij stierf op 39 jarige leeftijd.
    Nogmaals bedankt
    Geen dank, heel graag gedaan en waar een foto al niet toe kan leiden.
    Door dit soort berichten leren wij inderdaad van elkaar en komen wij onderling tevens
    ook nog eens onbekende zaken en gebeurtenissen te weten.

    Ongeacht de juiste rangaanduiding, onder-commandant of commandant, had uw vader
    al op jonge leeftijd een belangrijke en respectabele functie bij de Brandweer.
    Bijzonder jammer dat uw vader al zo jong is overleden.
    Mestreechter Geis mage beleve
    en dat door te kinne geve.
    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

    Opmerking


    • #17
      De echte jagers.

      Op de jachtfoto herken ik rechtsboven dhr. Beiten Sr. van de gelijknamige limonadefabriek aan de Brusselsestraat. Een van de jagers moet dhr Hempfling zijn; waarschijnlijk Tuur Hempfling. [ Drogisterij en verfhandel aan de Muntstraat].
      Op de foto zie ik 3 'jagers' staan met een dubbelloops hagel-jachtgeweer... hiermee wordt gejaagd op klein wild zoals haas, konijn fazant. Met een schot hagel - die zich verspreidt - schiet je niet met een paar kleine bolletjes door de dikke huid van een [op hol geslagen] wildzwijn hooguit een pijnlijke, oppervlakkige verwonding. Ik denk dan ook dat de twee jagers rechts de echte jagers zijn. Deze hebben een wapen voor groot wild. De anderen zullen waarschijnlijk als "schietende drijvers" gefungeerd hebben.

      Opmerking


      • #18
        Thur en Camille Henfling en dubbelloops jachtgeweer

        Oorspronkelijk geplaatst door PaoterVinck Bekijk bericht
        Op de jachtfoto herken ik rechtsboven dhr. Beiten Sr. van de gelijknamige limonadefabriek aan de Brusselsestraat. Een van de jagers moet dhr Hempfling zijn; waarschijnlijk Tuur Hempfling. [ Drogisterij en verfhandel aan de Muntstraat].
        Op de foto zie ik 3 'jagers' staan met een dubbelloops hagel-jachtgeweer... hiermee wordt gejaagd op klein wild zoals haas, konijn fazant. Met een schot hagel - die zich verspreidt - schiet je niet met een paar kleine bolletjes door de dikke huid van een [op hol geslagen] wildzwijn hooguit een pijnlijke, oppervlakkige verwonding. Ik denk dan ook dat de twee jagers rechts de echte jagers zijn. Deze hebben een wapen voor groot wild. De anderen zullen waarschijnlijk als "schietende drijvers" gefungeerd hebben.
        De tweede persoon van rechts is inderdaad heer Nic Beiten.
        Zowel Thur Henfling als Camille Henfling staan op de foto.
        Thur (met bril) staat rechts van de heer Boesten en Camille (met hoed en geweer) staat in het midden, achter het jongetje met hond.

        Wat betreft een dubbelloops jachtgeweer het volgende.
        Volgens mij kan/kon men een dubbelloops jachtgeweer zowel laden met hagelpatronen als met gladlooppatronen (de hagellading is dan vervangen door een enkele kogel).

        Vaak had de jager in de rechter loop een hagelpatroon - en in de linker loop een patroon met kogel geladen.
        Afhankelijk van het wild dat hij voor de loop kreeg bediende hij de rechter - of linker trekker.
        Mestreechter Geis mage beleve
        en dat door te kinne geve.
        God, wat is dat sjiek ! © Wigo

        Opmerking


        • #19
          De man staand op de 2de rij, vlak voor een politieman ( uniform) is Sjef Kleinen.

          Ontzettend leuk hoe langzaam maar zeker de namen binnenkomen van de mensen op de foto
          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

          Opmerking


          • #20
            Sjef Kleinen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
            De man staand op de 2de rij, vlak voor een politieman ( uniform) is Sjef Kleinen. (...)
            Parel, bedoel je de de persoon met hoed en lange jas die grotendeels van links is gefotografeerd ?
            Mestreechter Geis mage beleve
            en dat door te kinne geve.
            God, wat is dat sjiek ! © Wigo

            Opmerking


            • #21
              Zwijnen gedood door politiekogel(s) (?)

              Ik weet niet meer hoe ik aan deze wetenschap kom, maar ik meen mij te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat "de politie" de zwijnen heeft doodgeschoten.
              Het "enkelloops" geweer dat door de vrouw wordt vastgehouden, zou een (politie)karabijn kunnen zijn.

              Ik zal proberen het jaarverslag van de politie 1946/1947 boven water te halen.
              Wellicht dat het daarin staat vermeld.

              Wordt vervolgd......

              Opmerking


              • #22
                Straks weten we nog de namen van die zwijnen! Hendrikje en Willempie werden al eerder gesignaleerd:

                Opmerking


                • #23
                  zwijnenjacht in Maastricht, 13 oktober 1947

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tedje Bekijk bericht
                  ik meen mij te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat "de politie" de zwijnen heeft doodgeschoten. Het "enkelloops" geweer dat door de vrouw wordt vastgehouden, zou een (politie)karabijn kunnen zijn.
                  Hier exact dezelfde foto in de Indische krant De Locomotief, van 13 november 1947 (altijd een beetje na dato, vanwege de afstand ? ). De politie waarschuwde enkele jagers (m/v), maar schoot (heel verstandig) zelf niet. Wel dreef ze de kleine kudde op voorhand bijeen. De kranten stonden er vol van, mede omdat er tezelfdertijd ook overlast was in bijvoorbeeld Heerlen (kinderen durfden niet over de heide naar school). Misschien dat Wigo - die er zo handig mee is - wat artikelen met saillante details over het moedige optreden van de dienders wil kopieëren? Bij enkele artikelen worden namen genoemd van betrokkenen!

                  NB. Wilde zwijnen zijn echt geweldig gevaarlijk, zeker tegen de bronst, dus denk niet te geringschattend over het optreden van politie en jagers.

                  Opmerking


                  • #24
                    Politie wellicht niet de schutter

                    Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                    Hier exact dezelfde foto in de Indische krant De Locomotief, van 13 november 1947 (altijd een beetje na dato, vanwege de afstand ? ). De politie waarschuwde enkele jagers (m/v), maar schoot (heel verstandig) zelf niet. Wel dreef ze de kleine kudde op voorhand bijeen. De kranten stonden er vol van, mede omdat er tezelfdertijd ook overlast was in bijvoorbeeld Heerlen (kinderen durfden niet over de heide naar school).
                    Ik denk dat Clio gelijk heeft getuige ook onderstaand krantenbericht.
                    Maar ik weet haast zeker dat ik het ergens (foutief?) gelezen heb.

                    Opmerking


                    • #25
                      Late dames

                      Ik vind "die late dames" interessanter dan die "heldendaad".

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
                        Parel, bedoel je de de persoon met hoed en lange jas die grotendeels van links is gefotografeerd ?
                        Nee Wigo die man vlak voor die man in politie uniform het hoedje wat scheef en je ziet enkel zijn gezicht, hoed en stukje bovenlichaam
                        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                        Opmerking


                        • #27
                          Sjef Kleinen of Jef Beiten

                          Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                          Nee Wigo die man vlak voor die man in politie uniform het hoedje wat scheef en je ziet enkel zijn gezicht, hoed en stukje bovenlichaam
                          Duidelijk Parel nu weet ik wie je bedoelt.
                          Volgens mij is dat niet de heer Sjef Kleinen, maar de heer Jef Beiten.
                          Mestreechter Geis mage beleve
                          en dat door te kinne geve.
                          God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                          Opmerking


                          • #28
                            Neem nu maar gerust aan dat dat Sjef Kleinen is, lees P berichtje
                            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                              Neem nu maar gerust aan dat dat Sjef Kleinen is, lees P berichtje
                              Aangenomen Parel !
                              Mestreechter Geis mage beleve
                              en dat door te kinne geve.
                              God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X