Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

moord op de Maasbrug ! (22 juni 1781)

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • moord op de Maasbrug ! (22 juni 1781)

    Ik zoek informatie over de moord op een verre voorouder van mij. Het gaat om Domenicus Joseph Smeets, geboren in 1728, die op 22 juni 1781 in Maastricht op de brug zou zijn vermoord. Zijn dochter Maria Agnes Smeets huwde op 20/11/1789 met de Maastrichtse notaris Theodorus Van Gulpen, oom van de tekenaar Philippe Van Gulpen.

  • #2
    Welkom Marc en je hebt al meteen een intrigerende vraag voor ons.
    Spannend om zoiets in je stamboom te vinden. Zou je ons, voordat we ons er met ons gebruikelijk enthousiasme 'ingooien', kunnen zeggen hoe je van die moord weet? Heb je het gevonden in een genealogische bron of in een gerechtelijke stuk, of in een of andere publicatie?

    En is het Domenicus of Dominicus?

    Opmerking


    • #3
      Het is Dominicus Smeets (1728-1781). Hij stamde uit een gegoede familie en was schepen van de schepenbank van Echt, die tevens als hoofdgerecht diende voor een aantal andere schepenbanken.

      Smeets was voor een rechtsgeding van Echt op weg naar Tongeren, toen hij op de Maasbrug door 'een Waal' werd vermoord. Ik vermoed dat hieruit in Maastricht een strafproces volgde, dat in het archief van het Maastrichtse Hooggerecht bewaard is gebleven.

      In het hierboven gelinkte artikel van Stan Smeets wordt verwezen naar de publicatie vanAd. Welters, Bijdragen tot de geschiedenis van de gemeente Echt, Maastricht 1926, p. 98 en p. 189 e.v. Misschien dat Welters voor deze gebeurtenis een nadere bronopgave doet.

      Welters' publicatie was een uitgebreid artikel in de Publications van 1926. Het is ook als overdruk aanwezig bij de Stadsbibliotheek Maastricht en daar te leen via het Inter Bibliothecair Leenverkeer. (Aanvragen bij je eigen bibliotheek, die dan contact opneemt in Maastricht of elders).

      Opmerking


      • #4
        Maastricht / Maasbracht?

        Welters lezen, c.q. zijn bron opzoeken lijkt me toch wel noodzakelijk, daar op verschillende plaatsen op Internet in dezelfde notitie vermeld wordt dat onze Dominicus Smeets in Maastricht werd vermoord maar op dezelfde dag ook stierf in Maasbracht.

        Opmerking


        • #5
          Is dit dezelfde?
          http://www.genealogieonline.nl/stamb...rbey/I1615.php

          Iemand een idee of deze familie gelinkt is met de fam. Smeets (eerder genoemd 'Op de Schei') uit Neeritter?

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door proemevlaai Bekijk bericht
            Jawel, dit is de aantekening waarop ik hierboven doelde.

            Opmerking


            • #7
              Schepenbank Echt

              Als Dominicus lid was van de schepenbank Echt en in opdracht onderweg, zal er beslist in de schepenbank over gesproken zijn. In het RHCL zijn de stukken hiervan te vinden onder archieftoegang:
              01.016 Schepenbank Echt
              Kenmerken
              Datering: 14e eeuw-1796
              Auteur: Th. J. van Rensch
              Inventaris van het archief van de schepenbank Echt. Inventarisreeks RAL 23 (Maastricht 1981)
              Omvang: 9 meter - 21 charters
              Categorie:
              Algemeen bestuur en Politiek
              Justitie en rechtspraak

              Misschien heeft ook de Heemkundekring Echter Landj informatie.

              Opmerking


              • #8
                Dank U allemaal voor de hulp. Zal Welters en de archieven van de schepenbank Echt en het Maastrichtse Hooggerecht consulteren.

                Opmerking

                Bezig...
                X