Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Foto Villapark

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Ik heb een grotere foto kunnen plaatsen, Breur. Ik vind het een intrigerende opname! Kijken we naar het noorden (richting Pieterstraat/Begijnenstraat) of naar het zuiden (Sint Pieter)? Is die toren links van de Kazerne? Of de St.-Jan? Is dat rechts een fabriekspijp in de Looiersstraat?

    Bedenk dat er veel meer diepte in de foto zit dan op het eerste gezicht lijkt. Die huizenrij middenachter lijkt wat lager te liggen: ligt de Jeker ertussen?

    De kaart heeft gelopen in 1900, dus de foto is van dat jaar of (hooguit zeven jaar) eerder. Bijgaand de link naar Delcampe; wie de foto kopieert en vervolgens plakt in bv. Irfanview, kan hem nog veel groter opblazen.

    Opmerking


    • #17
      We kijken richting Henri Hermanspark?

      Opmerking


      • #18
        Hoek Sint Lambertuslaan - Van Heylerhofflaan ?
        Mestreechter Geis mage beleve
        en dat door te kinne geve.
        God, wat is dat sjiek ! © Wigo

        Opmerking


        • #19
          Ik meen ook dat deze reeds eerder hier te zien is geweest - foto van ander oogpunt uit bezien:

          Klik: http://i1118.photobucket.com/albums/...nen827x555.jpg

          Wigo volgens mij heb je gelijk... en kunnen we topics samenvoegen met...

          Meer info mbt villa's en lokatie: http://forum.mestreechonline.nl/show...ight=villapark

          Opmerking


          • #20
            Ik zit aan precies hetzelfde te denken als Wigo. De Lambertuslaan biedt op deze plek naar mijn mening uitzicht op het huizenblok waar nu nog nummer 70 of 72 te vinden is.
            I am not a complete idiot. Some parts are missing

            Opmerking


            • #21
              Jawel heren, ik denk ook dat die twee foto's tot zekere hoogte hetzelfde punt aangeven. Maar wat zien we middenachter? Wat is dat voor lage bebouwing?

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                Jawel heren, ik denk ook dat die twee foto's tot zekere hoogte hetzelfde punt aangeven. Maar wat zien we middenachter? Wat is dat voor lage bebouwing?
                De stadsmuur nabij Pieterspoort? De toren links op de achtergrond is m.i. ook duidelijk de Sint Jan.

                Opmerking


                • #23
                  Wow, bedankt Equinox! We zijn er nog niet helemaal uit (bebouwing!), maar het wordt wel overzichtelijker. Zou er een foto te vinden zijn van de noordzijde van de Sint Pieterstraat? Misschien die van de overstromingen in 1926?

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                    Wow, bedankt Equinox! We zijn er nog niet helemaal uit (bebouwing!), maar het wordt wel overzichtelijker. Zou er een foto te vinden zijn van de noordzijde van de Sint Pieterstraat? Misschien die van de overstromingen in 1926?
                    Geen dank Clio, die eer komt ook Wigo toe, uit het oorspronkelijke draadje.
                    http://forum.mestreechonline.nl/show...ight=villapark

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                      Wow, bedankt Equinox! We zijn er nog niet helemaal uit (bebouwing!), maar het wordt wel overzichtelijker. Zou er een foto te vinden zijn van de noordzijde van de Sint Pieterstraat? Misschien die van de overstromingen in 1926?
                      Dit lijkt me opgelost.

                      En het vetgedrukte lijkt me een interessant onderwerp voor een nieuw topic

                      Opmerking


                      • #26
                        Die bebouwing is inderdaad opmerkelijk. Geen idee wat het is, nooit eerder gezien.

                        Opmerking


                        • #27
                          Toren van de Sint Jan ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                          Bijgaand een prentbriefkaart van het Villapark. Kan iemand precies aangeven wat we zien? Wat is dat voor huizenrij op de achtergrond?
                          Is de toren, die op de prent rechts naast het linker gebouw te zien is, wel de toren van de Sint Jan ?
                          Zelf ben ik er niet zeker van.

                          Wanneer wij een denkbeeldige lijn trekken van de Sint Lambertuslaan richting noorden, dan snijdt deze lijn de oostkant van het Vrijthof.
                          Aan de westkant van het Vrijthof ligt de kerkengroep Sint Janskerk en Sint Servaasbasiliek.

                          Als de toren op de prent wel die van de Sint Jan is dan zou toch ook iets van de Sint Servaas zichtbaar moeten zijn, of niet ?

                          Ik heb sterk het vermoeden dat de prent bewerkt is en dat de (gehele) achtergrond dus niet het juiste beeld van toentertijd laat zien.

                          Wat denken jullie ?
                          Mestreechter Geis mage beleve
                          en dat door te kinne geve.
                          God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
                            Is de toren, die op de prent rechts naast het linker gebouw te zien is, wel de toren van de Sint Jan ?
                            Zelf ben ik er niet zeker van.

                            Wanneer wij een denkbeeldige lijn trekken van de Sint Lambertuslaan richting noorden, dan snijdt deze lijn de oostkant van het Vrijthof.
                            Aan de westkant van het Vrijthof ligt de kerkengroep Sint Janskerk en Sint Servaasbasiliek.

                            Als de toren op de prent wel die van de Sint Jan is dan zou toch ook iets van de Sint Servaas zichtbaar moeten zijn, of niet ?

                            Ik heb sterk het vermoeden dat de prent bewerkt is en dat de (gehele) achtergrond dus niet het juiste beeld van toentertijd laat zien.

                            Wat denken jullie ?
                            Photoshop was destijds er nog niet... Sint Servaas staat er links van en is dus niet zichtbaar.

                            Maak het nou niet moeilijker dan dat het is svp. (we zoeken toch geen schatkist of wel?)
                            Dit is gewoon die villa uit de eerdere gemelde post. (het heet toch u zoekt, wij vinden?). Next.

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                              Photoshop was destijds er nog niet... Sint Servaas staat er links van en is dus niet zichtbaar.
                              Photoshop was er toen inderdaad nog niet, maar foto's of negatieven bewerken kon men wel al.

                              Gezien vanuit de Sint Lambertuslaan staat/ligt de Sint Servaas (rechts) achter de Sint Jan.
                              De Sint Servaas of een gedeelte ervan zou dus zichtbaar moeten zijn.


                              Maak het nou niet moeilijker dan dat het is svp. (we zoeken toch geen schatkist of wel?)
                              Dit is gewoon die villa uit de eerdere gemelde post.
                              Het zijn inderdaad de villa's uit de eerder gemelde post, daar zijn wij het over eens.
                              Ik probeer het niet moeilijker te maken, maar ik probeer alleen een antwoord te geven/vinden op de vraag van Clio: 'Is die toren links van de Kazerne? Of de St.-Jan?'.
                              Niet meer en niet minder.
                              Mestreechter Geis mage beleve
                              en dat door te kinne geve.
                              God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
                                Photoshop was er toen inderdaad nog niet, maar foto's of negatieven bewerken kon men wel al.

                                Gezien vanuit de Sint Lambertuslaan staat/ligt de Sint Servaas (rechts) achter de Sint Jan.
                                De Sint Servaas of een gedeelte ervan zou dus zichtbaar moeten zijn.




                                Het zijn inderdaad de villa's uit de eerder gemelde post, daar zijn wij het over eens.
                                Ik probeer het niet moeilijker te maken, maar ik probeer alleen een antwoord te geven/vinden op de vraag van Clio: 'Is die toren links van de Kazerne? Of de St.-Jan?'.
                                Niet meer en niet minder.
                                Mooi dat we het eens zijn over de villa's an sich.
                                We maken het onszelf moeilijker soms, dat bedoel ik...

                                De toren links is de St Jan dus toch en niks van doen met een kazerne.. (was die er toen al? )

                                Vanuit dit camera standpunt bekeken kan Servaas nooit volledig rechts staan vd St Jan ofwel moet dit in één directe lijn zijn geshot en staat St Jan dus voorop en vervalt Servaas achter St Jan (villa links) of de bomen....

                                Ik geloof best dat men toen hun tijd vooruit was maar 3D UHD cams had men toen niet....

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X