Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tekening Duitse soldaat 1914 -1918

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Tekening Duitse soldaat 1914 -1918

    Het is heel wat gestuntel om een foto in te voegen, van mij uit gezien.
    20121001 Tekening Duitse soldaat 1914 -1918.jpg
    Deze tekening staat ergens in Maastricht en omgeving op een muur.
    Waar zeg ik (nog) niet.
    Wie weet waar en wie kan hier wat over vertellen.
    Geneet vaan 't leve, Herman.
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Beste Herman,

    Volgens mij zit je in de verkeerde thread!
    Als je wilt dat leden raden waar dit is, met je naar de thread Boe is dat? en moet je eerst een goed antwoord geven.

    Het is een leuke opgave alleen op de verkeerde plaats
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Doet die soldaat aan Nordic Walking?
      Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

      Opmerking


      • #4
        Is Frits op weg naar Slavante?

        Opmerking


        • #5
          Frits op weg naar Slavante. Tekening Duitse soldaat

          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
          Is Frits op weg naar Slavante?
          Deze tekening is inderdaad op de St Pietersberg tevinden.
          Het is een soldaat die in de houding staat.
          Ik kwam tijdens een wandeling een oudere man tegen en omdat ik altijd met een fototoestel rond loop en van alles wat ik tegen kom een foto maakt, zij hij tegen me ik weet iets moois en heeft hij mij deze tekening laten zien.
          Deze tekening is volgens deze meneer gemaakt door een duitse soldaat in de oorlog van 1914 - 1918.
          Nederland was toen neutraal dus het is op het Belgischie deel van de St Pietersberg.

          Opmerking


          • #6
            Hij staat ingekrast in de mergelmuur van de Caestertboerderij. Ik wil er overigens aan toevoegen dat dit geen Duitse soldaat is. Dat is te zien aan zijn jas. De voorste panden konden worden terug geslagen, dat is duidelijk te zien. Het gaat hier om een Belgische of Franse soldaat. Dat de afbeelding door een Duitse soldaat zou zijn gemaakt vind ik ook vergezocht.

            Opmerking


            • #7
              Ik had ook zo mijn twijfels over de nationaliteit. De bajonet was wat kort. De helm niet echt Duits (maar dat kan ook komen door de gebrekkige tekentechniek) en inderdaad zoals Robboxxx al vermeldde de teruggeslagen panden van zijn jas.

              Wat had hier ook een Duitse soldaat te zoeken? Nederland was zgn. neutraal. Duitse verkenningstroepen te paard, herkenbaar aan de doodskopinsignes op hun uniform, schonden op 4 augustus 1914 Nederlands grondgebied. Tussen grenspaal 42 en 44 trokken ze over een weggetje dat in de volksmond "de neutrale weg" werd genoemd. Deze weg was mandelig: dat wil zeggen de helft van België en de andere helft van Nederland.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                Ik had ook zo mijn twijfels over de nationaliteit. De bajonet was wat kort. De helm niet echt Duits (maar dat kan ook komen door de gebrekkige tekentechniek) en inderdaad zoals Robboxxx al vermeldde de teruggeslagen panden van zijn jas.

                Wat had hier ook een Duitse soldaat te zoeken? Nederland was zgn. neutraal. Duitse verkenningstroepen te paard, herkenbaar aan de doodskopinsignes op hun uniform, schonden op 4 augustus 1914 Nederlands grondgebied. Tussen grenspaal 42 en 44 trokken ze over een weggetje dat in de volksmond "de neutrale weg" werd genoemd. Deze weg was mandelig: dat wil zeggen de helft van België en de andere helft van Nederland.
                Alles leuk en aardig maar deze tekening staat écht wel op Belgisch grondgebied, Waals zelfs.

                Opmerking


                • #9
                  Mijn opmerking betreffende de neutraliteit was bedoeld voor het geval dat deze tekening op Nederlands grondgebied te vinden zou zijn.

                  Opmerking


                  • #10
                    Na nog wat nagekeken te hebben (Franse krijgsgeschiedenis is een hobby van me) ga ik definitief voor een Franse soldaat.

                    De franse kepie werd pas na 1916 vervangen door een staalhelm.

                    Het duidelijkst is de rugzak. Dat is een typische Franse. Hoekig en met de "rol" bovenop. Duitse rugzakken waren niet voorgevormd en hingen als een zak op de rug.

                    De vorm van de Duitse helmen waren in w.o.1 gelijk aan die van w.o.2 (met uitzondering van de Uhlanen helm (cavalerie). De hier afgebeelde helm is minder diep en heeft een smalle rand. Frans dus.

                    Opmerking


                    • #11
                      Tekening Duitse nu Franse soldaat 1914 -1918

                      Iedereen dank, mij ging er om of het verhaal van die oudere meneer klopt.
                      Geneet vaan 't leven.
                      Groet Herman/.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oude mensen hebben soms een eigen waarheid.

                        Ik persoonlijk denk dat het verhaal van deze meneer niet geheel juist is.

                        Opmerking


                        • #13
                          Tekening Duitse nu Franse soldaat 1914 -1918

                          Op internet deze foto gevonden van een Franse soldaat uit 1914 - 1918.

                          Groet, Herman.
                          20121001 soldaat 2 .jpg
                          Bestanden bijvoegen

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X